Jag ska ge mig på att kakla för första gången i köket. Använder 30x60plattor och köket är bara på ca 5,5kvm. Tydligen är det bra att ha ett lite annat fix när plattorna är stora, lite mer lättflytande kan jag tänka mig? Nu till tillvägagångssättet: jag ska lägga direkt på betonggolv men är lite osäker på om jag ska prima. När det är så stora plattor känns det väldigt noga att allt är plant men de små ojämnheter som eventuellt finns kanske slätas ut mha fixet?
Är det något jag missat? Skriv gärna hur ni brukar göra och framförallt hur ni skulle göra i mitt fall.
 
Ska du sätta kakel eller klinker (vägg eller golv)? Primer är aldrig någon nackdel, rengör först noggrannt.
 
Golv tolkar jag det som, lägga klinker alltså :)
Primer är bra, jämnt underlag nödvändigt om det ska gå smidigt med så stora plattor för Du kan inte justera dom nåt speciellt när Du lagt dom utan blir tvungen att ta upp dom igen och börja om från början om det inte blev bra. Det går att göra iofs men blir tungt och kladdigt.
Jag har aldrig haft nåt specialfix till stora plattor men har iofs köpt fixet ihop med plattorna så jag har väl fått det som passat antar jag.
Stora plattor brukar jag lägga ett tunt lager fix på plattan förutom de som bres ut på golvet det underlättar läggningen.
Annars är det väl bara att köra, rätt stora plattor för att pröva första gången men friskt vågat...... :)
Blanda inte så mycket fix åt gången så Du har tid på dej att lägga varje platta i våg och tat´t lugnt så går det säkert bra, det svåraste tycker jag har varit att få flytspacklet runt golvvärmeslangen att lägga sej så plant att klinkerläggningen går smidigt, själva läggandet av plattorna går ju egentligen bara att göra på ett sätt.
 
På betonggolv. Säkrast att prima först alltså och rengöra ytan noggrant. Sedan är det bara på med fixet och foga?
 
Jag ska inte ha någon värmekabel så det problemet har jag inte. Det känns som min största oro är hur jag ska få det att vara absolut plant. Man vet grunderna men de som gjort det tidigare har ju stött på saker man inte tänkt på när man aldrig gjort det förut. Jan-Å skrev att det vara vågat med så stora plattor för första gången. Vad är det då jag ska tänka på? Något tips eller så kanske skulle underlätta. Jag kommer börja längst in i hörnet och efter varannan rad mäta ut till dit jag slutar. Sedan drar jag ett streck och korrigerar hela tiden. Vet inte om det finns några tips?
 
Provlägg plattorna först, så ser du om du räknat rätt på fogbredder och annat. Och precis som vid kakling av vägg är det inte bra att börja med en hel platta vid en vägg om det medför att det blir en smal remsa vid motsatta väggen - men det beror ju också på vad som kommer att synas med tanke på kommande köksskåp etc.
 
Det du tänker på är flytfix. Finns lite här att läsa. Men som sagt fråga i butiken där du köpte plattorna.
 
Det är nästan exakt 240x220. Med fogbredder och inte helt exakta mått på plattorna kommer jag behöva kapa. Jag ska ha centrum, centrum hela tiden dvs inte på rad så det kan ju tyvärr bli en del spill. Har därför nästan 2kvm för mycket så man slipper åka tillbaka och köpa mer. Även där, finns det något speciellt att tänka på? Jag borde alltså, precis som jag tänkte, lägga ut plattorna innan jag sätter fast dem för att se hur det blir. Brukar man kapa så att det blir symmetriskt och lika stora plattorn åt båda håll eller? Det blir som sagt mer spill då och eftersom skåpen är 60 djupa så kommer snuttarna aldrig synas. Bara det blir snyggt mellan på golvet man ser kan jag tänka. Hur hade ni gjort?
 
Redigerat:
xibeca skrev:
Det du tänker på är flytfix. Finns lite här att läsa. Men som sagt fråga i butiken där du köpte plattorna.
Ja, precis. Det jämnar alltså ut underlaget men av andra anledningar, som jag tidigare inte riktigt hade koll på borde man ändå prima. Bra att veta!!
Då är det bara att prima då! Det har jag inte heller gjort många gånger. Någon enstaka gång har man hjälpt till men inte mer än så :p Det kommer bli en hel del frågande men man vill kunna sådana här saker själv för framtida projekt!
 
Det är bara så att små plattor 20x20 och mindre kan man lätt justera när man lagt dom, trycka lite eller dra lite i sidled, stora plattor ligger där dom ligger och är därför svårare. Problemet är om nåt hörn plötsligt är lägre än övriga, men som sagt det är bara att lyfta upp plattan och lägga lite mer fix och börja om :) Sen är det så att små skillnader inte syns heller när allt är på plats.

I och med att Du ska ha skåp över så skulle jag lägga plattorna utifrån det man ser, jag la en rak rad från dörren och in genom köket sen fick det bli som det blev utefter långsidorna för där står det skåp på båda sidor, däremot mätte jag på längden så att det inte blev en smal remsa vid tröskeln eller bortre väggen.
Utifrån det så började jag inte i nåt hörn heller utan la den raka raden först och sen ut mot sidorna, är ju bara att dra en linje på golvet så man får dom rakt.
Prima är som att måla men inte lika viktigt med finishen :) bara att stryka ut.
 
tänk på att sockeln på köken i regel går 53cm ut frånvägg.. Små gropar påverkar inte läggningen av så stora plattor men passa dig för "skit" som sticker upp för när du väl börjat lägga så är det inget kul om plattorna börjar tanda, Prima golvet en sväng innan så att det får bra fäste. använd ett snörslå att göra centrum med.
 
Är det stor skillnad på kvalitet vad gäller fix, prime och fog mellan tex byggmax och en annan bygghandel tex k-rauta? Brukar köpa det mesta från byggmax men då är det mest grejer man har större koll på, inte plattsättningsprylar. Någon som testat det ovan nämnda från byggmax? Verktyg blir det billigaste jag kan hitta eftersom det är ca 5kvm som ska läggas och inte mer. Om nu inte någon har någon väldigt bestämd uppfattning om att man borde göra annorlunda även där?
 
Nu är allt bortslitet och jag har tagit mig en titt på golvet. Precis allt lim är skitsvårt att få bort? Borde man ändå skrapa upp varenda liten klick? Det finns lite små skavanker och hål och en del ojämnheter som behöver rättas till. Man börjar alltså ändå med primern, minst en gång, och sedan flytspackel. Ska jag använda vanligt flytspackel först och sedan flytfix eller går det lika bra med flytfixen direkt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.