Vad händer / kan hända om man målar träfasaden med hybrid Tinova VX i direkt solljus?

Vad har ni för erfarenhet?
 
Kan inte säga hur det är med precis den färgen som du åsyftar, men ofta torkar färgen för fort och det bildas blåsor. Man brukar därför inte rekommendera att måla i direkt solljus.
 
  • Gilla
dekagon
  • Laddar…
Blåsor?

1.På vilket sätt?
2.Hur stora?
3.Hur åtgärdar man det?

Idag målade min vän en söder vägg mitt på dagen i 33 grader!

Imopgon kollar jag resultatet.
 
Per har målat putsad vägg med silikatfärg i direkt solljus. Här var det inga problem alls, förutom att det är jobbigt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Själv har jag målat mexi tegel med silikat. Inte heller några problem.

Men just hybrid på trä? Hur uppför sig färgen?

I värsta fallet svarar jag själv. Om några dagar. Eller redan imorgon.
 
Målar man med täckande färg på trä i direkt solljus så är risken stor att det bildas blåsor. Har själv fått erfara detta.
 
  • Gilla
dekagon
  • Laddar…
Är ganska säker på att kulören har betydelse också, eftersom svart absorberar soljus till värme betydligt bättre än vit.

Vi har mörkgrå fasad med vita foder/knutar, och temperaturskillnaden mellan det grå och vita i direkt soljus är markant.
 
mattiasj78 skrev:
Är ganska säker på att kulören har betydelse också, eftersom svart absorberar soljus till värme betydligt bättre än vit.

Vi har mörkgrå fasad med vita foder/knutar, och temperaturskillnaden mellan det grå och vita i direkt soljus är markant.
Det är faktiskt nåt jag tänkte på inatt. Kulör + matthet.... Åker till huset redan idag o ska kolla!
 
VI målade ena carportgaveln i direkt solljus (söderläge) en varm sommardag och det är precis på det stället som färgen börjat släppa nu, 3år senare.
Det ser ut som det börjar spricka där brädorna ligger om lott så att säga. (Liggande panel).

Vi målade med ljus fasadakrylat från Caparol.
 
  • Gilla
Johnsimon
  • Laddar…
Det finns ju en mening varför färgtillverkarna skriver på burkarna att man inte ska måla i direkt solljus.
Förmodligen är det inte så bra.
 
Problemet med hög temperatur, låg luftfuktighet och direkt solljus är ju att färgen hinner torka innan den sugits upp av träet. Vidhäftningen blir alltså eventuellt lidande. Vid hög temperatur får man också oftast ha alldeles för mycket färg i penseln och det blir svårt att jobba ut den på ett bra sätt. 33 grader och sol låter ju inte som idealiska målningsförhållanden. Bättre att åka till stranden en sådan dag.
 
  • Gilla
Viktor Möller
  • Laddar…
Har iaf kollat färgen idag. Helt torr. Dock på 1 (EN) planka finnes det små droppar. 3 styck. Inte illa med tanke på att det handlar om ca 30 kvm. Ser ut som övermålat kåda? I övrigt ser det bra ut. Tack och lov att det var nästan vit färg. Vill inte ens tänka på mörkare...
 
Kulören har säkert stor betydelse som antytts tidigare. Själv upplevde jag problemet med blåsbildning när jag målade med en mörkbrun kulör i starkt solsken.
 
Jag glömmer inte min gamla svarta bil. Gick knappt att komma in i denna sommartid!
Den vita som jag har idag värms inte upp i samma utsträckning.
 
T
kamilenski skrev:
Jag glömmer inte min gamla svarta bil. Gick knappt att komma in i denna sommartid!
Den vita som jag har idag värms inte upp i samma utsträckning.
En svart bil blir bara 5-10 % varmare än en vit bil på sommaren, testat på Mythbusters:)
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.