I denna tråd diskuteras bland annat Stihls Polycut trimhuvud:

http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/147643-klippo-pro-5-5-b-roejsag.html

Igår var jag på Fredells i andra ärenden och passade då på att titta lite på detta med Polycut. Enligt katalogen finns det inget Polycut som passar min trimmer, en FSE71, men Nonkan här på forumet har ju sagt att det passar så då är det ju så.....!

FSE71 har per original ett Autocut C5-2 trimmerhuvud monterat. Som tillbehör finns som sagt inget Polycut. Däremot anvisas ett Polycut (modell 6-3) till lite större maskiner som också har C5-2 monterat original. Således finns det ett Polycut som passar FSE71.

Frågan är då om det finns några andra skäl till att avstå ett polycut-huvud till FSE71. Är den för klen, eller går på för lågt varvtal för att fungera bra med ett polycut?

Hur uppför sig Polycut vid närkontakt med ett vanligt gunnebostaket?


Utan polycut fick jag skippa eltrimmern och köra med den gamla Husquarna Modo som enligt alla teorier borde ha dött för länge länge sedan. Jag gjorde vad jag kunde för att ha ihjäl den även igår, men det gick inte denna gång heller. Snart börjar jag köra utan olja bara för att få ett skäl till att skaffa en FS130......:rolleyes:
 
Jag vet faktiskt inte varför det inte står som tillbehör i katalogen. Det kan ha att göra med att Stihls eltrimmers såldes under varumärket Viking för några år sedan och att det blivit en miss i kommunikationen när trimmrarna bytte namn.

Vi säljer en PolyCut till minst varannan FSE71 och ingen har klagat hittills. Vi har inte heller fått in några reklamationer på vare sig trimmern eller PolyCut under de år vi sålt Stihl, inte vad jag vet om i alla fall.

Det är möjligt att det finns en anledning till att det inte står som tillbehör när det så uppenbart passar, men det måste jag isf kolla med Stihl direkt.

Vid staket smattrar det en hel del när du går emot, och färgen på staketet kan lossna. Knivarna brukar hålla bra. En fördel med PolyCut är att du ser var knivarna är eftersom de är vita.
 
Ok, tack för svaret.

Jag kan slå en signal till Stihl på måndag och se om dom har något klokt att säga!
 
Som jag sagt tidigare, PolyCuten är riktigt bra men man måste vara försiktig, den slår loss puts, ger djupa jack i stolpar osv.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Till nästa gång jag ska köra ner vass ska jag köpa en. 190kr hos min vanliga åf, 320kr hos Fredells :wow:.
 
Har själv en FS 130 och har fått rekommendationen att polycut är jättebra. Men på vilket sätt är polycut bra jämfört med tråd? Är det bara att man slipper ladda tråd? Eller är det någon form av mellanting mellan gräsklingan och tråd så att man kan ta lite grövre växtlighet? Är förövrigt imponerad över hur grov växtlighet man får ner med 2,4mm-tråd.

Kör själv med vanlig 2,4 mm och tycker att FS 130:s trimmerhuvud är så lätt att ladda att jag knappt tänker på det. Är dock sugen på den fyrkantiga tråd som nonkan tipsade om i tråden som MathiasS länkar till.
 
Redigerat:
PolyCut är mellanting mellan tråd och klinga. Funkar riktigt bra på nässlor, hallon, hundkäx och liknande. Årsskott åker också med, men börjar det bli vedartat passar klinga bättre.

Tråd funkar oftast bra, men det kräver en viss körteknik för att den ska hålla bra.
Det är oftast där problemen ligger, i körtekniken alltså, och som säljare är det enklare att visa PolyCut och få en garanterat nöjd kund än att börja argumentera med kunden om bristande teknik.
 
Nonkan,

Tack för svaret, då vet jag hur det ligger till. Skrockade lite för mig själv när jag läste vad du skriver om att argumentera om bristande teknik med kunden... det kan inte vara roligt om man inte har en ödmjuk kund framför sig.
 
Jag köpte en Stihl fse71 häromdagen och ville köpa till PolyCut med plastknivar. Försäljaren trodde inte det gick och varnade för att man kunde bränna motorn om man satte på plastknivar. Kan det verkligen stämma? Det finns flera batteritrimmers som säljs med plastknivar.

Det fanns flera varianter av PolyCut plastknivar, vilken passar till fse71?
 
Vilket huvud du ska ha står i första inlägget, vet inget annat än att det stämmer.

Angående belastningen så tror jag inte det är något problem, vilket styrks av det det Nonkan säger (och han har koll). Sedan detta skrevs har jag hunnit prova polycut huvudet på en FS130 och jämfört med att köra tråd så är belastningen märkbart mindre. Polycut har mindre diameter än tråden (iaf på en FS130) så det går mycket lättare med polycut, men å andra sidan stör man sig på att det avverkar så liten yta.
 
Tack Mathias, är det det här du menar i första inlägget?

" Däremot anvisas ett Polycut (modell 6-3) till lite större maskiner som också har C5-2 "
 
Just det!

Köp ett huvud och prova, jag tror faktiskt inte du kommer bli så överdrivet impad. Jag skaffade ett (fick det på köpet till FS130) och hade hört mycket gott om det men i praktiken blir det liggande och jag kör tråd istället.
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Jag vet faktiskt inte varför det inte står som tillbehör i katalogen. Det kan ha att göra med att Stihls eltrimmers såldes under varumärket Viking för några år sedan och att det blivit en miss i kommunikationen när trimmrarna bytte namn.

Vi säljer en PolyCut till minst varannan FSE71 och ingen har klagat hittills. Vi har inte heller fått in några reklamationer på vare sig trimmern eller PolyCut under de år vi sålt Stihl, inte vad jag vet om i alla fall.

Det är möjligt att det finns en anledning till att det inte står som tillbehör när det så uppenbart passar, men det måste jag isf kolla med Stihl direkt.

Vid staket smattrar det en hel del när du går emot, och färgen på staketet kan lossna. Knivarna brukar hålla bra. En fördel med PolyCut är att du ser var knivarna är eftersom de är vita.
Fick du något svar ifrån Stihl om varför inte PolyCut inte står som tillbehör till FSE71?
 
SM i trådlyft här? ;)

Kommer inte ihåg, det passar i alla fall så kör på du.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.