HEJ
tänkte bygga mig ett förråd på 30 kvm. kan bygga bra men har ingen känsla för hur det kommer se ut färdigt..

1)
Hade tänkt mig 6m långt och 5m "djupt" brett. vanligt sadeltak (?) 45 graders lutning. kommer det at se okej ut ?

2) Hur långt takutsprång ska man ha?

2b) ska ha tegel vilka dimensioner behövs på takstolarna?

3)det är ganska blött där under stora delar av året. dränera är inte lönt..

4)Hur djupt ska jag borra plinten?
4b) kan man bygga på leka sten? Tänkte stätta fejkgrundskivor på sidan med ventiler i...(?)

5)ska jag använda tryckat som bjälklag?

det blir 3 vanliga dörrar på långsidan.

6)kommer det se dumt ut om jag inte har några fönster på gavlarna?

7)hur höga ska man bygga väggarna för att det ska harmonera med taket?

Grundfrågan är i alltsammans egentligen hur man vet att det harmonerar. vill inte göra om. har googla efter bilder men hittar inget.

Ska beställa matterial snart och behöver veta lite

mvh delle
 
C
Så stort måste du ha bygglov för om du inte bor utanför detaljplanerat område och kanske även då, beroende på vilken kommun du bor i (ring och fråga).

1) Bygg med samma lutning som på huset, föreslår jag.
2) Så att det ser proportionerligt ut mot det befintliga huset.
2b) Det måste du fråga en konstruktör om.
3) Var detta en fråga? Dränera är väl alltid lönt, i synnerhet om det är blött?
4) Minst frostfritt skulle jag gissa, om du tänker borra.
4b) Jadå. Du skulle kanske rentav kunna göra en krypgrund av lecasten, även om det är att anse som en riskkonstruktion.
5) Det tror jag inte är så smart, men jag ska låta det vara osagt.
6) Det beror på hur det ser ut i omgivningen, hur du utformar fasaden osv.
7) Är det inte bättre att bygga så höga väggar som man behöver/vill ha och sen bygga ett tak som harmonerar med vägghöjden?

Alltså, lite bilder på platsen där bygget ska ske, och lite kravspecifikationer på bygget, så ska du se att du får en del tips. Det går liksom inte att säga "Jag ska bygga ett hus, hur ska det se ut", utan då får vara lite mer specifik, typ "jag ska bygga ett 1½-planshus på ungefär 150 kvadrat med fyra rum och kök, klädkammare och grovkök på en tomt i A-stad, se bifogade bilder och karta", då lovar jag att det kommer hundra tusen miljarder förslag från allehanda håll på forumet.
 
har pratat med bygglovssektionen , men jag måste ju veta hur det ska se ut först. men de såg inget problem i att bygga det där. Dock måste de ha in ritning först.

vad villl du/ni ha bilder på? En tom gräsmatta där den ska stå?

haft en dräneringsfirma här och det finns ingenstans att göra av vattnet. de behöver isf gräva på grannensgård och det fick jag inte

hur vet jag vad jag har för lutning på mitt hus? Skulle tippa på att det e 45 grader med vad vet jag.
vart är frostfritt? det var väl det som var frågan egentligen. bor i östra värmland.

jo det e klart att det är bättre men jag vet ju inte vilket tak som harmonerar till de väggarna?

Finns det ingen ritning att få tag i på ett förråd på 5*6 m i hela universum? =) Där 5 meter är gaveln.

tänkte 230 i takhöjd ca...
 
takstolarna finns nog i skogsindustriernas lathund. Den finns länkad X antal gånger här på forumet så den ska gå att hitta med en sökning
 
1. Eftersom du frågar om utseende säger jag att 4x7 meter är snyggare än 5x6. Lutningen tycker jag ska vara lik eller mindre än bostadshuset. (45 grader är det när taket går 1 meter upp för varje meter bort. Är lutningen 30 grader går det 57 cm upp för varje meter bort.)

2. 40-50 cm är ganska normalt. Är det över 50 cm räknas taket med i ytan.

3. Kan inte dräneringen mynna ut i husets dränering?

6. Jag tycker om fönster.
 
haavard skrev:
1. Eftersom du frågar om utseende säger jag att 4x7 meter är snyggare än 5x6. Lutningen tycker jag ska vara lik eller mindre än bostadshuset. (45 grader är det när taket går 1 meter upp för varje meter bort. Är lutningen 30 grader går det 57 cm upp för varje meter bort.)

2. 40-50 cm är ganska normalt. Är det över 50 cm räknas taket med i ytan.

3. Kan inte dräneringen mynna ut i husets dränering?

6. Jag tycker om fönster.
husets dränering ligger högre än stället boden ska vara på.
45 grader verkar bli lite för brandt för att passa på de måtten?
lutar mot att göra mindre... siktar på6*4 meter nu. tror det blir snyggare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.