Under sommaren/hösten ska vi slänga ut oljetanken(pannan) och ersätta den med någon typ av värmepump och skulle behöva lite råd/tips av den samlade kompetens som finns här på forumet.

Förutsättningar:
-Tvåplanshus i Stockholm med delvis inredd källare (boyta 135kvm+40biyta)
-60%vattenburen golvvärme och 40%radiatorer.
-Ca:10m till närmsta grannen.
-7m ner till berg
-Panna: Parca Norah 3000 (osäker på siffrorna) från -86 med tank på 105 liter som för
tillfället körs på elpatron. Förbrukar ca:2,2kvm olja /år.


Frågor:
-Bergvärme är uteslutet pga. avstånd till grannarna?
-Är 350kvm (fri)tomt för lite för ett jordvärmesystem för storleken på vårt hus?
-Är det överhuvudtaget att tänka på att ersätta oljan med luft/luft pump och nuvarande panna med elpatron?
-Om vi väljer en Luft/vattenpump är det då smart att fortsatt använda nuvarande panna som elpanna istället för att köpa en ny acc tank?
-Har sett att det finns luft/vattenpumpar som inte har någon fläkt på utsidan av väggen utan bara grova rör = ingen avfrostning behöver ske? = effektivare pump?


Vore mycket tacksam för svar!
 
http://www.daikin.se/varaprodukter/LuftVattenVarmepumpar/Altherma.asp

COP 2,8 enligt

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7505.45


När du har kombinerat radiatorer och golvvärme, är det en fördel att kunna ha termostater. Ofta  ger golvvärmen mer effekt per m².

I och med att Daikin är en inverter är det inga problem att kombinera värmepump och termostater. Föreslår ändå att radiatortermostaterna är fullt öppna, om dessa har lägre effekt dvs. avger mindre värme än golvslingorna.

Breddgrad och golvvärme talar för att du kan få en kort payofftid på det alternativet.

Att tänka på:

Ställ kompressordelen (utedelen) på ett fundament och inte hängande på väggen. En inverterpump jobbar med olika varvtal, och kan vid vissa varvtal ge resonans i väggen.

Placera gärna utedelen så att avfrostningsvattnet kan ledas till brunn. Risk för stor isbildning under aggregatet.
 
I och med att Daikin är en inverter är det inga problem att kombinera värmepump och termostater
Vilka problem uppstår med en vanlig vp?

-Bergvärme är uteslutet pga. avstånd till grannarna?
Kollade upp detta, tydligen är det ok att borra 10m från grannen. Vore trevligt att få höra lite hur andra har resonerat runt vilken typ av VP ni valt..Vi har kollat på Exoair polaris från euronom och den går ju lös på drygt 100.000 :surprised: vilket i stort sett är vad en bergvärmeinstallation skulle gå lös på? Är det någonsin ekonomiskt försvarbart att välja en LV-pump om man har möjlighet att borra för bergvärme?

Det vore också väldigt intressant om någon har erfarenhet av vilken typ som är driftsäkrast.
 
Citat:
I och med att Daikin är en inverter är det inga problem att kombinera värmepump och termostater

Vilka problem uppstår med en vanlig vp?
EN on/off-pump jobbar inte optimalt då termostaterna är stängda. Startar/stannar i onödan, och jobbar inte med rätt deltaT.
 

-Bergvärme är uteslutet pga. avstånd till grannarna?
Kollade upp detta, tydligen är det ok att borra 10m från grannen. Vore trevligt att få höra lite hur andra har resonerat runt vilken typ av VP ni valt..Vi har kollat på Exoair polaris från euronom och den går ju lös på drygt 100.000   vilket i stort sett är vad en bergvärmeinstallation skulle gå lös på? Är det någonsin ekonomiskt försvarbart att välja en LV-pump om man har möjlighet att borra för bergvärme?
Borrar även din granne, kan borrhålen kyla varandra och därigenom får du ett kallt hål dvs. sämre verkningsgrad och med frysrisk.



Har ingen erfarenhet av luft/vatten. Vad jag kan läsa mig till är en jämförelse mellan de två nämnda pumparna.

http://www.euronom.se/filer/EU_Polaris_9-0604-289_w.pdf

http://www.daikin.se/dainAFsite/AlthermaBroschyrNoName.pdf

Exoair 9,0kW uteffekt vid 10/35 COP 3,9
Daikin 8,4kW eteffekt vid  7/35 COP 4,19
(7° resp 10° utetemp och 35° framledning)

Exoair har en on/off-pump
Daikin har en inverter-pump

Exoair har R404 köldmedium
Daikin har R410 köldmedium

Vad jag kan se så har Exoair vatten på utsidan...med frysrisk som följd. Rekommenderar dom sprit/glykol så skulle jag fråga efter COP vid dessa driftförhållanden.

Det verkar också som att de har fast kondensering dvs. pumpen jobbar inte efter det värmebehov som finns utan har en fast temperatur som pumpen jobbar mot. Inte bra, då jag antar att den hela tiden har 45-55° på framledningen. Däremot går det bra att ha termostater på radiatorer/golvslingor när man har fast kondensering.

Euronom skriver att POLARIS har 30% högre värmeeffekt och upp till 20% högre COP. Högre än vadå?
 
Luft/luft värmer ju bara luften jämfört med en bergvärme som är en helhetslösning.
Jag skulle välja en bergvärmepump eller en frånluftsvärmepump med kompakt kollektor vilket eran tomt räcker till. Sen skulle jag välja ett känt märke, antingen IVT eller Nibe.
 
Din låga oljebörbrukning (är det bara 2,2 m[sup]3[/sup] per år?) talar ju emot bergvärme och liknanade dyra investeringar - det tar helt enkelt väldigt lång tid innan det betalar sig...

Var i sverige bor du?
Jag har goda erfarenheter av luft/vatten, de har dock lite lägre verkningsgrad än bergvärme, men väldigt mycket mindre investering...
Men som sagt, luft/vatten är roligast i södra sverige, verkningsgraden sjunker ju kallare det är, och sjunker temperaturen ute till -15[sup]o[/sup]C så stänger den av sig och blir en ren elpanna.

Om luft/vatten så kan man antingen behålla befintlig panna också eller satsa på en helt ny elpanna.

Fördelen med en ny elpanna är att den är optimerad för att köras mot värmepumpen och därmed får man bättre funktion/besparing. Nackdelen är att den kostar lite mer.
Men om den gamla pannan verkligen börjar bli gammal så känns det tryggast att satsa på något nytt fräscht som man vet håller i många år...

www.ctcvarme.se är företaget jag har erfarenhet av, och de är en av sveriges största tillverkare av värmepumpar.
 
:)Hej!

Jag har undersökt en stor marknad. Nu har jag tilsist kommit fram till förjande. Antingen blir det en CTC panna eller en Altherma panna. Har du erfarenheter på någon av dessa? Det jag skulle köra med är luft/vatten systemet? Har någon
erfarenheter av dessa system. Vilket är mest driftsäkert? Fungerar kylfunktionen i Daikin (altherma) i praktiken. Hör av er är mcket intresserad av era svar och erfarenheter


mvh

leif
 
Din låga oljebörbrukning (är det bara 2,2 m3 per år?)
Ja, den har varit det i kombination med vedeldad kamin. Den kommer dock att öka då vår uppvärmda yta ökar från ca:105 till 135kvm. Jag bor i Stockholm.

Vi har bestämt oss för att byta ut även den gamla pannan och ersätta hela systemet.

Antingen blir det en CTC panna eller en Altherma panna.
Jag har också kikat på EcoAir 107 (som jag tror räcker för vårt behov?), har du tagit in offert?

Jag är lite fundersam över tidigare resonemang av Plexus ang. kombinationen av golvvärme och radiatorer, blir det problem med denna typ av pump som inte är en inverter? (kalla element?)

Följer det med styrsystem till tex. EcoEl och hur fungerar det?, vårt nuvarande fungerar väldigt bra då det mäter både ute och inne..

 
En on/off-pump fungerar bäst utan termostater på radiatorer och golvslingor.

Färre start/stopp och bättre verkningsgrad.
 
Det är ju många som kör pellets i den pannan.
Men det kanske inte är något alt.

Kort payoff iallafall..
 
Vi har också en Parca Norah 3000 tillsammans med en luft/luft pump.
Kör elpatron (+ved) i pannan, huset är på 140m2, och luftvärmepumpen klarar hela värmebehovet ner till -5 till -10gr. (östergötland)

Funkar kanon.
 
Thermias L/V Atria är inte så dum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.