Hej!

Jag skall precis börja bygga ett altandäck som ligger vid vattnet. Platsen där jag skall bygga är inte direkt idealisk från ett byggperspektiv. Platsen är en stenhäll som har formen av en Skogaholmslimpa ungefär. "limpan" är ca 4m lång och 1m bred med vatten längs ena långsidan. Planen är att lägga bärlinor/balkar vinkelrät över limpan och ut över vattnet på ena sedan, i samma riktning som man skulle skurit limpan om det varit bröd, om du förstår. Min avsikt är att fästa balkarna i stenhällen genom att borra och sätta fast stolphållare som sedan balken kan skruvas fast i. Avståndet mellan stolphållarna blir ca 1m vilket ju inte är så brett, så min avsikt är att låta balken fortsätta ut över vattnet på ena sidan. Jag skulle vilja göra ett överhäng på ca 1m och låta balkarna fortsätta ut ca 1m utanför den andra stolphållaren. Men jag undrar om det skulle hålla? Hur långt överhäng vågar man göra utan att riskera hållfastigheten? (Jag planerar att använda 45 x 195 tryckimpregnerat i bärlinor/balkar. )

Mvh
/Seglarmange
 
Du borde börja med en bärlina längs med limpan du sedan lägger golvreglarna på (vinkelrätt som du tänkt dig. På insidan, kan du inte få tilll ett upplag på större avstånd än 1 meter? Det blir för smalt.

Magkänslan säger också att 1m överhäng kommer röra lite på sig, kännas lite svajigt antagligen. En halvmeter är nog bättre om du vill ha klippstabilt.

Har du funderat över om isen tänker äta upp denna konstruktion? Härom året frös isen 80-90cm över normalvattenstånd om jag minns rätt.
 
Hej MathiasS! Tack för ditt svar!

MathiasS skrev:
Du borde börja med en bärlina längs med limpan du sedan lägger golvreglarna på (vinkelrätt som du tänkt dig. På insidan, kan du inte få tilll ett upplag på större avstånd än 1 meter? Det blir för smalt.
Innanför 'limpan' så är det en aning oländig terräng med gräs och buskar som vilar på ett ganska tunt jordlager. Under det finns det i sin tur sten i olika storlekar och under det berg. Jag skulle jag kunna dra bak golvreglarna in i det området och få ett större upplag. Men, Vad jag kan se skulle det innebära att jag får gräva bort en stor mängd gräs och buskar för att komma åt stenlagret, och sedan gjuta plintar i betong för att förankra stolphållarna i de lösa stenarna (storlek som basketbollar och mindre). Det blir ett rätt stort arbete och därför drar jag mig för det. Några tips? Det blir också en nivåskillnad (gissningsvis 50-60cm lägre) som jag inte är säker på hur jag skulle hantera?

MathiasS skrev:
Magkänslan säger också att 1m överhäng kommer röra lite på sig, kännas lite svajigt antagligen. En halvmeter är nog bättre om du vill ha klippstabilt.
Ok.

MathiasS skrev:
Har du funderat över om isen tänker äta upp denna konstruktion? Härom året frös isen 80-90cm över normalvattenstånd om jag minns rätt.
Yep, den tanken har slagit mig. Avståndet till vattnet blir ungefär 80-90cm så det blir spännande. Men jag är beredd att ta den chansen eftersom jag vill kunna landa med båten där. Funkar det inte med isen så bygger jag om den på ett annat sätt.

/Seglarmange
 
Redigerat:
Jag tror det är klokt med ett upplag längre in. Ett större avstånd mellan de längsgående bärlinorna ger större stabilitet och bygger du ut lite mer innåt ger det mer tyngd åt den del av konstruktionen som inte hänger i luften vilket är bra.

Det skulle ju räcka med att gräva till fast mark och gjuta tre plintar där du kan fixera stolpar som bärlinan kan hänga på, eller bärlinan direkt på stolparna beroende på nivåskillnaden.

Tänker du dig att ha bort och stolar på denna yta så är ju 3 meters bredd i minsta laget. Lätt att drutta i plurret när man rundar stolarna...
 
Hej igen Mathias!
Tack för din kommentar. Jag förstår dina farhågor gällande dimensionerna. När jag säger altan så är det lite missvisande. Det är egentligen mer som en brygga. Det finns en altan bredvid som är större som fungerar som altan och den del jag skall bygga är mer som en förlängning av den befintliga, ett par tre trappsteg ner. Därav så räcker dimensionerna till det jag vill ha den till.

Jag har tänkt om och kör på ditt förslag med plintar längre in. Jag har också hittat ett sätt att lägga en bärlina ute längs långsidan mot vattnet som golvreglarna kan vila mot. Det har minskat överhänget till 60-70cm. Mindre än så kan det inte bli om altanen/bryggan skall stick ut utanför 'limpan'. Med ett längre avstånd bakåt, som bu blir ca 2m, så känns proportionerna bättre. Nackdelen med den nya bärlinan är att den kommer närmare vattnet. Men jag är beredd att ta den risken. Jag försänker tre stolphållare i berget så får vi sehur det håller mot isen.

Stort tack för hjälpen!

Mvh
/Seglarmange
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.