Någon som anlitat Arkitekthem i Helsingborg och har några erfarenheter att dela med sig av?
 
Är Arkitekthem ett nytt företag? Jag finner bara halvfärdiga hus på sidan - inga färdiga (bortsett från FinjaBetongs reklam - som ev kan vara ritat av Arkitekthem - framgår inte).

Reagerar också lite på att ni inte fick träffa arkitekten direkt utan fick gå via en, vad jag förstår, projektledare. Då måste väl kommunikationen fallera lite - eller? Vad tar företaget för att rita ett hus och vad ingår i arvodet förutom ritningarna?
 
oscar5 skrev:
Hej!

Vi var i kontakt och träffade Arkitekthem i Helsingborg i April månad. vi hade ett 2 timmars möte med projekledaren för Arkitekthem i helsingborg. Han skrev ner och sög in alla de önskemål och tankar som vi hade. Han skulle sedan kontakta sin arkitekt som skulle göra en skiss till oss. Sedan hörde vi inte mer. Jag ringde 2 gånger och påminde om vårt möte och att vi var nyfikna på vad som skulle komma ut av det. (Eftersom Arkitekthem bygger med Finja betong så tog vi kontakt med dem). Strax innan midsommar ringde arkitekten och sa att han var ledsen att det tagit tid men att han var på gång och inom 2 veckor skulle vi ha ett förslag/skiss från honom. Idag är det oktober och vi har fortfarande inte hört eller sett till något från dem.  
Jag vet inte om det är så här at man måste ligga på ännu mer men om det är så svårt för dem att VILJA göra en eventuell business Hur ska det då gå om det blir business?

Ja detta är vår erfarenhet...... Jag tror nog att det finns andra därute som har mycket bättre erfarenhet då jag har sett några riktigt fina hus som de har byggt.
Hmmm... låter lite olycksbådande. Vi var och träffade dem för snart tre veckor sedan. Precis som ni, så var vi där i säkert två timmar och vi fick ett väldigt gott intryck av dem. Vi har en tomt reserverad, men reservationen går ut den 15 okt om vi inte hör av oss. Detta sa vi till projektledaren, som lovade att skynda på arkitekten så att vi fick ritningen och produktionskalkylen innan dess. Vi skulle fått detta i slutet av förra veckan, men icke. I måndags mailade min sambo honom och frågade efter det. Han svarade att vi skulle få det på onsdagen, men idag fredag, har vi fortfarande varken hört eller fått något. >:( Och vår tomtreservation går ut imorgon...
 
Hemmakatten
Ni har en tomt reserverad. Är det via kommunen eller från ett husföretag? Den bästa tomten är den där ni själva väljer hus.
Är det så att ni tycker om tomten ni reserverat, varför inte köpa den om ni inte är bundna att bygga via Arkitekhem. Sedan kan ni i lugn och ro via husföretag eller arkitekt hitta ett hus som passar både ekonomiskt och ytmässigt.
 
Hemmakatten skrev:
Ni har en tomt reserverad. Är det via kommunen eller från ett husföretag? Den bästa tomten är den där ni själva väljer hus.
Är det så att ni tycker om tomten ni reserverat, varför inte köpa den om ni inte är bundna att bygga via Arkitekhem. Sedan kan ni i lugn och ro via husföretag eller arkitekt hitta ett hus som passar både ekonomiskt och ytmässigt.
Det är kommunens tomt, så vi är inte bundna till en viss byggare. Kruxet är att vi inte riktigt kan bestämma oss för om vi ska bygga eller inte... Det är ju så sablans dyrt... :( Hade vi kunnat bestämma oss, så hade vi köpt tomten för länge sen...
 
Jag är på jakt efter en arkitet i Helsingborg som kan hjälpa till med förändring av planlösningen av vårt gamla hus. Har ni några förslag?

/Jonas
 
UngFamilj skrev:
:-[ >:(Arkitekthem >:( :-[

Vi slutförde vårt husbygge med Arkitekthem för ett par månader sedan, och vill utfärda en varning för deras projektledare i Helsingborg. Till en början låter allt väldigt bra, så även en bit in  i projektet, men det visade sig snart att hans ord och löften var helt utan värde! Det mesta hade vi fått med i kontrakt och avtal, men inte allt - det var ju standard i alla  deras projekt! Så om ni mot bättre vetande anlitar dem - reglera ALLT. Tro t.ex. inte att golvlister ingår om det inte står i kontrakten.

Därutöver har de gjort en lång rad felaktiga beställningar! När vi kom ut till huset och skulle kontrollera visade det sej att väldigt  mycket inte stämde med kontraktet. När vi ville ha det rättat bemöttes vi med lögner, otrevligheter och total nonchalans.

Lyckligtvis var entreprenören som gjorde allt annat jättebra och lätta att jobba med, så det blev trots Arkitekthems >:( inblandning väldigt bra.
:D
Jag skulle gärna vilja höra mer och veta vem ni hade som projektledare. Om det är den killen vi varit i kontakt med. Skicka gärna ett pm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.