G
Jag har en 1 plans villa med el uppvärmning och självdrag. Jag har ett problem som jag skulle vilja få lite tips hur jag skulle kunna lösa, Så fort det blir lite fuktigt på utsidan så får jag väldigt fuktigt inne i huset ca 70-75 %. Jag har ventilation i alla rum men självdraget verkar nästan helt obefintligt.

Hur skulle jag kunna lösa detta innan jag får problem med fukten i huset?
 
Vi har löst våra fukt problem med en LLVP samt 3 futtiga fläktar. 2 i badrummen och en 150 Wattare på vinden.
Funkar perfekt. Vi ligger på 35-45%.
 
G
kamilenski skrev:
Vi har löst våra fukt problem med en LLVP samt 3 futtiga fläktar. 2 i badrummen och en 150 Wattare på vinden.
Funkar perfekt. Vi ligger på 35-45%.
Vi har en LLVP så det är ju inga konstigheter, vad menar du med 150 w på vinden?
 
Har undertrycks ventilation av grunden. Fläkten är på 150 W o placerat på vinden. Den suger 24h/dygnet. En tändare framför Fresh 90 dansar friskt . Det jag tycker är konstigt att en LLVP avfuktar!?
 
G
Finns det några andra tips vad jag kan göra. Börjar bli lite orolig för den höga luftfuktigheten inne.
 
Är absolut ingen expert inom området, men...
Är det inte så att självdraget är litet eller obefintligt under sommarperioden samt att det generellt är fuktigare denna perioden på året.
Hur gammalt är huset? Har det vart så i många år så kanske det inte är nåt att egentligen bry sig om? Dock tycker jag att 70-75% verkar lite spontant mycket. En första åtgärd bör väl iaf att montera några PAX fläktar i badrum och tvättstuga.

Vi har en 1½ plan med inredd vind och de senaste dagarna har vi snittat på 50-65% (dock mkt fuktigt ute vid 65%) vilket bör anses normalt. Självdrag och el-uppvärmt.
 
G
Huset är från -72. Vet ej hur det har varit tidigare sommrar, vi flyttade in i vintras. Pax fläkt har jag på toa.

Vi har precis satt in 3-glas fönster
 
Redigerat av moderator:
Hmmm, nya fönster säger du. Hur är det med tilluften?
 
Hur fuktigt är det ute? Har du ingen uppvärmning är det svårt att få det torrare inne än ute. På sommaren är det ofta samma relativa fuktighet inne och ute medan de på vintern alltid är mycket torrare inne.
 
G
Tilluft har jag i varje rum. Har varit väldigt hög luftfuktighet ute med åskväder o regn.
Känns inte som jag behöver någon värme på är ca 24 grader inne.
 
klart du inte skall ha någon värme och just därför kan det ju inte bli mycket torrare inne än ute. Vart skulle vattnet tagit vägen? Avfuktare finns ju men det är nog ganska onödigt. Hur kamilenski lyckas få 35-455 begriper jag inte. LLVP kanske används på avfuktningsfunktionen? Fläktarna hjälper inte så mycket om det är fuktigt ute.
 
G
Nu när det är torrare väder ute så har luftfuktigheten gått ner till ca 60 %. Detta är ett värde som jag känner mig mycket mer tillfreds med. Det verkar som det är våra sovrum som det blir ett högre värde i, även dessa rum har tillufts ventiler. Hade ca 76% i våra sovrum igår kväll.
 
Båda pumpar jobbar med att kyla. Jobbar för fult pga den dåliga isolering 95mm! Kondensvatten rinner för fullt! Det droppar inte. Det rinner! Hade ett snabbtest idag. 5 timmar utan pumpar. 60%. Startar pumpar o efter 3 timmar 42%. Har 22 gr inne nu. 20 gr ute. Men vill inte ha öppet fönster. Dessa 20 gr ute känns mycket tungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.