... som glappar och läcker och som faller isär efter ett år eller två och som det står Gardena eller Hozelock på?

Har varit inne i järnaffärarer, byggvaruhus osv men allt är bara i smeckig plast.

Kan man hitta något annat, vad och var i så fall? Är ju inte ute efter ev "proffsspridare" för flera tusen kronor men nog är jag villig att lägga några kronor....
 
Har testat oscillerande spridare från CO och Jula, och de var verkligen bara skräp. Själva mekanismen var otroligt opålitlig och fastnade lite nu och då, så jag var tvungen att stå och passa dem hela tiden, så då kunde jag ju lika gärna vattna för hand. Fast de klassiska slagspridarna finns fortfarande. Det exemplar jag har behövde justeras lite innan den kom igång, men därefter har den varit pålitlig. Köpte den på Rusta för 79,-. Har sett någon liknande som också är i metall på Biltema.
 
  • 14-094_m.jpg
Tackelitackar! Jag är dock lite tveksam till en rundsprutande spridare då jag inte har en alltför stor tomt och den är väldigt fyrkantig om man säger så. Därmed vore en vanlig "fram-och-tillbaka"-spridare att föredra och då verkar utbudet var lite skralare. Eller?
 
swehjo skrev:
Tackelitackar! Jag är dock lite tveksam till en rundsprutande spridare då jag inte har en alltför stor tomt och den är väldigt fyrkantig om man säger så. Därmed vore en vanlig "fram-och-tillbaka"-spridare att föredra och då verkar utbudet var lite skralare. Eller?
Jag har letat en del, för även jag har rätt fyrkantiga ytor (är väl troligen det vanligaste), men har inte hittat något jag fastnat för. Den Aifa och Cocraft jag har testat var ju som sagt väldigt misslyckade, även om jag lyckades montera bort själva mekanismen från Cocraften och fortfarande använder bågen stillastående för att vattna häcken.
Eftersom slagspridaren har utvändig mekanism går det åtminstone att se vad som hänt om den skulle sluta funka, vilket jag tycker är en jättefördel. Sedan har den både en skruv som går att justera för att diffusera strålen och en justerbar deflektorplåt som både sprider strålen och kortar kastlängden. Dessutom kan man påverka spridningsmönstret genom att luta den och ställa in hur stor sektor den ska vattna. Jag tycker därför att det går riktigt bra att vattna med den, men ska man ha perfekt spridning på en helt kvadratisk yta måste man ha flera stycken eller flytta den många gånger.
Här finns i alla fall några tester jag hittade när jag letade spridare:
http://smartson.se/index.aspx?id=42190
http://smartson.se/index.aspx?id=16288
http://smartson.se/index.aspx?id=2465
 
  • rotorspacing.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rinkaby Rör har en Gardena framåtillbakaspridare, farsgubben har haft en likadan i flera år och den fungerar. Finns även ett par i metall, med då sprider de runt.
 
Mulpac, jättetack för ett utförligt svar! Strax efter att jag läste det så sprang jag förbi Hornbach där de hade en fram-o-tillbaka-spridare i metall som jag inte sett förut för 269kr. Står jäkligt stabilt jämfört med Gardenorna, helt annan räckvidd (!?) och går att ställa in vinkeln åt ena sidan utan att den andra hänger med. Kort sagt, efter en vattning gör den i alla fall det som jag eftersökte. Återstår att se hur länge....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.