Hallå,
har precis fått erbjudande från Telia om fiberanslutning av min villa. Priset är 10000 och inkluderar grävning, anslutning inkoppling etc. Dock verkar inte återställande av ytskikt ingå. Sen förväntas man binda sig i 36 månader för abonnemang. Jag skulle i såfall gå ifrån Boxer och Bredbandsbolaget.

Eftersom jag inte är så insatt i fördelar och nackdelar så tänkte jag höra hur ni andra som säkerligen fått erbjudandet resonerar...

En specifik fundering; om jag nu har två tv-apparater med egna Boxerboxar - vad kommer att krävas för att upprätthålla den funktionaliteten?
 
Redigerat:
Det var i alla fall rätt billigt
 
Var är detta någonstans i Stockholm?

Söker du lite på "fiber" hittar du snart svaret på dina frågor. Det hela är egentligen rätt enkelt: Genom att du och Telia kommer överens om att du köper tjänster från Telia i X år kan man ge dig en lägre installationskostnad (säkerligen i storleksordningen halva priset). Det du förlorar är friheten att välja den leverantör du vill ha samt att du exponerar dig för risken att inte kunna välja det billigare alternativet.

Jag gissar att dina 36 månader är för de initiala abonnemangen du köper. Är du fri att välja andra leverantörer efter det? Antagligen inte.

Telias bundlade priser på Internet, TV och telefoni brukar vara rätt vassa och innehållet passar de flesta.

Vore jag i dina skor ville jag veta vem som äger nätet och vad som händer efter 36 månader (och vem som då kan leverera tjänst), men i princip avsett svar på det skulle jag hoppa på erbjudandet. Sannolikheten för att någon annan erbjuder dig tjänster via fiber i ett område där Telia etablerat sig är noll och intet.
 
elmont skrev:
Det var i alla fall rätt billigt
Prismodellen handlar om gungor och karuseller, inte om att någon ger bort något. :)
 
Kan någolunda värdehöjning på villan inträffa?

//Patrik
 
I mina trakter kostar det nära det dubbla för att ansluta sig och sedan 100:-/månad till nätägaren +
avgift till operatören så det blir betydligt billigare med ADSL. Och eftersom dom flesta inte har behov av nån högre hastighet är det, här hos oss, ytterst få som utnyttjar fiber. Själv har jag en 6-8 Mb och det räcker och blir över.
 
Det är i Saltsjö-Boo, Magnus.

Känns som om det är rätt väg att gå, även om jag är osäker på vilket nytt träsk med kabeldragning, nya boxar, tvillingabonnemang, nya fjärrar, sega kanalbyten i telias boxar som folk pratar om etc....etc....
 
Patrik_Hed skrev:
Kan någolunda värdehöjning på villan inträffa?

//Patrik
Av praktiska skäl brukar det vara svårt att leda det i bevis. Jag tror att värdet ökar minst motsvarande installationskostnaden.

Antag att gulliga barnfamiljen ska flytta till villa och då väljer mellan två iprincip identiska radhus tillsalu på en gata. Jag skulle lätt bjuda 50k mer för huset med fiber och att huset med fiber är mer lättsålt måste vara svårt att argumentera mot.
 
elmont skrev:
I mina trakter kostar det nära det dubbla för att ansluta sig och sedan 100:-/månad till nätägaren +
avgift till operatören så det blir betydligt billigare med ADSL. Och eftersom dom flesta inte har behov av nån högre hastighet är det, här hos oss, ytterst få som utnyttjar fiber. Själv har jag en 6-8 Mb och det räcker och blir över.
Att gå till banken och låna 29ksek, till 5% ränta med rak amortering i tio år kostar 312kr per månad i snitt under låneperioden. För cirka 380kr får jag 10/10Mbit internet, telefoni och 30 TV kanaler. Det blir 692kr per månad.

Idag betalar jag 145+209+55+320 kr för telefon, adsl och familjepaketet hos canaldigital. Det är två relativt jämförbara alternativ men sett till ekonomin månad för månad är det billigare att gå till banken och få fiber i huset än att fortsätta med befintlig modell.
 
Lite OT för tråden... men vi har fått en offert till vårat radhus område som motsvarade ca 7800kr inkl ev moms per hus och en månadskostnad på 180kr/mån (+ moms) för 10/10Mbit, telefon och lagom paketet.
Personligen tackar man ju lätt ja, men offerten var kollektiv. Dvs för samtliga 22 radhus.

Problemet, ja det är ett problem, är att det bor en hel del pensionärer som inte är intresserade av ny teknik.
Vilka argument skulle man köra för att få dem på banan? Det sker för tillfället ett generationsskifte i området och säljargumentet kanske väger lite för dem... men nån mer som har bra argument för vår äldre generation?
 
Hur många är inte med? Dela upp den kostnaden på övriga och sälj dessa anslutningar när generationsskifte sker i husen. Det är ju billigt ändå.
 
Har inte gjort en 100%ig undersökning, men av lärdom från tidigare försök så är det alltid samma skara. Dvs 6-8st.
Försöker komma till skott så snart som möjligt då offerten enbart gällde i 3mån, men inte så lätt i semester tider.
Har som hastigast diskuterat samma upplägg som du nämner Mathias med styrelsen och det känns som det är modellen att gå på. Men det bästa vore att få med några fler på tåget utav de 6-8 som kanske inte flyttar på 5-10år...
 
PTS krävde öppning av telias fibernät i det nya skyldighetsbeslutet. Gissa om Telia överklagade
 
gadu^ skrev:
Har inte gjort en 100%ig undersökning, men av lärdom från tidigare försök så är det alltid samma skara. Dvs 6-8st.
Försöker komma till skott så snart som möjligt då offerten enbart gällde i 3mån, men inte så lätt i semester tider.
Har som hastigast diskuterat samma upplägg som du nämner Mathias med styrelsen och det känns som det är modellen att gå på. Men det bästa vore att få med några fler på tåget utav de 6-8 som kanske inte flyttar på 5-10år...
Finns det en förening kanske det finns en skyldighet att tillhandahålla TV? Stämman skulle ju kunna bestämma att det sker via fiber, även om inte alla gillar beslutet....:wow:

Offerten har du säkert inga problem att få förlängning på om det behövs, låt inte det stressa dig.
 
MathiasS skrev:
Finns det en förening kanske det finns en skyldighet att tillhandahålla TV? Stämman skulle ju kunna bestämma att det sker via fiber, även om inte alla gillar beslutet....:wow:

Offerten har du säkert inga problem att få förlängning på om det behövs, låt inte det stressa dig.
Oja, det finns en samfällighet som skulle kunna ta installationskostnaden. Själv sitter jag i styrelsen som kassör. ;)
Aja, får jobba vidare på detta efter semestern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.