Det blir svårt om ni skall resa bort. Jag avbokade och vägrade boka in något nytt på hela sommaren pga gräsmattan.
Jag går på mitt "gräs" när jag vattnar. Det är omöjligt att klara det utan att gå på den. Man får undvika att gå på samma ställe hela tiden.
Tror inte det är någon större fara. Man får gå lite försiktigt.

Om det är kommunalt vatten ni har så kan det vara svårt att driva flera spridare, Endast 2 bar i tryck.
Jag har kommunalt och kan driva 2 spridare utan några större förändringar i trycket. 3 gick nästan inte alls.
 
Jag hoppas att det ska lösa sig med vattningen, hoppas det blir regn, annars kanske grannen kan hjälpa oss. Vi har inte kommunalt vatten, men det är inte något jättetryck i vårat vatten ändå. Det är lite olika med trycket faktiskt. Man måste pumpa upp trycket i pumphuset och det är grannen som sköter.

Idag kommer jorden! Allt på en gång, dessvärre var det inte ogräsfritt, så det blir nog inte så bra att ha till slänten med ängsblommor.
 
Nu är det sått och fy vilket jobb det var att få tomten hyffsat plan gick och mätte med ett instrument så höjderna skulle bli lika. Men det är liiiite svajigt ser man nu frågan är hr mycket det märks när det är tjockt med gräs på.
Gräsfröna var lite småknepiga att få ut jämnt. Vi hade en jättebred såmaskin men det kom knappt några frön så jag gick och eftersådde på en hel del ställen + att vi örde typ 12 varv med såmaskinen. Nu ser man att där jag har sått förhand är det MYCKET mera gräs än på de andra ställena. Det har dock kommit upp bra tycker jag på 1,5 vecka. Trodde det skulle ta längre tid. I kvällssolen från vägen (när man har ögonen nästan i höjd med gräsmattan) ser det ut som en golfgreen, skitläckert. Från balkongen å andra sidan ser det inte riktigt lika snyggt ut :surprised:)

Nu är det bara att vänta och se om det blir gräs eller ogräs. En och annan maskros och lite kvickrot har det kommit och några andra så saker, men det är inte alls så mycket som jag trodde det skulle komma ÄN i alla fall. Vattnar ungefär 1ggr/dag (det tar 6 timmar om spriaren ska stå 15 minuter på varje ställe) men här i norr har vi haft tur med en skur då och då och itne så där smällvarmt utan lite lagom dryga 20 grader.
 
Bli inte orolig över litta ogräs.. Det kommer ALLTID.
Vänta och se när gräset börjat växa ordentligt och ni klippt det ett par gånger.. Gräset kommer ta över och det mesta av ogräset försvinner.
Lite kommer alltid finnas där dock.. och det kommer fler sorter lite då o då allt eftersom fåglarna och andra djur som äter olika frö går i trädgården och bajsar..
Nästa år gödslar ni gräsmattan både för gräset och mot ogräset..
 
Håller med Benny_o_Lina, lite ogräs kommer jämt hur man än gör. Att gå på det för att vattna gör heller inget så länge man inte springer på det för jämnan. Sådde själv ny gärsmatta på en del av tomten i maj och är toknöjd, framförallt för att diverse prylar havererade så jag har inte kunnat vattna utan allt har tagit sig av sig själv. :)
 
Ogräs det räknar jag med att det kommer och sedan när man har en ok gräsmatta klipps den ju och då märks ju inte ogräset lika mycket.
Gräset har tagit sig fläckvis dessvärre. Vissa ställen av jorden är väldigt packat och där har det svårt att ta sig, nått grässtrå här och där är det på fläckarna medan det på andra ställen är väldigt tjockt och grönt. Ca 4 cm nu.

Undrar en sak, jorden vi köpte innehöll en hel del småsten, vi gick och plockade en hel del innan vi sådde men nu när gräset kommer ser vi en hel del stenar till som man inte såg förut, ska vi gå runt och plocka dem? De är kanske 3 cm i diameter. Det är även en hel del bark som ligger och ser skräpigt ut, bör vi plocka bort det?
 
Daöbotös: Så skönt att er gräsmatta tig sig trots att ni inte kunde vattna.

Jag tycker at vårt gräs ändå tagit sig bra för att vara långsamväande och sått mitt i sommaren. Men här uppe i norr har det varit ganska bra väder för gräs tror jag. Nu blåser det dock massor och ärvarmt så det blir riktigt tort i jorden, vattna, vattna, vattna...
 
Nu har vi varit borta i ryga två veckor och ingen har attnat gräsmattan. Det verkar dock ha varit bra väder för den lever då än. MEN på visa ställen har det kommit MASSSSSSOR ogräs, bara ogräs skulle jag vilja säga samt att det på vissa ställen har vuxit massor och är jättelångt gräs men på storre delar har gräset knappt växt något alls, jorden är väldigt kompakt och alla gräsfrön har inte tagit sig, man ser en del på ytan.

Hur ska vi göra för att få de glesare partierna att gro bättre, det kanske är 4cm gräs där och väldigt glest.

Behöver man lufta jorden på något sätt?

Hur ska vi göra när vi klipper första gången för på en del ställen behöver vi klippa där ligger gräset nu. Ska vi köra med uppsamlare, sidoutkast eller multiklipp?
 
10 år gammal tråd. Men jag provar.
Hur gick det med gräsmattan? Vad gjorde ni? Jag upplever samma problem. Lerig/hård jord med sprickor och mycket ogräs. Sådde i höstas men har inte klippt ännu. Gräset har inte riktigt kommit igång att växa.
Går bara och väntar på att få börja klippa gräset.
 
Ja det här är en gammal tråd.

Det blev som så att vi stoppade leveransen och tog från annat ställe. Det växte bra men visade sig efter ett par år och en kall isig vinter att det var lite ojämnt och blev förlite på sina ställen. Så gräsmattan dog.

Vi skulle I samma veva fortsätta att gräva ut tomten och göra större gräsmatta så vi karade bort hela svålen och öste ihop jorden i högar. Det blev bla en tillfällig rodelbana från skogsslänten.

Vi grävde ur mera och la tjockare lager jord och rullade ut färdig gräsmatta. Oh så fint det blev!
Men det blev kortvarig för denna vinter blev lika illa. Trots att den klarat sig och var, grön och frodig från midsommar så bet vintern med is hårt på den. Den har en tendens att må dåligt mitt på där det blur hårt och packat, samt runt två stora björkar (inte så konstigt). Den har börjat grönska i kanterna men jag tror att vi varje år kommer att få rugga upp, toppdressa och stödså på de värsta fläckarna.

Där den inte behöver vara fin är det supertjock och frodig - såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.