Hej!

Vi är spekulanter på ett hus som har en markpool på ca 3 x 7 m med stensatt yta runt omkring. Vi är dock inga poolmänniskor och undrar därför vad det kan kosta att avveckla en pool? Kanske kan man anlita en poolfirma och att de får poolen och alla tillhörande system mot att de forslar bort den?

Finns det någon här som har tagit bort sin pool och kan komma med tips och har ett hum om kostnader?
 
Göran.W
För att kunna ge något bra svar måste man veta vad för pool det är.
Det finns fyra vanliga typer som är nergrävda som jag antar denna är.

Plåt pool med liner bortskänes mot bort forsling på Blocket.

Glasfiber eller PP pool går nog dra upp med en grävare och kan nog säljas sen om den kommer upp hel annars får man kapa den och köra till åter vinningen.

Betong pool river man med traktor grävare och låter betongen bli i hålet.

Åter fyllnaden är nog det som blir dyrast.
Det är 30 kubik som ska fyllas igen.
Får man tag i en bonde så kan han nog lösa det relativt billigt.

Börja med att kolla vad det kostar att fylla igen hålet för det är där kostnade ligger.

Du får aldrig någon pool firma att ta upp den gratis.

Var ungefär ligger huset?
Är det inte för långt bort kan jag ge ett hantag mot tillbehören till poolen
 
Redigerat:
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
Hej Göran och tack för svar.

Jag tror det är en glasfiberhistoria under mark.

Jag tänkte på värmesystemet och sådär, men det kanske bara är till att slita bort alltihopa? Allt är från 2006 och finns i Karlskrona. Men vi är som sagt endast spekulanter på huset, inte ägare. VIlle bara reka av en ungefärlig kostnad för avveckling av en pool.

Får kolla vad landmassa kostar.
 
Göran.W
Att få upp en glasfiber pool hel är nog inte lätt så att skänka bort den mot bortforsling blir nog svårt men det kan vara värt att prova för annonsen på blocket kostar inte så mycket.
Annars är det väl bara slita upp den med en traktor grävare och kapa ner den med en cirkelsåg med en fintandad klinga.
Kring utrustningen som pumpar, värmesysten, rör kopplingar och liknade säljer man på Blocket.
Några tusen bör man kunna få för det.
Men som jag sa innan så är återfyllnaden det kostsamma biten.
Total kostnaden borde bli 20-25k inkl allt utom bortforsling av den gamla poolen.
Köper ni huset så börja med att kolla med bönderna om det finns någon där för dom kan nog göra det för halva priset.
 
Tack för bra info!
 
Göran.W
Vill man inte ha besvär med att demontera kring utrustningen och sälja den på blocket.
Kan man ju alltid skänka den till mig så demonterar jag med det.;)

Funderade lite på poolen.
Jag undrar om man inte kan kapa den en bit under marken och göra hål i botten med typ 70mm dos borr och sen fylla igen.
Fyller man den med sten blir det en sten kista om man har behov av det.
 
Ibland kan man få fyllnadsmassor billigt på byggen. Någon som bygger nytt och vill sänka delar av marknivån.
Kan vara värt att kolla.
 
Milkshaken
jag är oxå spekulant på att demontera den gratis, givetvis med all kringutrustning.
 
Milkshaken
Hur har det gått?? fick ni huset och har ni bestämt er för att demontera poolen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.