Vi planerar att riva en del av vårt hus ner till grunden (betongplatta) för att lägga c:a 30 cm isolering (cellplast) och sedan gjuta en ny platta ovanpå detta, helst i form av "Supergrund" eller liknande.

Vad jag har sett så lägger folk normalt avloppsrör i grusbädden under isoleringen, men i mitt fall var alltså tanken att lägga isolering direkt på den gamla betongplattan.

Är det fel tänkt? Bör det vara ett lager grus mellan den gamla betongplattan och isoleringen?

Om grus inte behövs, bör jag bila ur betongen för avloppsrören eller "fixas" isoleringen (skärs bort/fräses bort) så att det blir en plan yta ovanpå isoleringen?

Jag funderar även på tappvatten, läggs det normalt sett under isoleringen också? Eller kanske kallvatten under isoleringen och varmvattnet i isoleringen? Jag ska ha varmvattencirkulation och dessa rör tänkte jag då ha isolerade, men de kanske ändå bör ligga mellan cellplastlagren?

...sen ska det dras el också, vart lägger man normalt detta?

OBS: Jag avser inte göra detta själv, det får fackmän göra, men jag behöver veta så snart som möjligt hur högt det hela bygger - alltså den nya golvnivån - då den nya byggnade ansluter mot en annan del av huset som ska lyftas upp för att ge samma golvnivå.
 
Ingen som har några kommentarer?

Jag är just nu inne på att lägga c:a 8 cm singel på den gamla plattan - det ska även byggas ut lite åt två håll så där lär jag väl ändå behöva singel.

Om jag bilar ur lite för att få ner rören lite - bör jag då ha t.ex. rörgravsgrus under?
 
Svaret på frågan har nog lite att göra med vilken höjd den gamla plattan ligger på i förhållande till marken runt omkring. Normalt så läcker ju en platta på mark värme nedåt även vid 2-300mm isolering och denna värmen gör att man slipper otrevligheter. Finns böcker som beskriver detta bra, tex denna. Gruset som man normalt lägger under isoleringen på en gjuten platta har dessutom flera syften, ett av dessa givetvis att stabilisera och utjämna men i detta fallet så tror jag det blir viktigare att tänka på hur dräneringen kommer att ske och om det finns risk att du under din nya platta får ett lager som vid fukt och minusgrader ger en lyftning. Singel som sådat brukar vara riskfritt men om vattnet är fast mellan isolering och en gammal betongplatta kan det ge problem.

Så mitt råd är att riktigt tänka igenom hur ni måste göra grunden för att klara lite sådana risker. Att ställa grunden som ni tänkt på en gammal platta (så länge den är stabil) ser jag inte direkt som något jätteproblem men jag tror man måste ta till lite samma tänkesätt som om man skulle ställt den på tex en lerig tomt där fukt har svårt att sjunka.

// Mats
 
Hmmm...jag måste få tag på en expert inom området alltså.

Vad för typ av fackman är det vi talar om? Firma som gjuter grunder? Byggingenjör? Universitetsforskare?

(Jag har förresten Husets ABC av bl.a. Hemgren, så man kanske skulle utöka biblioteket med boken du nämner...)
 
Redigerat:
Hmm, har läst lite i Hemgrens "Bygga grund" nu och blev lite konfunderad över om det är en bra idé öht att bygga på den gamla grunden.

Huset - som det är nu - lär läcka en hel del värme ner i plattan, som i sin tur ser till att det inte blir så mycket tjäle under plattan (om det nu är jord där, tror iofs att det är berg). Om jag gör en isolerad platta ovanpå den gamla så kommer det inte att läcka ner så mycket värme genom den gamla plattan och då kanske jag kan få problem med tjäle under den gamla plattan?

I så fall, hjälper det att isolera horisontellt ut från huset?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.