Under ett isolerat golv alltså. Markduken kan man väl skippa, om man tar plast?
 
  • Gilla
Hjalmar778
  • Laddar…
De har helt olika funktion under en platta (visst är det en gjuten platta vi talar om). Markduken har du för att separara olika massor, tex sand från grus/kross, medan plasten läggs mellan 1:a och 2:a lagret isolering och syftar till att hindra fukt från att tränga upp genom plattan.

Edit: noterade forats namn "altan och uteplats". Menar du i syfte att hindra fukt eller uppväxande gröda under en uteplats?
 
Redigerat:
plint eller krypgrund?

Men markduken o plasten har ju olika funktioner... det blir ju som att säga att jag har ju salt så då behöver jag ingen peppar
 
Plintgrund. Tänkte först ha markduk för att inget skulle växa där - men det kanske är så mörkt att det inte gör det? Och plasten har jag blivit tipsad om, för att markfukten som dunstar inte ska lägga sig på bjälklaget utan kondenseras mot plasten och droppa ner i marken igen.

Så - behövs båda? En av dem? Ingen?
 
förstår nog inte riktigt vad du bygger... Ett hus på plintgrund eller vad är det?

Det är nog isoleringen som gör det svårt att förstå.
 
Tror nog inte att det kommer att växa nå nämnvärt under grunden utan markduk.

Om jag förstod dig rätt så vill du spänna plast under bjälklaget?

Markfukten kanske kondenseras mot plastens undersida,
men vad händer på ovansidan av plasten vid temperatur växlingar.

Borde bli fukt på ovansidan också?

Om du istället lägger plasten direkt på marken så stoppar du markfukten.
Kanske var så du menade??

Men å andra sidan, om du har en plintgrund så cirkulerar det väl en hel del luft så det borde väl det inte var några problem med markfukten, då kanske du kan skippa både plast och markduk.
 
Det som byggs är ett uterum med isolerat golv på plintar - och plasten skulle ligga direkt på marken, som jag förstod det. Cirkulationen begränsas en bit eftersom det blir "tätt" åt tre håll: husfasad, grannens altan samt vår egen öppna altan.

Tror nog att jag skippar markduken och lägger plast på marken, tror inte den gör nån skada iaf :)
 
Vad du troligtvuis behöver är

markduk
20cm makadam
byggplast

för att skydda trossbotten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.