Ska göra om en garderob på ca 4kvm i garaget till vinförvaring och har tänkt klinkra golvet. Det ligger idag spånskiva på betonggrund samt plastmatta på detta (byggt 1981). Det kommer ju inte springas i detta rum direkt så jag undrar hur jag bör göra detta enklast? Kan jag klinkra direkt på spånskivan eller måste jag bygga med golvgips tror ni?

Tänkte även passa på att fuktspärra då det inte är gjort så tar gärna emot tips på detta med (iofs gillar vinerna fukt..)

Kan man medvetet stänga ute värme från omkringliggande rum effektivt genom att bygga väggar/tak/golv med något speciellt? Ska ha ett litet oljelement som går igång när man hamnar under säg 10-12 grader.

Tack!
 
problemet med kakel klinkers är ju att dom inte är flexibla om materialet bakom rör sig så spricker det,en plastmatta tycker jag borde funka bra annars så är ju ett bra underlag betong som du har under spånet+att du vill ha det lite kallt.fuktspärra vet jag inte varför du ska göra och tror kanske inte att det är så bra ide heller,i en källare kommer ju fukten från fler håll.
vill du stänga in kyla i rummet så satsa på en bra dörr om du får stopp på värmen där så blir det svalt i rummet
 
yxet skrev:
problemet med kakel klinkers är ju att dom inte är flexibla om materialet bakom rör sig så spricker det,en plastmatta tycker jag borde funka bra annars så är ju ett bra underlag betong som du har under spånet+att du vill ha det lite kallt.fuktspärra vet jag inte varför du ska göra och tror kanske inte att det är så bra ide heller,i en källare kommer ju fukten från fler håll.
vill du stänga in kyla i rummet så satsa på en bra dörr om du får stopp på värmen där så blir det svalt i rummet
Skulle helst ha rent betonggolv men känns som det kan bli några centimeter ner då? Antar att det är betonggolv, regel, spånskiva, plastmatta idag eller hur byggde man 1981? Men för att ta reda på det måste jag väl bryta upp golvet där och då är det ju inte direkt någon återvändo :)
 
Om det blir "en grop" så går det alltid att flytspackla på betongen och sedan klinker.

Protte
 
borra ett litet hål där det inte syns vetja sen är det ju bara känna djupet
men mest troligt är väl som du säger att isoleringen ligger över plattan.
något som skulle vara lite fräckt är väl en sånt golv som dom lag i timell huset i källaren, minns inte vad det heter men det ser ut som slipad oljad betong då får du upp golvet i rätt höjd me.
beror ju på hur mycket jobb du vill lägga
 
yxet skrev:
borra ett litet hål där det inte syns vetja sen är det ju bara känna djupet
men mest troligt är väl som du säger att isoleringen ligger över plattan.
något som skulle vara lite fräckt är väl en sånt golv som dom lag i timell huset i källaren, minns inte vad det heter men det ser ut som slipad oljad betong då får du upp golvet i rätt höjd me.
beror ju på hur mycket jobb du vill lägga
Har begränsat med tid så det får helst inte innebära för många timmar och för mycket pesetas. Men låt säga jag kan leva med att ta ett lite steg ned för att få det rena betonggolvet som underlag. Det finns inga komplikationer i övrigt som det innebär för ett garage på betonggrund (isolering ovanpå som ni säger).

Jag får borra lite och få en bättre bild av golvet. Tack!
 
Har nu hittat ritningar iallafall på huset och det säger att grunden är följande.

Betongplatta
0.10 Plastfolie
50+20 Cellplast
22 spånskiva

Det innebär att ska jag ha betonggolvet hamnar jag nästan 10cm ner från idag då. Känns nog lite väl djupt även om det är ett vinrum och man kanske kan tycka det är mer "accepterat" då det får en funktion. Hur skulle ni gjort?
 
Jag hade tagit bort allt ner till betongen, kört på EPS-cement sen ett lager flytspackel och sist klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.