Hej,
Har ett hus som är byggt på mitten av 40 talet, en 1-plansvilla med källare.
På ena sidan finns det ett "cykelförråd" som är ihopbyggt med källaren, ovanpå det är min altan. Nu vill jag bygga ut den och lägga trä trall. Hur kan man gå till väga då? Har någon erfarenhet av detta?
För kosntruktionen idag är betong som sagt var, men känns ju lite tokigt att skruva trallen direkt i betongen.
Vore kalas om någon kan hjälpa mig.

MVH

Jonas
 
Varför inte lägga 45x45 reglar direkt på betongen och skruva trallen i det? Bygg ett "flytande altangolv" alltså utan att egentligen fästa det i betongen. Vill man vara petig kan man lägga någonting under reglarna som hindrar eventuell fukt i betongen från att gå upp i reglarna.
Jag har sett altaner byggda på det viset.

En annan variant är väl att köpa typ "klickgolv". Det finns altangolv att köpa i form av fyrkanter på kanske 40x40cm som man lägger direkt på en betongplatta och fäster i varandra precis som pusselbitar.
Fyrkanterna ska finnas både i plast och trä.
 
Tack för ditt svar...
Men det jag ska göra är att förlänga altanen, så jag funderar lite på hur man gör med plintar å fästen för räcke etc.
Någon som har byggt ut en befintlig altan?
 
Totte_S
En skiss eller foto som förtydligar din frågeställnig kan säkert underlätta för dig att få fler svar.

Vill du ha större yta och då av trätrall eller vill du ha en altan byggd i betong, alltså bygga ut med betong, eller vad är det du vill göra? Mer exakta frågor ger mer exakta svar.
 
Jo precis. Du har inte angivit några mått eller exakt med vilken metod du tänkte bygga ut, så det är svårt att ge annat än väldigt generella tips.
 
Hej,
Jag ska försöka ta en bild och skissa lite på hur jag tänkt.
Tack för intresset att hjälpa till.

/Jonas
 
Bifogat ser ni "planritningen" altanen är alltså idag taket till "cykelförrådet" som sitter ihop med huset.
Altanen är 230x370 cm och är 100 cm från marken till golvet.
Det jag vill är att altanen ska bli 400x370 cm så den ska bli nästan dubbelt så lång.
Problemet är att den inte är i marknivå, så antar man får bygga med stolpar.
Men funderingen är bärlagret ska man fästa det i huset?
Om man inte skruvar trallen i dagens betong golv utan lägger den "flytande" finns det inte risk för att den rör på sig då?
Om man skruvar den i betongen som är taket till cykelförrådet, är det inte risk för problem med fukt då?
Någon som har byggt ut en altan som denna förut?
 
  • altan1.jpg
jag tycker att du ska regla befintlig betong/altan och sedan plinta och fästa en bärregel i betongen ut till plintarna och givetis vara nog med höjderna. sedan lägger du ut trallen som vanligt. Sen hurvida du vill lägga något under reglarna mot fukt är upp till dig
 
Tolkar jag dej rätt att Du vill bygga altanen större ut från huset? den ska inte förlängas längs med huset? Ritningen blir inte så tydlig på min skärm :blushing:
Så utbyggnaden blir 1700 rakt ut från huset?

I så fall räcker det med en rad plintar, 3 plintar borde räcka på 3700, där Du fäster en bärlina.

Sen är frågan hur högt Du kan bygga ovan på nuvarande altan? För det enklaste vore att lägga bärlinan i höjd med gamla altangolvet och sen reglar från husväggen som ligger direkt på altangolvet och ut på bärlinan.
Och så skruvar Du trallen i reglarna.
Men den konstruktionen bygger (i min rejäla värld alla fall :p) reglar 45x195 + trall 28x? = 223 så det beror på hur högt Du har från altangolv till dörren?

Ett alternativ är i så fall att fästa ytterligare en bärlina på utsidan av cykelförrådet och regla med klenare virke ovanpå gamla altangolvet, där behövs ju inte så mycket egentligen eftersom det är betong direkt under hela reglarna.
 
Japp helt korrekt ska byggas ut från huset 170-200 cm.
Okej så de räcker att fästa bärlina i huset å sen 3 plintar, låter ju toppen va så jag hade tänkt.
Men har aldrig byggt en altan förut så därför en aning osäker.
Problemet med trallen är att har bara ett par cm upp till dörren som det är idag, så blir väldigt trångt, det går inte ens plats en trallbräda under, men har tänkt att lösa det med å lägga klinkers där dörren går ut, så det blir en nivå skillnad mellan dörr och trä däcket.

Sen har jag tak över altanen idag vilket jag ska ha senare också, men hur tätt behöver man ha stolpar som går upp, kan det räcka med en i varje hörn, eller blir den konstruktionen för klen tro, kan ju hända att de kommer snö på vintern om man tänker tillbaka lite :)

Tack för hjälpen.
 
Plintar kan Du räkna med att rent generellt har man aldrig längre än 2 m mellan dom, åt alla håll. Sen vill man ibland ha längre mellan än 2 m och då får man gå upp i dimensioner på övriga delar. Jag drar ut taket från förrådet jag håller på att bygga för att få tak över en del av uteplatsen där har jag ca 3,5 m mellan och använder stolpar 90x90 med en infälld bärlina på 45x195.

Eftersom Du ändå inte kan ha trall ända in till dörren kan Du ju välja själv hur högt steg Du vill ha upp till trädäcket, i princip räcker nog en trallbräda som regel i och med att det är plan betong under som ändå bär den delen av konstruktionen.
Där det bara är reglar krävs dock rejälare grejor, minns inte riktigt vad jag har under min men minst 2"6, vet inte vad man ersatt 6" med men ca 150 är det ju. Men jag kan ha använt 2"8 också, både jag och min snickarkompis som ger råd gillar att överdimensionera :)
 
Okej, tack återigen för din hjälp.
Nu börjar jag få lite kläm på hur jag ska göra, bara lite frågetecken kvar att räta ut.
Ett av dom är räcke och eventuellt vindskydd.
Eftersom vi har husdjur som inte ska gå ut men som gärna får va på altanen så har jag tänkt att bygga ett räcke som inte är helt igenbyggt utan med liggande virke i storlek med läckt eller liknande, med lite mellanrum så man kan se ut men inte komma ut.
Då funderar jag på regel/stolp avståndet behövs verkligen så tätt som 60 cm? Som jag läst på något ställe. Känns som de blir väldigt fult med så mycket regel.
Samtidigt har jag tänkt att bygga upp vindskydd i samma modell som går från golv till tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.