Jag vill placera en tvättmaskin i ett gammalt badrum, som en provisorisk lösning (några år).
Pga gammal kallvattenledning är det klent flöde i kallvattnet till den duschblandare från vilken jag tänkte ta tvättmaskinens vatten. Jag tänkte således vrida på inte bara kallvattnet utan även varmvattnet i blandaren när jag tvättar.
Vad jag kan se finns det bara fördelar med denna 'förvärmning' av invattnet, dvs det är förvärmt ekonomiskt av bergvärmepumpen, istället för att värmas upp från iskallt inne i tvättmaskinen.

Finns det någon nackdel/risk för tvättmaskinen med denna lösning?
 
Vet inte om risken för tvättmaskinen, men om du leder både kallvatten och varmvatten från en blandare till en ventil som är periodvis (kanske långa perioder) stängd, så kommer varmvattnet vandra från varmvattenledningen till kallvattenledningen i blandaren, eftersom trycket i varmvattenledningen är något högre.
Råkade ut för detta många år sen då jag "provisoriskt" kopplade en diskmaskin på köksblandaren, hade jag då blandaren i något mellanläge fick man spola rejält med varmt "kallvatten" efteråt innan det kalla kom igen.
 
Och så behöver väl tvättmaskinen skölja tvätten i kallt fräsht vatten?.

Förövrigt så behövs det inte alls nåt speciellt högt flöde vatten till tvättmaskinen.. så ditt kallvatten med klent flöde funkar förmodligen alldeles utmärkt.
 
anpassar inte de flesta maskinerna tiden som ventilen är öppen efter någon givare i trumman dessutom.
Mao kommer den alltid köra på rätt mängd vatten, men kommer stå några minuter extra för och fylla vatten.
 
Du ska inte koppla tvättmaskinen till varmvatten, den ska gå på kallvatten och inget annat.
 
Naturligtvis är det korkat att koppla en kallvattens tvättmaskin på en blandare.
Förutom nackdelarna ovan så är det ju tråkigt att inte tvätten blir lika ren (framförallt så kommer alla äggviteämnen att koagulera)

Det finns idag tvättmaskiner med både kallt o varmt vatten intag. Dessa är däremot vettiga att använda då dom tvättar kallt under dom tvätt o sköljfaser då kallvatten är bäst.
 
ställ så det blir ca 25-30 gradig vatten till maskin så blir det inga missar när man någon gång ska tvätta ylle eller omtåliga plagg i 30 grader. Man sköljer i kallt för att spara men man kan skölja i ljumet vatten med. Äggviteämnen koagulerar i alla fall inte under 40 grader för då skulle vi alla levande varelser ligga risigt till när vi får feber :)
gaia
 
gaia skrev:
ställ så det blir ca 25-30 gradig vatten till maskin så blir det inga missar när man någon gång ska tvätta ylle eller omtåliga plagg i 30 grader. Man sköljer i kallt för att spara men man kan skölja i ljumet vatten med. Äggviteämnen koagulerar i alla fall inte under 40 grader för då skulle vi alla levande varelser ligga risigt till när vi får feber :)
gaia
Trodde vi alla var överens om att man INTE skall koppla den mot en blandare.....
Proteiner koagulerar vi 45grC o uppåt
Varmvatten i kranen skall alltid vara över 55graderC

Återigen är vi alla på det klara med att enbart koppla tvättmaskinen till kallvatten
 
Och hur stor besparing skulle man göra på att koppla på varmvatten? Jag mätade just hur mycket effekt min tvättmaskin förbrukade.

Snabb Kulör = 0,27kWh*
Kulör = 0,42kWh*

Är det överhuvudtaget lönt att bråka om? Man får nog tvätta väldigt många gånger med bergvärmeuppvärmt vatten istället för eluppvärmt för att få någon besparing att snacka om.

* Mätat med en billig energimätare från CO som man pluggar in i uttaget. Så den är nog inte 100% korrekt.
 
Slösar mycket när man sköljer (vilket jag tycker man inte ska spara in på pga kemikalier osv i tvättmedel mm) då man normalt bara värmer vattnet under huvudtvätten.

Vi kör istället som så att vi har en slang som vi fyller maskinen med genom tvättmedelsfacket, detta är enkelt eftersom maskinen startar programmet sen fyller den, då trycker vi på pause sen fyller vi bara och det fungerar klockrent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.