Hej.

Håller på och hälper min syster med att renovera i deras hus.
Huset är byggt 1938 som sommarstuga och tillbyggt 1975 till åretruntboende.

Nu skall dom renovera och sätta in nytt kök m.m.
I samband med detta så har dom tänkt att sätta in en luft/luft värmepump, frägan är om man skall oroa sig för kallras ifrån fönster eller kondens på fönster.

Eventuellt så kommer två fönster i köket inte att ha några element under, det är därför jag frågar, annars hade man såklart bara kunnat sätta dom på lite låg värme.

Huset har tvåglas fönster.
 
Kondens har inte jag haft några problem med, möjligtvis något kallras med det är i så fall högst obetydligt.
 
Har du ett äldre hus med tvåglas fönster?
 
Tvåglasfönster ja, dock inte byggt -38 utan -65, så man kan nog kalla det äldre.
 
Har du några element på i huset? Eller kör du bara med pumpen?
 
Element på när utetemperaturen sjunker under -15, annars inte.
 
Med LVP minskar man risken mot kondens fr fönsterna. Pumpen tvingar luften att cirkulera. Värmespridninen blir bättre. Dessuton fungerar den som avfuktare! Satsa på en bra pump!
 
Bra, då vet jag. Det lutar åt en Electrolux pump...
 
Kolla Toshiba! Ras modelerna är hur bra som helst.
 
Skulle jag köpa pump i dag så blev det absolut en Mitsubishi.
 
Vad är det som skiljer mest åt pumparna idag? Ni tror inte att det är några problem att ta bort två element då?
 
Välj den pump som har högst värmeeffekt vid så låg temperatur som möjligt. Behåll elementen som backup, pumpen kan ju faktiskt gå sönder.
 
Jag skall behålla så många element som möjligt, men i köket hade det underlättat om jag kunde ta bort dom och ha bänk intill fönster istället! Dom flesta pumpar går till -25 idag eller?
 
Inte alla. Har en Sanyo som stänger av vid -20, medan den andra pumpen, en Panasonic fortsätter att gå. Dock med kraftigt reducerad effekt. Återigen välj den pump som ger mest värmeeffekt vid så låg temp som möjligt.
 
Min Panasonic stänger vid minus 15! Aldrig mer Panasonic. Min nästa blir Toshiba Ras. Ger COP 2.2 vid minus 20!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.