Jag har ett gammalt timmerhus på gården som det är dags att ge en ny omgång slamfärg men innan dess skulle jag vilja kunna fylla en del hål i fasaden med något som inte skadar timret. Jag vet att man kan täta springor och liknande med lin på traditionellt vis, men jag kan inte se hur man skulle lösa dessa hål på detta sätt. Finns det något skum eller liknande som är säkert att använda så jag inte förstör istället för att bevara?
 
Det är inte sådana hål att du kan slå i träpluggar?
 
Nej de är inte jämna och ganska stora och har hyresgäster i form av fåglar, humlor och getingar. Att laga själva timmerstommen skulle säkert behövas då många knutavslut (heter det så?) ramlar bort men det övergår min förmåga, budget och tid som det är nu. Det vore utmärkt om något fyllde upp hålen (inte bara täckte öppningen) inbillar jag mig, men det kanske är dumt?
 
Skum älskar ju fåglar att sitta och picka ur, div fogmassor riskerar kanske att starta föruttnelse men så kände du ju själv...
Jag tjatar vidare om att tälja plugg/bitar av rundstav osv och dunka/passa in med tjärad lin runt.;) :D Hoppas att du får för dig lämpligare förslag :) /Gonatt....
 
Tack för inläggen :) Du har säkert rätt i att det skulle vara bäst och jag får nog överväga att försöka mig på det även om jag hade hoppats på någon "mirakellösning" :)
 
Det finns inga genvägar. Om hålen är ojämna hade jag borrat ett större hål och slagit i en rundstav. Under förutsättning att virket är friskt. Hittar du djur så måste man spruta.
 
  • Gilla
blindf
  • Laddar…
Inte helt med på vad det är för typ av hål du menar och hur stora de är. Men när du säger att det finns hyresgäster i dem och att knutarna har tagit en stryk är det ju inte utan att det låter som att det är lite mer än ny slamfärg som behövs till huset. Anar att en del av timret är ruttet/mörket. Om det bara är ytligt kan du helt enkelt bara hugga bort det och nöja dig så. För att undvika att det blir värre är det viktiga att se till så att det inte finns några fickor eller hål som vatten kan komma ner och bli ståendes i. Det betyder garanterat att träet rötar på sikt. Gamla väderbitna timmerbyggnader utan panel får gärna sådana rötfickor. Om det är mycket som är dåligt f¨år man hugga bort och passa in nytt trä där man huggit bort.

Att fylla i skum eller liknande riskerar göra skadan värre då risken är stor att du mer stänger in fukt än utestänger den... Om hålen är horisontella och inte direkt leder in vatten i timret är det kanske bättre att låta dem vara och så det åtminstone luftar ordentligt tills du har tid att fixa det ordentligt.
 
Redigerat:
Blodsoppen
Pensla på lacknafta i alla håligheter, så dör djuren. Tips från anticimex, jag själv har fått. Då menar jag djur av insektstyp. Fyll sedan i hålen med murbruk innan du målar.Det finns även något att köpa som heter kemiskt trä, typ plastikpadding. Vet ej hur det funkar då jag aldrig har provat.
 
Redigerat:
Murbruk håller och suger fukt. Låter som att bädda för röta. Slamfärg på murbruk blir inget vidare heller.
 
Hur stora hål och hur djupa. Alltså hur ser det ut ? / Knut
 
Såga /hugg bort det som är skadat (motorsåg o yxa funkar finfint)
Om du tex har ett hål som är som en krona så såga bort 10 cm (som en fyrkant) o ersätt med nytt timmer,såga ej djupare än skadan är.
 
Det du tänker på att göra, lite större lagning, kallas halvsulning. www.hallahus.se har ettt hantverksblad (info) som du kan börja med. Västerhaninge 17 har beskrivit principen. Fråga i byggnadsvårdsforumet om du inte får svar här // Micke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.