Tjena, ja skall skaffa en lasermätare och undrar lite hur dom billiga skiljer sig från dom dyrare, är det mycket skillnad?

Dela gärna med er av egna tips och erfarnenheter tack:)

MVH Robin
 
Vad jag, som enkel lekman hört, så är det ingalunda laser i de billigare, utan betydligt mindre exakt radio (om jag minns rätt).
 
Ingen radio, men väl ultraljud. Laserpunkten i dessa billiga alternativ används endast som rikthjälpmedel.

Sedan beror det på vad du ska använda den till. Inomhus fungerar de flesta (alla?) laseravståndsmätare bra. Det är först när man kommer ut i dagsljuset som de billiga straffar bort sig.

Tro inte att det går att handhålla en laseravståndsmätare för att mäta längre avstånd, speciellt inte utomhus. Minsta lilla skakning i handen resulterar i att pricken flyger runt som en nervös spyfluga och kan inte detekteras av instrumentet. Se alltså till att instrumentet har gänga för stativ.
 
Okej tack
Jag skall mäta upp hus ut och invändigt
 
Köp ett långt måttband av bra kvalitet mycket billigare och exatare
 
J.B. skrev:
Köp ett långt måttband av bra kvalitet mycket billigare och exatare
Billigare i inköp..definitivt eftersom man iaf behöver ett långt måttband i sin mätarsenal.

Exaktare.... förstår jag inte... det får du nog utveckla.

Beroende på vad o var man ska mäta samt hur omgivningen ser ut så har dom 2 sina fördelar.

Men ska man bara göra en rough engångsmätning av ett hus är en laseravståndsmätare overkill.
 
Nimajneb skrev:
Billigare i inköp..definitivt eftersom man iaf behöver ett långt måttband i sin mätarsenal.

Exaktare.... förstår jag inte... det får du nog utveckla.

Beroende på vad o var man ska mäta samt hur omgivningen ser ut så har dom 2 sina fördelar.

Men ska man bara göra en rough engångsmätning av ett hus är en laseravståndsmätare overkill.

Jag skall använda den mycket, har startat ett nytt företag som dels hjälper folk att mäta upp hus och göra ritningar.

Så måttband är nog för jobbigt:)
 
Skall du mäta yrkesmässigt så givetvis laser mätare
 
Ja alltså pratar vi om yrkesmässigt så skall du självklart ha en lasermätare av riktig kvalité då du förväntas lämna ett korrekt resultat

/Lorant
 
J.B. skrev:
Skall du mäta yrkesmässigt så givetvis laser mätare
Eftersom du säger att måttband är mycket mer "exakta" än en laseravst mätare. Varför skall TS ha en sådan då? Är det bara viktigt att mäta noga privat.....:rolleyes:
 
Ett måttband är mer exakt än en billig laseravståndsmätare vi har kollat på jobb och med lasern hade vi diffar på 10mm på 30 meter och med Hultafors måttband 0mm.
Om han skall använda den proffesionellt så tror jag att han vill ha korekta mätvärde dvs inte diffar på 10mm och är
beredd att lägga en större slant på en laseravståndsmätare av toppkvalitet.
Det jag menade var för gds bruk så är ett måttband mycket bättre än en laser för gds bruk
 
J.B. skrev:
Ett måttband är mer exakt än en billig laseravståndsmätare vi har kollat på jobb och med lasern hade vi diffar på 10mm på 30 meter och med Hultafors måttband 0mm.
Om han skall använda den proffesionellt så tror jag att han vill ha korekta mätvärde dvs inte diffar på 10mm och är
beredd att lägga en större slant på en laseravståndsmätare av toppkvalitet.
Det jag menade var för gds bruk så är ett måttband mycket bättre än en laser för gds bruk
Lasern brukar ha en tolerans på 1-2mm, ett hultafors måttband på 30 m skulle jag uppskatta har en tolerans på c:a 0,8-1cm om vi tar hänsyn till temperatur och slitage.
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784
Utöver detta så är det ju ofta ganska svårt att hålla måttbandet i 30m helt rakt, ok om du lägger det på en betongplatta och ett par man hjälper till så kan det bli skapligt. Annars får man nog räkna med att kanske måttbandet visar 5-10cm för mycket på 30m.

Så troligtvis testade ni med utraljudsmätare som inte är konsekvent, däremot är måttbandet konsekvent felaktigt... om det nu spelar så stor roll på 30m..
 
Med avståndmätare är det lätt att mäta hur långt det är till något (tex till en vägg) men det är värre att mäta hur långt något är utan att montera upp något att "skjuta" på. (tex hur lånt huset är)
 
Jag är nog inne på lite samma linje som Nimajneb, vad hade ni för referens för att kontrollera exakt 30m med måttbandet? Om man ser till:


J.B. skrev:
Ett måttband är mer exakt än en billig laseravståndsmätare vi har kollat på jobb och med lasern hade vi diffar på 10mm på 30 meter och med Hultafors måttband 0mm.
Har själv ett Hultafors 20m och har lite svårt att se att det skulle vara exakt på milimeterna med haken och bandets sträckning etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.