Vi ska kika på ett hus med pool. Är det generellt så att en pool höjer husets värde? Och i såfall hur mycket? Är det med samma kostnad som priset för anläggningen eller hur tänker man?
 
Jag tror även man väger in smakfullhet, ändamålsenlighet, placering, tomten/altanen i övrigt...
 
En pool kan både dra ner värdet lika väl som att höja det.

En riktig markpool med trappor, belysning, värme etc etc o som är snyggt integrerad i fastigheten samt är välskött med bra maskineri och en välrenomerad firma bakom så höjer det värdet mellan 100 o 300k.

En rund stålpool som i bästa fall har ett litet trädäck runt sig kan tom sänka värdet på fastigheten.
 
+1.
 
Den höjer värdet för dem som vill ha en. Sänker för alla andra.
 
Pool är förenligt med en del underhåll och skötsel. Risker och ansvar så att ingen druttar i och drunknar. Man ska gilla att bada, annars ingen höjare. Inomhuspool är ett sänke om den inte finns i separat poolhus. Så frågan är inte lätt att svara på, men i vissa områden kan det vara en höjare men inte säkert. Definitivt inte uppemot 300.000kr men beroende på utforming och exklusivitet på arbete runt omkring så kan det vara en liten höjare för den som vill ha pool. Tänk på att det kostar att värma upp, så bergvärme eller liknande är ju att föredra som värmekälla i huset. I det läget poolen är 100+100 för värmesystemet.
 
Vi har kompisar som (av nån outgrundlig anledning :S:rolleyes:) älskar att bada, dom har byggt en jättepool ute på tomten, snyggt gjort för han är snickare med egen firma. I deras värld höjer det huset med massor av pengar. I min (å hustruns ;)) värld däremot är pool bara av ondo, precis som "havsutsikt" skriver är pool nåt som kostar mycket att underhålla, värma och fylla med vatten, omgärdas av regler och risker. Vi gillar inte att bada, har inte ens badkar, så vi ser poolen enbart som en kostnad och som nåt som måste tas bort.

Det sänker värdet med andra ord, flera 100k lägre pris skulle jag bjuda pga poolen. q(;^;)p
 
Ett hus med riktig markpool får ju en helt annan köpargrupp. Antingen folk som aktivt söker hus med pool (dom skulle aldrig bjudit på huset om den saknats) eller folk som ser poolen som klart extra plus. Dom som inte är intresserade kommer aldrig att kunna vinna en budgivning på huset så vad dom tycker är fullständigt ointressant.

Alla typer av hus har sina målgrupper vid försäljning. En 6 sovrumsvilla är troligtvis totalt värdelös för ett pensionärspar men en 4barns familj betalar premium för detta osv sov..

Så grundfrågan... höjer en pool värdet på huset.. Svar JA. om det ät en riktig pool.
 
Milkshaken
Håller med Benjamin till fullo.
Allt är hur attraktivt det är för köparen. Sen är det ju oxå en smaksak vad man vill lägga sina skattade pengar på, en del åker ju charter 1-2 ggr om året, och det kostar i 99 fall av 100 betydligt mer.
Vad gäller jobb med en pool, så nja, dom få timmarna det rör sig om hade jag nog annars legat på sofflocket så...
Priset bestäms av köparen... Jag tror dock att yamahafj inte är intresserad av att ha kvar poolen om dom köper huset, han hade en annan tråd om det hur det går till att demontera och vad det kostar.
Yamahafj: kan ni på nåt sätt se hur många som är intresserade av huset? Ni är ju uppenbart intresserade men vill inte ha pool.
Om det är flera intresserade så är ju risken att priset sticker iväg, sätt ett maxpris som ni definitivt inte tänker gå över, får ni det så e allt frid o fröjd, annars finns det ALLTID ännu bättre objekt.
 
Nimajneb skrev:
Ett hus med riktig markpool får ju en helt annan köpargrupp. Antingen folk som aktivt söker hus med pool (dom skulle aldrig bjudit på huset om den saknats) eller folk som ser poolen som klart extra plus. Dom som inte är intresserade kommer aldrig att kunna vinna en budgivning på huset så vad dom tycker är fullständigt ointressant.

Alla typer av hus har sina målgrupper vid försäljning. En 6 sovrumsvilla är troligtvis totalt värdelös för ett pensionärspar men en 4barns familj betalar premium för detta osv sov..

Så grundfrågan... höjer en pool värdet på huset.. Svar JA. om det ät en riktig pool.
Det håller jag med om, så är det.

Fast i generella termer tror jag att det finns fler potentiella köpare till hus utan pool än med, flertalet hempulare bygger aldrig nån pool ;) men det är bara en kvalificerad gissning, har ingen studie att luta mej mot.
 
6 sovrum, strandtomt, havsutsikt, trippelgarage, energiefffektivt, vinterträdgård, pool, gym etc etc

Mycket finns på drömlistan över ett hus

Men dom flesta köper en en standard 150m2 70-80 tals villa i en förort någonstans i Sverige.

Vad jag dock har hört från min mäklar kompis är att pool är det 4e mest populära kriteriet (för 3 år sedan hade dom inte ens pool, sökbart) när folk letar hus på deras hemsida,
 
Tack för tyckande.

Självklart hänger det på vad som efterfrågas, jag tänkte dock mer allmännt i "mäklartemer" om hur man resonerar om pool som värdehöjare.
 
  • Gilla
Sonny82
  • Laddar…
yamahafj skrev:
Tack för tyckande.

Självklart hänger det på vad som efterfrågas, jag tänkte dock mer allmännt i "mäklartemer" om hur man resonerar om pool som värdehöjare.
Det är ju det svaret du fått.....:S
 
Nimajneb skrev:
6Vad jag dock har hört från min mäklar kompis är att pool är det 4e mest populära kriteriet (för 3 år sedan hade dom inte ens pool, sökbart) när folk letar hus på deras hemsida,

Å fan, kanske får ge mej där då ;) är väl inte representativ i det här fallet, heller :D Men det klart, kollar man den här årstiden med vårt trevliga sommarväder och det finns en välstädad, fungerande pool så kan nog "vill ha" suget slå till.
Mäklar´n borde veta, det är ju hans jobb att kunna sånt.
 
Jan-Å skrev:
Å fan, kanske får ge mej där då ;) är väl inte representativ i det här fallet, heller :D Men det klart, kollar man den här årstiden med vårt trevliga sommarväder och det finns en välstädad, fungerande pool så kan nog "vill ha" suget slå till.
Mäklar´n borde veta, det är ju hans jobb att kunna sånt.
Det betyder knappast att var o varannan kräver pool till sitt nya hus.

Men uppenbarligen så blir det fler o fler. Många verkar ta vägen via dessa ovanmarkspooler och får smak för mer då bekvämligheten efterfrågas.

Och att ha poolen utanför dörren, speciellt en sommar som denna är fantastiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.