Har ett hus lättbetong+kalkcementputs som har originalputsfärg sen 1950 o klarat sig bra. huset ska målas om och vi har tänkt oss grafitgrå( just nu) o funderar på vilken färg vi ska välja. är det så här??

kalkfärg- få färgalternativ, billig andas mkt bra

silikat-mer färgval, ngt dyrare andas bra..
hur ska man tänka????
 
Har sett ett hus målat grafitgrått mycke snyggt, men efter bara ett halvår så hade det blekts och det målades om. Nu är efter två år så är det ny ägare som målat om det grönt.
 
Välj kalkfärg
 
jag har bara sett grafitgrå i broshyr, har undrat varför man inte sett det ute eftersom de e apsnyggt...men man vill ju att det ska bestå... du vet inte va de va för färg??
 
hade bestämt mig för kalkfärg o åkte ner til färghandlarn , han ba garva och sa att jag skulle köra silikat
 
känns som om grafitgrå bleks borde ju andra färger också göra det, eller e mörkt känsligare???
 
Målarkalk (www.malarkalk.se) som säljer KC-färg (baserad på både kalk och cement) och "vanlig" kalkfärg, kan säkert ge dig mer info och råd om du kontaktar dem.
 
pette skrev:
känns som om grafitgrå bleks borde ju andra färger också göra det, eller e mörkt känsligare???
Nej, det finns idag silikatfärger som inte bleks. Jag har själv ett 4-årigt grått stenhus. Visserligen fick det målas om pga leveransfel men färgfirman stod för ommålning (både färg och arbete) och nu sitter färgen fint. Mycket stark södersol på Österlen har inte gjort någon färgskillnad mellan norr-och söderläge. Jag tycker själv att färgen ser ut att hålla sig jämnare än grannhusens vita silikatfärger men det beror snarare på att den vita färgen lättare blir smutsig efter tex fåglar.
 
Silikatfärg har vi använt. Vår murare sa att det inte spelade någon roll vilken av dessa två typer av färg man tog, bara man inte valde något annat! Kalkfärg som är mörk bleks jätte mycket (i alla fall sa han det). Ett av grannhusen är målade i gråsvart kalkfärg och nu är den flammigt skitgrå efter bara en ganska kort tid (så jag tror på min murare!)
 
pette skrev:
hade bestämt mig för kalkfärg o åkte ner til färghandlarn , han ba garva och sa att jag skulle köra silikat
klok färghandlare! Det går inte att måla med kalkfärg på kalkcementputsen
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.