Bygger en liten altan på 3,5 x 2,5 och hade först tänkt att använda plintar runt om men inser att det blir bättre om jag monterar min 45x145 regel i väggen istället.

Jag har inte gjort detta tidigare och önskar få liten vägledning/beskrivning av någon som vet... helst steg för steg... ;) Väggen är av tegel. se bilden nedan.

Vad använder jag för borr? Borrar jag i mitten av en tegel? Skruv? Plugg? Drar jag i skruven lättast/säkrast för hand eller maskin.. finns det risk för sprickor? Ja... som ni ser är jag helt grön på detta och önskar hjälp. Tack på förhand!

tegel.jpg
 
  • Gilla
Alex Meyer
  • Laddar…
jag skulle välja att borra och fästa i plattan,betongborr med slagmaskin.betongexpanderbult tjärpapp mellan betong och regel ta reda på om det finns något omtåligt i plattan som vattenledningar.
om du väljer att fästa i teglet så är väl tipset att ha många skruvar för tegelstenar är ju inte allt för hårda.
mitt i är ju ett bra ställe att borra i så fall observera även där med vad som finns i borrens väg.
dra för hand är väl att föredra då har man ju lite känsla /lycka till
 
Hmm, det ser ut som att regeln kommer att precis för luftspalts-slitsarna i teglet där, va?:( ..försök verkligen att undvika det.
Borra med borrhammare (det går med slagborr i teglet också, inte i betongen) igenom regeln in i väggen, sikta om möjligt i stenen alldeles bredvid en (lodrät) fog, så bör du klara dig från hålen i stenen. Slå i skruvpluggar 120-140mm (essve,hilti) genom regeln, in i väggen tills pluggen är helt i regeln och dra fast med maskin och känsla;)
 
Mitt på stenen som sagt. Ha hjälp som håller upp regeln i den höjden du ska ha den. Borra med borrhammare genom både regel och tegel som RoughChuck sa. Se till att ha plugg som är avsedda för tegel. T.ex. hilti som rekommenderats på forumet, vet att Gunnebo har i stort sett likadana. Håll regeln i våg, fäst en sida. Mät att den är i våg igen och givetvis på rätt nivå. Fäst andra sidan. Nu kan du fortsätta med resten av hålen och pluggandet för regeln. titta en sväng på http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/149662-ang-skruv-plugg.html där är senaste tråden jag hittar om infästning på tegel. Finns ett par till. Ta en titt på lite altanbyggartrådar, det brukar finnas med infästning där. Jag fäste min bärlina i fasaden med ca en halvmeter mellan pluggen. Det ser ut som att nivån kommer att hamna ca fem stenar upp och då ska det inte vara någon risk för att du täpper över luftspalts-slitsarna som Chuck sa. Kolla upp på pluggen vilken storlek du ska ha på borret. Plugg för håltegel är byggda för att sitta både i teglet och mellanrummet i innerväggarna i teglet om du förstår hur jag menar, du behöver inte sätta dem så att de bara träffar tegel. Om du har en riktigt bra slagborr funkar det i teglet. Det hade inte jag så efter två hål så fick jag sticka och köpa en ok borrhammare för en tusing och fortsätta med. sex hål på samma tid som två med slagborr. En bra investering om du inte har en. Med den blir du poppis hos dina kompisar i lägehet och även deras grannar eftersom de inte behöver nöta i timmar för ett hål utan får det gjort på ett kick.
 
yxet, RoughChuck och BeernuN - Tack för svaren. Mycket värdefullt! Jag tror jag har bilden klar nu hur jag skall göra. Det blir att åka handla lite men som BeernuN säger så kommer jag nog att ha nytta av borren i framtiden. Jag återkommer med en slutbild hur det blev tillslut.. förhoppningsvis innan sommaren är slut.... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.