jag har en altan med papptak över men inga väggar bara stolpar.
jag funderar på att bygga väggar med fönster, tänkte börja utan isolering.

från insida tänkte jag såhär:
alternativ 1
95x95 stolpe
liggande råspont som målas på insidan - funkar som vägg så länge jag kör utan isolering.
vindpapp.
liggande 22x45 för att skapa luftspalt innan panel och för att fästa panelen i
stående panel.

fråga måsta man skapa stående luftspalt dvs måste jag sätta stående 22x45 och sedan liggande för att kunna få dit fasadpanelen.

dvs alternativ 2
95x95 stolpe
liggande råspont som målas på insidan - funkar som vägg så länge jag kör utan isolering.
vindpapp.
Stående 22x45 för att skapa stående luftspalt innan panel
liggande 22x45 för att fästa panelen i
stående panel.
 
nja beror ju på hur länge det ska stå,regel vindtät luftspalt
satsa på att få färdigt utvändigt tycker jag dra på panelen först,vindtäten är ju ganska vit,du får väl nöja dig med det invändigt hehe
 
Vad skulle poängen vara med den stående luftspalten...?
 
stående luftspalt var en fråga eftersom jag inte vet om det är viktigt med att luftspalt så att luft kan röra sig från backen till takfoten och ventileras ut - dvs stående luftspalt.

om jag gör enligt alternativ 1 med bara liggande luftspalt så kan inte ev fukt ventileras ut då det "tar stopp" i sidled. Eller funkar det ändå på något sätt att ventilera ut luften?

men jag kan inte detta därav frågan.

hur bygger man normalt vid stående brädor - som mitt alternativ 1 eller alternativ 2?
 
Man har en liggande spikläkt vid stående panel, oftast har man vid stående panel även lockläkt, så vertikalt ventileras det genom att underbrädorna inte sitter varnadra kloss an, så det blir en 1cm spinga mellan varje. Hur man gör med ex z-panel vet jag inte. Antar samma, men de kanske är spårade på baksidan som löser problemet med springa, men det är ren spekulation från min sida.
 
För att få ventilation bakom panelen måste du bygga enligt alternativ 2.
 
ok tack för svaren.

jag har panel med spont så det blir inget lock - då kör jag enligt alternativ 2.

visst räcker det med 22 mm luftspalt?
 
Mikael_L
Jag skulle 7 dagar i veckan kört på alternativ 1.

Men som spikregel skulle jag valt ohyvlad 25x50 istället för att få aningens rejälare dimension, möjligen gles 28x70, men den är jag antagligen lite för snål för. :)
Sen skulle jag ställa klyvsågen på 15 grader lutning och fasa av 25mm kanten på spikregeln, sen sätta fasen så ev kondensvatten som hamnar ovanpå regeln rinner ut mot fasaden, inte inåt mot isoleringen.

Slutligen kan man såga remsor av 3,2 mm oljehärdad masonit och sätta som mellanlägg mellan när man spikar fast spikregeln (det behövs ju bara en liten bit masonit precis där man spikar, så en hel skiva räcker länge), då kan dels inget vatten stanna mot vindpappen, dels ger det ventilation.

Sen funderar jag på din tanke på att måla råsponten.
Det är ju inte speciellt lyckat om du målar med akrylat, då får du ett diffusionstätt skikt på fel sida om isoleringen när du sen isolerar. Jag skulle personligen helst skippa målningen helt och hållet.

Och egentligen, varför ska du hålla på och dutta i två omgångar.
Gör allt klart nu direkt. Skippa råsponten, bara papp och sen isolering.
Sätt in isoleringen och sen den slutliga väggbeklädnaden du tänkt.
Ångspärr på insidan ???, tja det beror väl på ... en massa saker .... :S
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle 7 dagar i veckan kört på alternativ 1.
Jäkla massa jobb för något som är så enkelt. Skulle köra alt. 2. Priset på läkten skulle aldrig väga upp jobbet på ditt alternativ, speciellt då du rekommenderar grövre läkt. Det är inte många meter extra läkt som går åt till den stående. Till på det en masonitskiva eller dyl.
Nä, gör enligt följande, panel + 22x50 + 22x50 + vindskydd. :)
 
Mikael_L
fast 25x50 är väl inte dyrare än 22x45? Det är väl samma läkt, den ena hyvlad den andra inte.

Och jag rekommenderar denna (el ev 28x70) även med en extra läkt under, att välja kraftigare var bara med tanke på fasaden vikt och att den är lättare att spika i.

Sen behöver man väl inte sätta några masonitlappar alls, vi pratar ändock om en endast 95 mm tjock vägg som faktiskt torkar ur rätt snabbt ändå. Men masoniten är ju en ännu finare lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.