Har ett gammalt (charmigt, men opraktiskt) hus från 1800.-talet. Bor numera permanent där och vi har nu börjat fundera på att bygga ett nytt hus dryga 150 m bort, på vår egen mark. Hur gör man med lån mm? Tar man ännu ett huslån till det nya huset och fortsätter betala av huslånet på det gamla huset också eller kan man "slå samman" allt till ett lån? Dyrt att betala för två bostäder på separata lån. Hur har ni andra gjort, som byggt nytt hus där det redan finns ett gammalt på samma tomt? Hur blir det med fastighetsskatt? Lagfarten? (lagfarten är väl egentligen själva tomtmarken, eller??)

Hoppas något "proffs" finns som kan svara på mina lite virriga frågor. :(

Stina
 
Lagfart, fastighetsskatt och lån är knutet till "fastigheten". Det är tomten. Om det sen står 1, 2 eller 100 hus på den gör ingen skillnad.

För att bygga ett nytt hus tar man antingen ett nytt lån på det befintliga huset (egentligen tomten + hus) eller ett byggkreditiv. Ett byggkreditiv är ett lån där man lånar upp beloppet successivt. Som jag har förstått det är det ofta vanligt att fakturorna skickas till banken och de betalar dessa och utökar lånet därefter. Även räntan på det lånade beloppet kan, såvitt jag vet, läggas på slutlånet.
 
Jag skulle överväga att stycka av marken runt det nya huset innan ni börjar bygga. Då blir den nya tomten och det nya huset en egen fastighet, som ni kan belåna separat. Skulle ni vänta med att stycka av gäller - som föregående inläggare sa - att ni tar ut pantbreven för bägge husen i samma fastighet. Då är det ganska bökigt om man senare vill "lyfta av" ren del av pantbreven från ett av husen och låta dessa pantbrev gälla i det andra huset.
En separat fastighet är mycket enklare att sälja. Dessutom kan ni enkelt skapa de servitut som behövs för den nya fastigheten om ni äger bägge fastigheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.