Hej!
Jag funderar på ett LB-hus Classic 102 med lite ändringar. Lite frågor:
-någon som byggt Classic 102, synpunkter
-pris för ritningsändring 25 000 kr, tycker det låter väl mycket, går detta att pruta bort, någon som gjort detta
-innerväggar, säljaren påstod att det inte gick att få OSB+gips som tillval, någon som gjort detta?
-kommer att ha schaktentreprenaden på löpande från LB-hus (svårt att ge fast pris), synpunkter
-något annat jag bör tänka på?

:(
 
Lb-hus har en bra konstruktion och bra materialval förutom på yttertaket. Jag hade gjort en uppgradering till råspont i yttertaket, om det går på classic-serien?
 
Hej

Jag bygger en classic 121

25000 för ritningsändringar är bara om du gör ändring på konstruktionen. Vi har ändrat diverse i vårat kök (totalhöjd på luckorna samt satt in extra skåp) samt ritat om vårat badrum med plats för både dusch och badkar, vi har inte behövt betala någon ritningsändring. Vill du däremot flytta på väggar och sådant, ja då kommer ändringskostnaden. Du kan även flytta och sätta in extra fönster om du vill utan att någon ändringskostnad tas ut.

Vi hade inga problem att få OSB+gips om vi ville ha det, men då det är dyrt (700kr per meter vägg) så valde vi att bara isolera innerväggarna istället, men som sagt, vill man ha OSB+gips är det inget problem. Det hela hänger nog helt på hur mycket säljarna vill jobba. Vi hade t.ex. inga problem att få välja tillval från optimalserien när vi ville ändra i badrummet.

Vi hade också schaktentreprenaden på löpande pris, vi hade en uppskattning från markarbetsledaren på ca 150 000 utöver det som ingår, men det landande på under 100 000 när det väl var färdigt, så inga otrevliga överraskningar där...
 
Malmöbyggaren skrev:
Lb-hus har en bra konstruktion och bra materialval förutom på yttertaket. Jag hade gjort en uppgradering till råspont i yttertaket, om det går på classic-serien?
Det går...men jag vet inte hur mycket det kostar....Yttertakkonstruktionen är ju trots allt godkänd av SP (skivorna är P-märkta) så det är ingen dålig lösning även om råspånt och papp säkert är bättre.
 
jhenrikj skrev:
Det går...men jag vet inte hur mycket det kostar....Yttertakkonstruktionen är ju trots allt godkänd av SP (skivorna är P-märkta) så det är ingen dålig lösning även om råspånt och papp säkert är bättre.
P-märkning kan man ta med en nypa salt. Ä-hus underlagstak är också P märkt och godkänd av SP...

/ Magnus
 
magnuse74 skrev:
P-märkning kan man ta med en nypa salt. Ä-hus underlagstak är också P märkt och godkänd av SP...

/ Magnus
Nu ska vi väl inte diskutera redan färdigdiskuterade områden..men skivorna går iallafall inte sönder när man monterar dem så man behöver tejpa ihop dem igen....Huset är hur som helst tätt när skivorna är på och tacknocken plastad....en Classic 121:a är monterad och tät på mindre än 12 timmar vet jag av egen erfarenhet, en 102:a går säkert några timmar snabbare...
 
Det är väl inte helt irrelevant. Vissa har ju i andra trådar hävdat att konstruktionen med plast i Älvsbyhus är mer eller mindre skräp trots att den enligt påstående också är P märkt och godkänd av SP. Så hänvisningen till P-märkningen och SP:s godkännande verkar i sig inte vara någon större garanti, om det nu inte är så att plasten kanske också är OK. Så det kanske är en bra ide att kolla upp möjligheten att uppgradera till råspont i alla fall och se vad det kan kosta.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Det är väl inte helt irrelevant. Vissa har ju i andra trådar hävdat att konstruktionen med plast i Älvsbyhus är mer eller mindre skräp trots att den enligt påstående också är P märkt och godkänd av SP. Så hänvisningen till P-märkningen och SP:s godkännande verkar i sig inte vara någon större garanti, om det nu inte är så att plasten kanske också är OK. Så det kanske är en bra ide att kolla upp möjligheten att uppgradera till råspont i alla fall och se vad det kan kosta.
Helt irrelevant är det inte, och hurvida P-märkningen är ett mått på kvalité eller inte kan man ju dryfta, dock i en annan tråd.

Råspont är väl ohotat bäst av de olika konstruktionerna men att boardtak skulle vara samma skit som en sönderblåst plast monterat av ett företag med högst tveksam inställning till kundrelationer, och i mitt tycke tveksam inställning till husbygge överlag är nog lite fel. Boarden behöver inte lagas med packtejp.
 
Tidigare i tråden användes P-märkningen som ett argument till att konstruktionen är godtagbar iom att skivorna är kvalitetsprövade av SP.

Jag ville bara visa att detta i sig inte behöver betyda speciellt mycket...

/ Magnus
 
magnuse74 skrev:
Tidigare i tråden användes P-märkningen som ett argument till att konstruktionen är godtagbar iom att skivorna är kvalitetsprövade av SP.

Jag ville bara visa att detta i sig inte behöver betyda speciellt mycket...

/ Magnus
När plasten är hel fungerar den säkert utmärkt, problemet är att den verkar gå sönder alldeles för lätt....det gör inte skivorna. Och sen är det inte alls lika farligt att få lite regn in på ett LB-hus första dygnet som på ett ÄH
 
Hade ett nytt samtal med säljaren idag och enligt honom är board helt ok och nästan i klass med råspont. Han pratade en del om att det är risk för mögel iochmed längre läggningstid med råspont men det tror jag är rent skitsnack.
 
Kruka skrev:
Hade ett nytt samtal med säljaren idag och enligt honom är board helt ok och nästan i klass med råspont. Han pratade en del om att det är risk för mögel iochmed längre läggningstid med råspont men det tror jag är rent skitsnack.
Huset blir tätt snabbare, men det spelar mindre roll för det gör inte så mycket om det regnar in under resningen. Väggarna är plastade och det regnar ju bara ner på betongplattan så det är väldigt lite som kan ta skada. Fick själv en rejäl regnskur under resningen med huset var torrt tre dagar senare utan att ens behöva sätta in fläktar...

Men råspont är nog fortfarande bäst....
 
Vi håller på att bygga ett Classic 135 och jag var också inne på råspont istället för board men la ner det projektet eftersom priset var för högt (kommer inte ihåg exakt nu). Dessutom visade sig boarden vara riktigt bra (oljebehandlad så den tål vatten). En bonus med boarden är att den direkt "bågnar" (alltså hänger ner på mitten mellan takstolarna) så den fukt som kommer under pannorna vid oväder rinner direkt ner i bågen och vidare ut i hängrännan ("stupröret"). På så vis får man alltså bort all väta från takstolarna.

Angående SP-godkända material och Älvsbyhus så är ju problemet där att de monteras felaktigt. Det absolut viktigaste vid husbygge är givetvis hur killarna i bygglaget som sätter upp huset är. Jag byggde i Blekinge och här var LB:s bygglag grymt bra (iaf innan varslen för efter det vet jag inte). Dessutom har ju SP stickprov på ca. vart 7:e LB-hus och LB vet ju inte vilket på förhand så de kan inte tulla på kvaliteten ;-)
 
jhenrikj, hoppas att syllen är mätt för när det regnade in under resningen för oss så fick vi svaret att det torkar upp, ingen fara osv. Fuktmätning utförd av anticimex visade dock på att väggarna fick rivas och syllen torkas.
 
dannebys skrev:
jhenrikj, hoppas att syllen är mätt för när det regnade in under resningen för oss så fick vi svaret att det torkar upp, ingen fara osv. Fuktmätning utförd av anticimex visade dock på att väggarna fick rivas och syllen torkas.
Pratar du syllen i ytterväggar eller innerväggar nu? Det är säkert inte gjort några mätningar....å andra sidan så ger jag absolut inget för antimex, de har gång på gång bevisat att deras fuktmätningar och besiktningar är ungefär som en svensk väderleksrapport, dvs väldigt opålitlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.