Ska bygga verktygsbod på stuggaveln, 4 m lång längs gaveln, 2m djup och 2m hög. En rad med tre plintar längs fram (2m). Hursomhelst så har jag hakat upp mig på vilken höjd man ska fästa övre (tak, pulpet) resp nedre regeln. Vi har stående ytterpanel och man ser horisontella spikrader med jämna mellanrum mellan raderna. Är det där reglarna fästs med fransk skruv? Eller kan de fästas var som helst på fasaden?

Jag återkommer med ritning för att ta in ytterligare åsikter. Alla förslag välkomnas!
 
Spikraderna indikerar var regeln innanför ligger så det är ett alternativ att sätta bärlinorna där. Men har Du en träkåk så borde det finnas stående reglar innanför dom liggande, dom liggande behöver inte vara speciellt grova 2"2 kanske så stämmer inte deras placering med var Du vill ha dina bärlinor kan man leta på dom stående innanför och dra långa skruv in i dom.
Hur man letar? ja börja fr hörnet och mät, borde ju vara c/c 600 på dom stående, och provborra med en mindre borr Du kommer ändå att täcka hålet/hålen med bärlinan.

Att sätta bärlinorna bara i panelen tror jag inte blir tillräckligt stabilt, men jag är amatör på det området så det är inget jag vet.
 
Det har dykt upp ett alternativ till placering av boden, nämligen mot stenmuren tvärs över tomten. På stenmuren vilar en mindre gammal stuga och både mur o stuga är troligtvis från 17-1800 talet. Muren har ingen rak yta, det är stenar som är lagda på varandra i varierande storlek och form (finns säkert ngt specialnamn för den här typen av mur). Hur skulle man kunna fästa bärlinorna mot en sådan mur på ett vettigt sätt?
 
Men vänta nu? har Du inte startat 2 trådar om ditt bod-projekt? Då kan Du väl inte bara flytta den nu när vi löst alla problem? :D:D

Stenmur så som Du beskriver den kallas ev stengärdsgård, de sa alla fall gam-gubbarna om våran som vi hade vid första huset.
Ett alternativ som Ernst har använt å jag tror Timell också är att slå in armeringsjärn i muren, möjligen kan man borra hål och slå i armeringsjärn genom bärlinan? det skull nog jag provat. Ett alternativ om det är svårt att få rakt är ju att gjuta fast armeringsjärnen i muren och sen fästa bärlinan.
 
Armeringsjärn är för mig en lång stång, är det dessa du menar? Hur slår man in en sån? Ska den slås in horisontellt som en jättelång spik? Jag har svårt att föreställa mig......
 
ptk skrev:
Armeringsjärn är för mig en lång stång, är det dessa du menar? Hur slår man in en sån? Ska den slås in horisontellt som en jättelång spik? Jag har svårt att föreställa mig......
Fast Du föreställde dej precis som jag tänkte ;)
Förmodar att slägghammaren är ett lämpligt verktyg att slå in järnen med.
Jag tänkte att man borrar hål i bärlinan och sen slår armeringsjärnen igenom hålen och in i stenmuren, som en spik horisontellt. Men som jag också skrev är det kanske enklare att få det rakt om man istället sätter järnen i lite större hål där man kan gjuta med betong istället för att tvinga in dom med slägghammar´n.
 
kan du inte sätta plintar längs med sten muren torde iaf bli enklare med å få rakt så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.