Är det nån som vet om nån av plantskolorna har hemleverans av häck och träd?
Då vi kommer behöva mellan 200 och 300 medelstora häckplantor, 5 större träd, ett antal buskar och flera klätterväxter så känns det som en god ide att inte köra allt i bilen.

Finns ju Plantagen här i Umeå man kan prata med, utgår ifrån att dom har hemleverans, men jag räknar också med att dom saltar räkningen jämfört med en plantskola.
 
M
Kolla med plantskolor i närheten. Jag tror säkert att de kan erbjuda hemleverans om ni ska beställa så mycket. Vi besökte en plantskola och köpte våra första tre buskar till vår nya tomt och vi fick väldigt bra service, de erbjöd sig att gratis att med en ritning av tomten ge förslag på buskar och planteringar så kolla med andra också.
 
Hemmakatten
Jag skulle absolut aldrig köpa något annat än möjligtvis någon enstaka ettårig sommarblomma på Plantagen. Plantagen är ett snabbköp/varuhus som konkurrerar med billiga priser och köper in varhelst ifrån bara det är billigt. Det medför att plantorna/buskarna/träden förmodligen är snabbt uppdrivna i växthus, mycket ofta inte är avhärdade för vårt svenska klimat och dessutom är de hårt/dåligt hanterade under transport, förvaring och uppställning (med outblidad personal) hos Plantagen.

Nej, leta hellre upp en plantskola, en riktig handelsträdgård med trädgårdsmästare som kan sin sak och som tycker om växter. Du får bättre plantor, bättre service och mer glädje av dina dyra inköp.
 
Hemmakatten skrev:
Jag skulle absolut aldrig köpa något annat än möjligtvis någon enstaka ettårig sommarblomma på Plantagen. Plantagen är ett snabbköp/varuhus som konkurrerar med billiga priser och köper in varhelst ifrån bara det är billigt. Det medför att plantorna/buskarna/träden förmodligen är snabbt uppdrivna i växthus, mycket ofta inte är avhärdade för vårt svenska klimat och dessutom är de hårt/dåligt hanterade under transport, förvaring och uppställning (med outblidad personal) hos Plantagen.

Nej, leta hellre upp en plantskola, en riktig handelsträdgård med trädgårdsmästare som kan sin sak och som tycker om växter. Du får bättre plantor, bättre service och mer glädje av dina dyra inköp.
Så om jag beställer 200 thujor på 120-150cm på plantagen så är de snabbuppdrivna i växthus? Kommer dom inte från en plantskola? Låter konstigt. Vart är dessa växthusuppdrivare nånstans då? :) Framförallt vart snabbdriver man upp större träd? :)
Låter kanske lite dryg här men är lite nyfiken på vad du grundar det där på?

Jag vet att det du säger gäller för bonsaiträd, av förklariga anledningar.
Men nu gäller det beställning, dom har ju knappast 200 thujor på lager.
 
Hemmakatten skrev:
Jag skulle absolut aldrig köpa något annat än möjligtvis någon enstaka ettårig sommarblomma på Plantagen. Plantagen är ett snabbköp/varuhus som konkurrerar med billiga priser och köper in varhelst ifrån bara det är billigt. Det medför att plantorna/buskarna/träden förmodligen är snabbt uppdrivna i växthus, mycket ofta inte är avhärdade för vårt svenska klimat och dessutom är de hårt/dåligt hanterade under transport, förvaring och uppställning (med outblidad personal) hos Plantagen.

Nej, leta hellre upp en plantskola, en riktig handelsträdgård med trädgårdsmästare som kan sin sak och som tycker om växter. Du får bättre plantor, bättre service och mer glädje av dina dyra inköp.
Jag köpte en magnolia kobus på plantagen i fjol, den såg oförskämt frisk och välmående ut redan från början. Den klarade sedan den extremt hårda vintern utan minsta problem, och nu växer den och frodas trots min något slarviga plantering på en plats som inte är optimal för sorten. Den var det sannerligen inget fel på i alla fall, och priset var bra också. Det sämsta med plantagen tycker jag är att dom har lite dåligt sortiment, men dom kan säkert ta hem det mesta om man frågar.
 
vi köpte 170 måbärsplantor på plantagen, alla lever ännu efter 6 veckor.klippt dom en gång, gröna och fina. billigaste jag hittade oxå...
 
Hemmakatten
Det är som med allting annat, dvs. det finns kvalitetsskillnader i allt man köper.

Handlar man Eldorados tomater på burk får man mycket skal kvar, tomater som inte har den högsta kvalitén (en del bitar är desutom inte mogna) och burken är dessutom med vatten och tomatjuice. Handlar man Änglamarks eller Saltå Kvarns tomater får tomater från bästa skörden, ekologiskt odlat och dessutom är det enbart tomater i burken och inte utfyllt med vatten eller tomatjuice.

Samma sak är det förstås med växter. Problemet med växter är att det inte är lika enkelt att klaga om växterna inte tar sig eller dör. Dessutom missar man en eller flera växtsäsonger.

Nu vet jag inte exakt var Plantagen köper sina thujor ifrån, men förmodligen varierar det från år till år. Man köper helt enkelt där det är billigast, oavsett om det innebär Holland, Portugal eller Asien. Just thujor kan jag ingenting om eftersom de inte är någon favoritväxt, men visst kan man få säkert även thujor attskjta i höjden med hjälp av extra (för mkt) gödning, förlängd växsäsong och inomhusförvaring.

När jag köper träd och buskar och växter, så frågar jag alltid var plantorna kommer ifrån, var de är uppväxta, om de har stått i Sverige och härdats någon säsong innan de säljs. Om det finns så köper jag E-plantor.

Plantagen menar jag är ingen handelsträdgård, blommor och växter är bara en liten del av deras verksamhet. Visserligen måste de ha/bör ha en utbildad/ansvarig trädgårdsmästare men jag har då aldrig träffat på någon. De övriga i personalen har förmodligen ingen direkt utbildning inom området.

På Plantagen blir jag mött av stora frågetecken om jag frågar efter en Fagus sylvatica eller en Agapanthus, vilket är namnet på vår vanliga bok respektive den afrikanska liljan. Jag känner mig inte säker på hur de förvara t.ex. häckplantor, har de låtit rötterna torka ut?

Allt detta gör att jag hellre handlar någon annanstans. Jag har de senaste åren köpt både träd och häckplantor på olika handelsträdgårdar och det till nästan lika bra priser som hos Plantagen. Men det är plantor jag litar på tål vårt svenska klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.