Känner mig något dämpad idag efter att ha talat med en bygglovshandläggare på kommunen idag.
Enligt henne skickas nästan alla bygglovsansökningar tillbaka med kompletteringskrav, vilket då försenar besluten. Vi har ett extremt tight schema (ja jag vet att det är vårt eget fel :p) men jag blir ju lite lätt nervös att det ska ta en evighet innan bygglovet blir klart !
När hon rabblade upp alla fel som kan uppstå kändes det som en omöjlighet att skicka in ett ärende rätt !
Vi bygger ju med en hyfsat stor Husfirma som har fixat alla papper men det var ingen garanti enligt henne....*suck* !
Hur har det gått för er ? Många kompletteringar ? Lång tid ?

Kanske dags att börja leta husvagn att bo i när vi måste ut ur nuvarande hus !
???
 
Ett tips är att försöka etablera personlig kontakt med viktig beslutsfattare på byggnadsnämnden. Han/hon kan då tipsa om saker som måste åtgärdas redan i förtid innan byggnadsnämnden sammanträder för att behandla ert ärende. Har dom väl tittat på ärendet och beslutat om komplettering tar det ca 4 veckor innan dom sätter sig ned igen... Använd kvinnlig charm och kanske en flaska 20-årig Highland Park =)

Vi hade ett tight schema och rasslade igenom på 3 veckor :D istället för normala 2-3 månader bara genom att visa oss intresserade, etablera kontakt och ringa, ringa, tjata, tjata...

Lycka till /Fredrik
 
Vi ska bygga på ekerö . fick vårt bygglov på 2 veckor.
kommunkillen där sa att alla papper som i vårt fall var från Älvsbyhus oftast var i ordning. Ok vår säljare blev väl lite paff över det snabba byglovet :)
 
Instämmer med FredrikB! Etablera en personlig kontakt och ligg på lite grand. Ring och fråga och kolla hur det går.

Vi bygger med Eksjöhus, och det fattades ett par papper till ansökan som huvudkontoret inte hade hunnit få fram. Bygglovhandläggaren på kommunen ringde och efterlyste dessa, det verkade inte som de överhuvudtaget diskuterade ansökningar som inte var kompletta. Bra iofs, för då slapp man invänta nästa sammanträde helt i onödan och tjänade ett par veckor. Egentligen borde husföretagen inte skicka in något annat än kompletta ansökningar kan man tycka...
Trots att vi fick kriga en del för vårt bygglov, hade diskussionsmöte med handläggaren, inväntade grannarnas godkännande mm tog det inte så många veckor.
Det beror nog mycket på vad kommunen har för rutiner och hur tjuriga handläggarna är. Det som tar tid är om ärendet ska upp på flera sammanträden och allt ska gå pappers-och postvägen. Snabbare att diskutera i förväg!

Lycka till!
 
Vi etablerade en personlig kontakt.
Det tog ändå ett antal månader.

Så det beror på den enskilde handläggaren.
Mycket sjukdom, sjuka barn, halvtid etc gör ju att det rullar på rätt fort.
Och det är lite som men sotaren. Man ringer inte och skriker åt dem direkt. För sätter de sig på tvären så...

Men ring, var snäll, förklara situationen och att det på inget sätt är deras fel att det blivit så men ni skulle bli så himla glada om de kunde göra det som de kan för att hjälpa er ur den situation som ni satt er i.
Och säger de nej...
Bråka inte. Det kan man inte vinna på, tror jag.

Passa er för att muta med sprit, dock.
Det finns väl tillräckligt med mutskandaler ;9
Men en låda semlor så här på fettisdagen kan ju funka...
 
Vi satt i samma sits som er och ville ha igenom ett bygglov snabbt. Vi hade visserligen personliga kontakter med kommunen och på telefon sade dom gång på gång att allt var i sin ordning och sedan fick vi avslag precis när semestrarna började. Ärendet hade helt enkelt bollats över till andra personer som vi inte hade kontakt med och som hade andra åsikter.

Vi diskuterade också möjligheten att muta kommunen men vår hustillverkare avrådde. De flesta kommunanställda tar inte den risken så vida det inte är från personer de jobbat tillsammans med länge...

Berit

 
Nej, muta ska man definitivt inte göra!

Däremot vet jag att det finns mer än en kommun som har en "kaffekassa" som gärna tar emot bidrag...

Kicksan: Fråga handläggare precis vilken information de behöver för att kunna fatta ett snabbt beslut. Be dessutom att få en kopia på en ansökan som i dennes tycke är bra. Då kan ni själva jämföra mot de handlingar ni lämnar in.
Är det husfirman som gör detta - be att få titta på handlingarna innan, gå igenom dom tillsammans med er säljare innan de sänder in dom.

Man kan aldrig vara nog involverad i bygget.

Lycka till!
 
Det där med whiskey tror jag inte ngn tog riktigt på allvar, avrådes bestämt...

däremot tro jag att uppmärksamhet, uppskattning och engagemang tas emot med glädje av handläggaren. Vissa handläggare är naturligtvis inte mottagliga för någonting överhuvudtaget men försök
 
Nu har vi fått en handläggare. Mina försök till att etablera kontakt har inte lyckats så bra hittills dock ! Har mailat utan att få svar, försökte ringa på hennes telefontid men då svarade hon inte. Idag var jag där personligen men då kom jag inte en meter förbi receptionisten, hon var där fick jag reda på, men upptagen. Ingen idé att sitta och vänta inte......

Bad henne ringa upp och faktiskt så gjorde hon det 1 timme senare !
Fick tyvärr inga klara besked om hur lång tid det tar. 5 veckor kanske om allt gick bra...... :(
Ska meddela min huslev. att vi fått handläggare , han har lovat att hjälpa mig att ligga på ! :)

Jag får väl kila upp med bullar nästa vecka så kanske jag kan forcera receptionisten iallafall ! ;)
 
Be din man/kille slå på extremcharmen och gå dit med bullar :surprised:
 
Tog ca 6 månader för oss (mest beroende på en klantig handläggare, trots både ett antal samtal och personliga besök !). Dock finns ju alltid en liten risk för överklagan....
 
Öhhhh -Smidig- ..ha,  det ordet finns inte med i vår kommuns ordlista.

Efter att ha fått muntligt positivt besked från stadsarkitekt och bygglovsarkitekt har nu en annan tjänsteman tagit över och meddelat oss följande;  "Jag kommer ett föreslå miljö- och byggnadsnämnden avslår er ansökan på grund av att" ;

Huset är dåligt anpassat till platsen då det dels placeras på prickmark och DELS för att huset har en vind som GÅR ATT INREDA.  :surprised:  :surprised: ..och så har huset  en form som ej är lämplig på tomten. GÅR ATT INREDA!Tjena....Här har vi alltså ett ljushuvud som börjar spekulera i hur man kanske skulle kunna överträda byggnadsplanen och därför inte vill ge bygglov.

Behöver jag säga att huset vi bestämt oss för uppfyller samtliga kriterier gällande byggnadsplanen ( förutom att vi kommer att lägga huset en halvmeter in på prickad mark vilket vi fått skriftligt löfte om).

fortsättning följer...dock inga bullar...(kan inte vill inte baka ....dessutom gillar jag inte mutor varken stora eller små)
 
Isso !
Vad bra med en kommun som vill träffas innan man lämnar in handlingarna ! På min kommuns hemsida står det så käckt att man kan boka tid och få goda råd innan man lämnar in bygglovsansökan.
Jag ringde och försökte boka en sån tid men då lät det som om det var hemskt besvärligt och det var mycket bättre att jag bara skickade in handlingarna så fick man komplettera det som blev fel i efterhand ! :p

När detta ärende är klart ska jag ta ett snack med någon ansvarig om vilken mail- och telefonpolicy man har på kommunen egentligen, blir så irriterad när de inte kan svara på ett enkelt mail eller inte sitter på sin bestämda telefontid !!!
Vill dock inte stöta mig med någon just nu.........
 
Ännu ett bakslag..... :(
Kollade idag hur det går med vår ansökan.....då meddelar handläggaren att deras datasystem legat nere sedan ca en vecka....ärendena samlades på hög......
Hade lust att börja böla .....sen blev jag arg ! >:(
Mailade chefen på avdelningen och undrade om de inte hade några manuella rutiner ?? Fick "kors i taket" svar med vändande mail ! Hon trode det skulle lösa sig denna vecka...... :p

Magsåret kommer närmare................
 
YES !!!! ;D

Tog mod till mig och ringde handläggaren idag igen och hon bekräftade då att vårt bygglov är beviljat nu !!!!!! (hon lät fortfarande lika sur och trist ..)

Tror det tog lite skruv när jag mailade chefen ! ;)

Så nu kanske vårt hus kan levereras vecka 21 enligt plan !!!

Men jag kanske ska vänta med jublet tills jag har bygglovet i brevlådan.... !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.