Som topic säger, så har jag nu gjort det. Efter att i alla år varit försiktig och kollat var ledningarna gick innan borrande, så fick jag hjärnsläpp och råkade borra igenom flexröret och kablarna inuti lecaväggen.

Tänkte byta ut tåtarna i röret mot nya, men har stött på en del problem;
Elektrikern som gjorde installationen en gång i tiden har visat prov på märkliga lösningar både här och där i huset, och denna dragning är inget undantag.

- 6 st. 1,5mm^2 EK dragit i en 16mm flexslang.
- Märklig färgmärkning, brun ledare jord....
- Matning av två enfasgrupper i samma rör.
- Flexslang istf VP-rör, vilket krånglar till det.
- Drygt 10 m draget utan mellanliggande dosor, kanske jobbigt att byta?

Nåväl, nu till min huvudfråga: Om jag drar nya tåtar i röret, räcker då detta? Eller måste även själva röret bytas (är ju hål på det)?
Att byta röret hade jag gärna sluppit av förklarliga skäl.
 
Att byta röret torde vara "onödigt". Det finns ju enkom för att "styra" kablaget rätt. Får du igenom nya, låt röret vara.
 
Två enfasgrupper med varsin nolla och jord? Det är inte tillåtet. Då passar du ju på att göra om det till en tvåfasgrupp så blir det bara fyra ledare att dra igenom.

Om någon tråd är hel använder du den som dragtråd, prova annars med dragfjäder och styr den förbi ditt borrhål från sidan.
 
- 6 st. 1,5mm^2 EK dragit i en 16mm flexslang. OK om det går lätt att dra i/ur.
- Märklig färgmärkning, brun ledare jord.... NOK
- Matning av två enfasgrupper i samma rör.
Två olika faser med gemensam nolla OK, annars NOK (kanske i vissa fall ok regelmässigt men olämpligt)
- Flexslang istf VP-rör, vilket krånglar till det. Flexslang är OK om den korrekt förlagd.
- Drygt 10 m draget utan mellanliggande dosor, kanske jobbigt att byta? OK bör inte vara nåt problem. Man rekommenderar hjälpdosa vid 15m. Men bättre vore kanske att rekommendera hjälpdosa efter 4-5 böjar.

Prova att dra i nya ledare du. Och koppla om det som är felaktigt.
 
Mikael_L
Fluxor skrev:
Att byta röret torde vara "onödigt". Det finns ju enkom för att "styra" kablaget rätt. Får du igenom nya, låt röret vara.
Detta är ju inte sant. All starkströmsinstallation i detta land baseras på att det ska finnas två separata isolerande skikt, där VP-rören är det ena i fallet med FK/EK-ledare i rör.

Detta var nu bara en besserwisserkommentar, helt klart.
TS byter givetvis inte ut röret ifall det inte är riktigt massivt skadat.
 
Det bästa vore om det går att knacka ur lite extra runt rören och få dit en skarvmuff.
 
Om inte skadan på röret är anmärkningsvärd så dra bara i nya trådar. Annars går det ju att dra i en kabel i röret, då får du iaf isoleringen runt kabel godkänd.
 
Kanske blir en lite för grov kabel om man ska ha samma som bestyckning som tidigare, 6 ledare.
 
Tack för svaren!
Är ju bara ett litet hål avsett för en tavelkrok, så jag låter röret vara och drar i nya ledare enligt gällande färgmärkning. Känns som onödigt mycket jobb att bila upp och sätta skarvmuff.

Problemet med två grupper i samma rör löser jag genom att helt enkelt mata båda förbrukarna från en grupp. I dagsläget går ena gruppen till två vägguttag med lite belysning, den andra till golvvärme på ca. 5 m^2. En 10 A-säkring räcker för att täcka bägge.
 
SkaneErik, vill bara tipsa dig om att dubbelkolla så att det blir skyddat av jfb. Har sett vissa sådana lösningar där man haft massvis med kablar för att ha uttag utan jfb men golvvärmen skyddad på jfb.
 
Tack återigen för alla svar!
Det hela blev dock lite mer komplicerat än jag räknat med, helt enkelt därför att det inte går att dra ur befintliga tåtar i röret. Sitter som berget!
Har provat att dra i dem en och en resp. alla på en gång. Finns det några hemliga yrkesknep för att få ur ledare ur rör där det tycks vara omöjligt?
 
Mikael_L
Då kan det vara så illa att du blir tvungen att bila fram och reparera röret. :S
 
Är TS verkligen säker om inga dolda kopplings dosor?
 
Ganska säker på inga dosor, tyvärr.
Ska göra ett nytt försök imorgon, lyckas jag inte då får det bli utanpåliggande kilo som ersättning. Bila upp hela vägen känns inte som ett realistiskt alternativ i mitt fall.

Blä, bli så trött på sånt här.
 
Hur långt får du in en dragfjäder då från båda hållen? Det kanske går att lokalisera stoppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.