Hej!

Arbetet med konverteringen av vår stora tvättstuga i källarplan till att också innehålla en relaxdel med bubbel, bastu och dusch pågår för fullt, och jag funderar lite kring inredning längre fram..

Jag skulle vilja göra något för att ytterligare få bort själva "källarkänslan", och också få till en "mjukare akustik" i rummet så att säga. Samtidigt så är det ju trots allt i en källare, så det är ju inte bara att hänga upp organiska, fuktbindande saker (mattor, tyger etc.) på väggarna heller..

Hur har ni gjort för att få det hela mer varmt, mysigt och trevligt?

Tar gärna emot tips av alla slag! Möbler? Växter?


 

Rottingmöbler tycker jag ger en viss mysfaktor. Även trätrallar på golvet är trevligt.

Garderobsblommor kan ev. fås att leva i ett sådant utrymme då de kräver minimalt med ljus.
 
jag tycker att den danska möbelkedjan http://www.ilva.se har riktigt snygga rottingmöbler (kolla under "stolar>fåtöljer rotting i menyn) som känns exklusiva och lite ovanliga (läs ej IKEA) utan att vara svindyra för det. De har ett svenskt varuhus i Malmö.
 
Vi har ju ungefär samma planer, med relax-dusch-bastu kombinerat med tvättstuga i källaren. Vi har inte förverkligat något än men så här tänker jag (just nu, det hinner säkert ändra sig...):

Måla de putsade väggarna i en mjukt bruten vit färg- Vitt för att hålla det ljust,målade putsade väggar för att de tycker jag ändå blir lite mjukare än kakel hela vägen. Blir det kakel, tror jag i så fall på en ljus, matt och mild färg, inte helblankt kritvitt. Bastuväggen som vetter ut mot väggen blir i träpanel, som också målas i det vita - där kommer ett "mjukare" material. Golv i någonting som natursten/sjösten i lite varmare sand-ljusgul-brunbeigegrå-nånting. Förvaringshylla och litet bord i trä, typ teak, plus fåtölj i endera teak eller rotting, med (ljusa) kuddar. På golvet har jag funderat på mjuka badrumsmattor i en mild färg och så kanske en urcool matta jag sett som består av små hopfogade rundlar av teak (Bruka tror jag) framför duschkabinen. Till det ljusa, sandfärgade och teaken tänker jag gröna växter. Där har jag redan sett ut ett tyg från Marimekko med härliga mörgröna blad som ska fungera som förhänge för alkoven med tvättmaskin/torktumlare. Därtill gröna växter i fina krukor i källarfönstren, får gärna vara sådana som hänger ner över väggen. Och så antagligen ett draperi som dras för väggen med dörren till rummet för att skapa en riktigt cosy feeling, där har jag funderat på duschdraperi som ser ut som ut som textil, typ ljust linne. Kombineras med diverse smådetaljer som flätade rottingkorgar att ha prylar i, någon orientalisk ljuslykta, stora blockljus etc. Och så fluffiga badrockar, handdukar och dito tofflor a´la spa nånstans också. (snygga teakkrokar för ändamålet) Och så inte minst bra belysning som kan växlas mellan bra ljus för tvättande och dämpat ljus för relaxande, Avslappnande krypinrum i ljusa färger med inslag av natur är ledordet.

Man kan ju inte använda organiska material som permanenta material mot vägg eller golv, däremot ska det ju inte vara så sunkfuktigt att man inte kan använda textilier o dyl som lösa inventarier. Man får väl räkna med att tvätta dem regelbundet och byta ut dem nu och då.

 
Jag är också väldigt fundersam kring det här med organiska material, såsom dynor till rottingmöbler, någon matta etc. med tanke på att vi trots allt befinner oss i en källarmiljö. Ovanpå det skall ju rummet användas som tvättstuga/torkrum för tvätt, och då är det väl stor risk för ökad fuktabsorbering i dynor och så.. Med risk för mögel och sunkighet..? Visst kan man ju plocka bort dem, men...  
 
GoForIt skrev:
Jag är också väldigt fundersam kring det här med organiska material, såsom dynor till rottingmöbler, någon matta etc. med tanke på att vi trots allt befinner oss i en källarmiljö. Ovanpå det skall ju rummet användas som tvättstuga/torkrum för tvätt, och då är det väl stor risk för ökad fuktabsorbering i dynor och så.. Med risk för mögel och sunkighet..? Visst kan man ju plocka bort dem, men...  
Mögel och sunkighet kan man få styr på med uppvärmning året runt + fuktstyrd fläkt eller mycket begränsad vädring + luftavfuktare ;). Det sista är nog mest lämplig för ett tvättrum.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.