På Bauhaus säljs Ryobi slytrimmer/röjsåg med elstart. Den är på ca 1 hk med 30 ccm motor. Det låter som lite låg effekt, men hur mycket kan det krävas? Det mesta som jag röjer är gräs, men nån gång vill jag ta sly som kan vara upp mot centimetern eller kanske något mer. Finns det nån bra tumregel, effekt kontra slystorlek?
 
Det blev en Stihl FS 130 till slut, den klarar gräs, sly och har även sågklinga.
 
bra val...:)
 
Jag letade länge innan jag hittade Husqvarna 343, en läcker kombinationsmaskin. Du kan både trimma gräs, röja sly och till och ta mindre träd med sågbladet. Levereras med jätteskönbärsele. Jag använder den typ tre-fyra gånger om året en hel dag varje gång och jag skulle aldrig byta bort den mot en liten Ryobi eller en tung och bökig Stihl.
 
Szture skrev:
Jag letade länge innan jag hittade Husqvarna 343, en läcker kombinationsmaskin. Du kan både trimma gräs, röja sly och till och ta mindre träd med sågbladet. Levereras med jätteskönbärsele. Jag använder den typ tre-fyra gånger om året en hel dag varje gång och jag skulle aldrig byta bort den mot en liten Ryobi eller en tung och bökig Stihl.
Så länge kan du inte behövt leta då det är en av de absolut mest sålda kombimaskinerna på Svenska marknaden, framförallt säljs den till lantbrukare med mycket elstängsel och hagmark.

FS 130 väger bra mycket mindre än 343. 343 FR ska närmast jämföras med STIHL FS 450 och de är precis likvärdiga, i den prisklassen (ca 8000 inkl moms) så spelar närhet till ÅF och dennes servicegrad mer roll än märket på maskinen.

Däremot håller jag med om att selen är bättre, men det går ju att fixa sele löst. Vi byter t.ex. in många selar från mindre röjare mot HVA större sele när det ska trimmas heldagar. Vid nyförsäljnng av maskin alltså, vi byter inte in gamla svettiga selar.
 
Fs 130 bör väl jämföras mer med Husqvarna 335. De ligger någorlunda rätt mot varandra i prestanda även om husqvarnan är något tyngre och starkare.

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att klämma på en stihl så för mig vart det bara 335 kvar som alternativ.
Fixade ett höstpris på den + Balance X selen samt lite förbrukningsmatriel.
Jag håller absolut med om att balanceX selen är bra. Jag stormtrivs med den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.