Skall fixa till ett regn/solskydd i sommastugan. Måtten skall vara ca 5 *4 m. Vi har pratat om pressening men det blir nog alltför klumpigt. Vad vi söker är nåt som liknar materialet i topgarage till bilar eller tältduk. Var hittar man nåt sånt till överkomligt pris. Man kan köpa direkt av segelmakare men de kan verkligen ta betalt. Finns det billigare nånstans ? Helst skall det kunna köpas över disk och inte jaga blocket runt efter det !
 
Redigerat:
Harald Nyborg har trekantiga segel på 3,6x3,6x3,6. för 195:- Vi har två sådana omlott som ser riktigt snyggt ut. Kan det vara något ...?
 
Vi får kika !
 
dieselhog:

Jag har oxå kikat på harald nyborgs solsegel för att sätta två omlott, hur är kvaliten på dem? de rä ju extremt billigt jämfört med moogio osv... håller de tätt? håller öljetterna?

har du händelsevis någon bild att skicka hur du satt dem?
 
Kvalitén är nog som de flesta andra "fusksegel". Inget problem med läckage, dock så är det en god idé att sätta en halvkraftig fjäder i varje ände. Typ förtöjningsfjäder som man har till båt, fast mindre. Här kommer en bild på våra segel. Dessa är dock av annan typ, men man ser principen.

DSC00094.jpg
 
Hej, ursäkta jag snor tråden.
Någon som har lite fler exempel på omlott?
Hur har ni löst fästanordningen?

/PaLL3
 
Nån som vet var jag kan hitta lite billigare segel i Stockholmstrakten?

Harald Nyborgs butiker ligger lite väl långt bort... q(;^;)p
 
tack, hur f*n kunde jag missa den?
 
biltema har åxå solsegel har ett själv ifrån biltema 3,6*3,6 m
jag har inte haft det så länge än
 
Själv fick jag gratis ett uttjänt äkta segel från den lokala båtklubben! Det kan vara ett tips att sätta upp en lapp på båtklubbens anslagstavla.
 
Nackdelen med "äkta" segel är att de är svåra, t.o.m omöjliga, att få plana när man sätter upp dem. De är ju segel från en båt och är då sydda med buk. Och eftersom de har buk så samlar de vatten vid regn.......
 
nu har det ju inte regnat så mycket här i sommar:D, men jag tar ner seglet varje kväll. vore dumt å ha det uppsatt om det skulle blåsa kraftigt åxå :( går inte linan av så blir det skador på träd eller huset.

även om du skulle spänna upp en press som du gör med solsegel så samlas vattnet i mitten.:)
 
Aykia brukar ha, vi köpte ett billigt där men har inte hängt upp det ännu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.