Har ett befintligt golv av råspont där jag tänkte lägga golvvärme. Har inte rivit upp råsponten någonstans ännu, men funderade på om det går att lägga golvvärme utan att behöva höja golvet på nått sätt. Ska riva ut köket och bygga nytt i ett sekelskifteshus och då måste radiatorerna bort. Öv.k bänkskiva är idag 85 ö.g och då är det redan ca 1cm över nedre salningen i fönstret. Hade helst velat slippa höja fönstren då det känns som det drar med sig så mycket annat jobb.
 
Vad har du under råsponten?
Riv bort sponten och dit med spånskivor med spår.
Vill du ha ännu lägre golv så bort med sponten, fäll ner spånskivor mellan bjälklaget och sen gjut in slangen
 
Tack för svaret. Kommit lite emellan, som festival och annat så jag har inte hunnit med så mycket än. Har dock sprättat en bräda efter ytterväggen och kollat lite. Under råsponten är det ca 15-18 cm spån som isolering. Inte mycket att komma med :( Är lite glest mellan golvreglarna dessutom. Ser ut att vara ca 90-100 cm cc, så en spårad spånskiva lär väl inte vara att tänka på. Hur gör man annars? Lägger en spånskiva och sedan remsor av spånskiva uppepå för plåtarna eller? Dålig koll på detta. 15-18cm isolering under golvvärmen, kommer det att räcka? Vilken isolering är bäst?
 
Höjer du med en spånskiva till kan du ju spika dit glespanel och lägga slangen emellan, men då höjer du ju golvet. Annars får du bara dit med fler reglar. Lägg dom tillräckligt långt ner då så du kan få dit en spänskiva, gips och sedan slang och gjuta
 
Jag rev upp golvbrädorna i köket, återmonterade dom med springa så golvvärmeplåtarna/slangarna ligger mellan spontbrädorna, lumppapp, laminat. Det byggde inte många mm. och bra blev det.
 
leifa.k skrev:
Jag rev upp golvbrädorna i köket, återmonterade dom med springa så golvvärmeplåtarna/slangarna ligger mellan spontbrädorna, lumppapp, laminat. Det byggde inte många mm. och bra blev det.
Hur långt mellan golvreglarna hade du? Fick du svaj i golvet? Skall ju placeras en massa golvstående skåp med tunga grejor i på golvet. Lät jäkligt intressant annars. Sparar både tid, pengar och höjd låter det som d^_^b
 
Golvreglarna ligger 600mm cc. Reglarna är 75*300mm. Golvbrädorna efter att sponten blev borttagen (en del gick söner vi demont) har måttet 30*85mm. Inget svaj i golvet har noterats.
 
tänk på att standard höjden på dagens kök är 89-90cm inkl. bänkskiva. jag skulle höjf fönstret tveklöst. Sedan finns det väldigt smidig golvvärme som är elektrisk. Man lägger direkt på råsponten bygger inte alls mycket. Thermoröd eller något liknade hette det. Lycka till
 
leifa.k skrev:
Golvreglarna ligger 600mm cc. Reglarna är 75*300mm. Golvbrädorna efter att sponten blev borttagen (en del gick söner vi demont) har måttet 30*85mm. Inget svaj i golvet har noterats.
Ok. Har lite glesare mellan golvreglarna som sagt, så jag får nog hitta på något annat.

el_ias: Jo jag har insett att jag nog blir tvungen att höja fönstrena trots allt. Ser dock inte så besvärligt ut som jag trodde. Det enda jag är rädd för är att det kommer att se knasigt ut utifrån med tanke på att man ser fler fönster från samma håll :S Elektrisk golvvärme känns inte aktuell då jag försöker hålla ner värmekostnaderna. Kör med vedeldning nu och kommer bli jordvärme så småningom.

Så läget just nu är att råsponten åkt ut, spånet skottas bort för full för att ge plats för ny isolering, och sedan kommer en golvspån läggas med glespanel på för plåtarna.
Måste vindpapp ner i golvet innan isolering?
Räcker mina 15-18 cm isolering? Funderar på ekofiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.