Har slagit isär en massa packlådor från jobbet och har nu en rejäl virkeshög men tyvär så är dimensionerna lite udda åt fel håll om man säger så.
De är 90x38 och en del 95x38, och måtten varierar någon mm både plus och minus.

Ska bygga en fristående bod/vedbod på ca. 10x3m med ett vanligt snedtak(vet inte vad det kallas) belagt med plåt. Jag har ingen aning om vad man använder för virkesdimensioner till en sådan bod men jag hade ju hoppats på att kunna använda detta virke men frågan är om det är för klent. Bor för övrigt i södra Dalarna så det ska ju klara en del snö.

Så min fråga är helt enkelt vad detta virke duger till?
 
C
Vad är det för träslag då? Hur långa bitar? Hur många bitar?
 
Ok, tänkte inte på det;)

Jag antar att det är furu eller gran, men då de kommer utomlands ifrån så vet jag inte säkert men som sagt, det ser ut som "vanligt" regelvirke.

Finns i längderna 5m, 4m, 3,5m och 1,5m. Mest 3,5m och 1,5m.
 
Måste ju duga till väggar iallafall (reglar) ej ytterbeklädnad
 
Tycker jag med.
om du skruvlimmar ihop 2 av dina 90X38 så lär det ju vara minst i klass med en 45X95
 
Det låter ju bra det och det var väl till detta jag hade hoppats på att de skulle funka till. Är det 45x95 man normalt använder till stående reglar till ett bodbygge?
 
Jag håller på att sätta igen ena porten på garaget och rev upp lite på bägge sidor. Jag har stående lockpanel med asfaboard innanför. Mellan panelen och boarden ligger läkt på 38x60 som panelen spikas i. (38 mm mellan board och panel). Så detta kan ju tydligen också vara ett användningosmråde.

Jag hittade inget med tjockleken 38mm vid en snabbtitt hos min bygghandlare, är detta ett vanligt mått? Det var nytt för mig ivarjefall. Nu skulle jag ju inte ha så mycket och det var enkelt att klyva upp från några av reglarna jag hade över.
 
Hej!

45x90 är en vanlig dimension i friggebodar och dylikt, håller gott för sådana byggnader. I princip alla hus i Sverige är hållfasthetsmässigt kraftigt överdimensionerade, tjocka reglar har man för att få plats med isoleringen. 38x90 innebär ingen större skillnad men sidoknäckningen försämras ju. Sätt gipsskivor med skruv på utsidan så tar du hand om det.

Ett tips - googla på friggebodar och fritidshus för att se hur de är konstruerade. Använd ett lätt tak (=plåt) så skall det inte vara några problem med 38x95. Förstärk med snedsträvor och plåtband. Skall du inte isolera så kan du ju dessutom sätta c-c 45 och använda 90 gipsskivor.

Mvh

Anders
 
Redigerat:
Min vedbod är byggd med 75x45 enligt beskrivningen från träindustrierna. 95x45 är väl bra om man skall parkera bilen på taket kanske... :)
 
Om jag fattat det hela rätt så funkar 38x90-95 till väggreglar men om jag ska vara på säkra sidan så bör jag skruva ihop två reglar så de blir 76x90-95 eller staga upp för sidokrafterna genom att skruva dit gipsskivor.

Ska man spika ihop dubbla reglar överallt så blir det ju tyvärr väldigt mycket virke som går åt. Men hur skúlle det funka om man körde dubbla reglar i hörnen och på kortsidorna och sen var 2,5:e meter på långsidan?
 
Hej!

Jag hade nog använt enkla 38x90 som stående regel och satt gips eller asfaboard för att styva upp i sida. En annan metod är vindskyddspapp och så horisontella reglar som samtidigt funkar som spikläkt för den stående träpanelen. Sätt horisontella reglar på insidan också.

Har du en klyvsåg och gott om tid kan du ju klyva dina 38x90 till 2 st 17x90 eller så så får du gratis panel också. Klyv sedan lite 17x90 till 17x42 eller vad det nu blir och så måla med Falu Rödfärg från Ö&B så blir det garanterat ett budgetbygge :D

Orkar inte öppna takstolsbokens program just nu men f-n vet om inte 38x95 duger till takstolarna också ifall du sätter c-c 60....... Har du en överhandsfräs köper du ett par stål och gör din egen råspont till taket, beror på hur mycket virke du har.

Mvh,

Anders Nilsson
 
Anders_Nilsson skrev:
Hej!

Jag hade nog använt enkla 38x90 som stående regel och satt gips eller asfaboard för att styva upp i sida. En annan metod är vindskyddspapp och så horisontella reglar som samtidigt funkar som spikläkt för den stående träpanelen. Sätt horisontella reglar på insidan också.

Har du en klyvsåg och gott om tid kan du ju klyva dina 38x90 till 2 st 17x90 eller så så får du gratis panel också. Klyv sedan lite 17x90 till 17x42 eller vad det nu blir och så måla med Falu Rödfärg från Ö&B så blir det garanterat ett budgetbygge :D

Orkar inte öppna takstolsbokens program just nu men f-n vet om inte 38x95 duger till takstolarna också ifall du sätter c-c 60....... Har du en överhandsfräs köper du ett par stål och gör din egen råspont till taket, beror på hur mycket virke du har.

Mvh,

Anders Nilsson
Tack för bra tips!

Tyvärr så har jag ingen klyvsåg men som tur är så blev det mycket 20x100 virke från lådorna, tänkte inte på att nämna dessa tidigar för jag hade bara själva stommen i åtanke. Men som sagt 20x100 har jag mycket utav i samma längder som reglarna och de hade jag precis som du säger tänkt använda till panel och undertak.

Men åter till stommen, jag skickar med en liten skiss på hur jag tänkt att det ska se ut, då det är lite svårt att förklara med ord, dock var inte bild mitt bästa ämne i skolan så ni får ta proportionerna med en nypa salt:)
Tanken är alltså att den ska vara 10x3m och höjden 2,5m i framkant. Vedboden till vänster med två ingångar och boden till höger med dubbeldörr.

Då bonigshuset har liggande panel tänkte jag köra så även på boddelen men på vedboden blir det glesspikad stående panel då jag antar att det är sämre att spika den liggande, med tanke på att vatten kan samlas på varje planka.

Om jag änvänder liggande panel på boddelen, funkar den då som uppstagare i sidled eller måste det vara skivor/reglar på innsidan också?

På vedbodelen kan jag ju inte använda skivor men istället kan jag ju då använda liggande reglar som jag sen spikar panelen på. Måste dessa vara 38x90 eller räcker det med 20x100?

Sen Anders, får du mycket gärna ta fram takstolshandboken och kolla om 38x95 räcker, spannet blir ju lite drygt 3m. d^_^b

Till sist så har jag hittat ritningar på bodar i byggbeskrivningar.se men jag hittar ingen bod med snedtak. Om någon kan tipsa om en ritning på en bod med sådant vore jag väldigt tacksam.
 
Glömde visst ritningen:)
 
  • IMG_4606-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

För det första hade jag kört sadeltak på boden ,speciellt om det är risk för mycket snö, känns liksom som att snön rasar av lättare med ett spetsigare tak.

Sedan, skall man köra liggande panel, måste det vara snedfasad panel, alltså fjällpanel. Delar av packlårar som du har måste monteras stående för vattenavrinningens skull. Kör alltså stående panel på hela byggnaden. Måla med någon vettig färg.

Jag hade nog nöjt mig med gratis virke och så satt gips som vindskydd på hela byggnaden för att staga upp. Sedan använt 20x100 plankorna som panel. Liggande panel spikad direkt på reglarna (ev med mellanläkt för ökad ventilation) är ett klassiskt sätt att staga en byggnad utan att använda gips men med dagens priser hade jag nog kostat på gips.

OBS! Även med gips är det inte helt fel att sätta liggande reglar på insidan för att styva upp. Sätt t ex med c-c 60 cm i höjd på insidan.

Jag kollade i takstolsboken men 95 mm finns inte med som alternativ, jag hade nog kört på 120 mm som jag köpt på byggmax, byggt triangeltakstolar och satt 60 c-c med plåttak. Tror även snön rasar av lättare på plåt.
 
Alternativet som jag ser det är Reglelstomme, asfaboard, luftspalt panel.
Asfan är lite trevligare att hantera än gipsen tycker jag.
Plåt är halt och bra så ja snön rutchar gärna av ett plåttak.

även jag rekommenderar vanligt sadeltak. Du kommer undan med klenare virke än vad du måste ha på ett pulpettak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.