Hejsan

Ponera att man har dubbla bostadsrätter under en begränsad tid (köp först, försäljning sedan), borde man inte rimligtvis kunna använda detta för att byta försäkringsbolag för brtillägg+hemförsäkring utan att bry sig om årsförfallodagen?
Man anlitar ett nytt bolag för nya boendet, och avslutar den gamla försäkringen när man får sålt det gamla boendet. Normalt har jag läst mig till att den gamla försäkringen måste flyttas med till nya boendet.

Någon som gjort så?
 
Jo det är ett sätt. I ärlighetens namn finns inget enkelt sätt för bolaget att kontrollera försäljning. Ringer du och säger att lägenheten är såld så plockas försäkringen bort och återbetalning sker även om du egentligen ljuger...
/Lorant
 
P
Jag kan inte se någonstans att du skulle vara tvungen att behålla ditt gamla bolag när du flyttar.

När du flyttar från objekt 1 så upphör ju ditt försäkringsbehov för det objektet och åtminstone enligt viilkoren för min försäkring hos If står det "Du kan säga upp försäkringen under försäkringstiden om försäkringsbehovet har upphört eller om någon annan liknande omständighet har inträffat." (Vilkoren §12.1) Dessutom står det klart och tydligt i §2 att försäkringen endast gäller i den bostad som står i försäkringsbrevet.

Men är det så att If har speciellt bra vilkor för sin hemförsäkring? Jag kollade lite snabbt moderna försäkringars vilkor och de har ungefär samma skrivningar .

Så byt du försäkringsbolag i samband med flytten med gott samvete om det nu inte står något annat i dina försäkringsvilkor, vilket skulle förvåna mig.
 
p.lundgren skrev:
Jag kan inte se någonstans att du skulle vara tvungen att behålla ditt gamla bolag när du flyttar.

När du flyttar från objekt 1 så upphör ju ditt försäkringsbehov för det objektet och åtminstone enligt viilkoren för min försäkring hos If står det "Du kan säga upp försäkringen under försäkringstiden om försäkringsbehovet har upphört eller om någon annan liknande omständighet har inträffat." (Vilkoren §12.1) Dessutom står det klart och tydligt i §2 att försäkringen endast gäller i den bostad som står i försäkringsbrevet.

Men är det så att If har speciellt bra vilkor för sin hemförsäkring? Jag kollade lite snabbt moderna försäkringars vilkor och de har ungefär samma skrivningar .

Så byt du försäkringsbolag i samband med flytten med gott samvete om det nu inte står något annat i dina försäkringsvilkor, vilket skulle förvåna mig.
Nej IF har inte på något sätt bättre villkor i hemförsäkringen utan det är likadant med övriga bolag så som jag skrivit...... Det handlar inte ens om villkoren även om det är "fint" att skriva med detta i villkoren

FAL ger ingen möjlighet oavsett vad villkoren säger att tvinga kvar en försäkring när försäkringsbehovet bortfaller på det specifikt avtalade. Detta då FAL är konsumentreglerad lag för försäkringar och är indispositiv. Läs FAL kap 3 §5 3p

/Lorant
 
P
kinglolle skrev:
FAL ger ingen möjlighet oavsett vad villkoren säger att tvinga kvar en försäkring när försäkringsbehovet bortfaller på det specifikt avtalade.
/Lorant
Tack! då har jag lärt mig något nytt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.