Vad bör man ha för tjock lek på isolering i väggar och golv? Och vad ska man ha för mått på golvbjälkarna?
 
Isoleringen ska vara tjock så att du inte blir ruinerad på vintern, men smal så att den inte är för dyr att köpa in, ja, där nånstans finns en sweetspot.

Golvbjälkarna ska även dem vara lagom tjocka, så tjocka att de inte hänger ned på mitten (mer än lovligt mycket). Vill du ha mer isolering får du ta större golvbjälkar eller bygga på dem.
 
Aa jo så mkt har jag förstått med :) Har fått tag på 170mm isolering till halva priset men frågan är hur många lager man ska lägga...
 
Väggar bör ha 30 cm isolering.
 
30 :O Jag har ju haft 10 cm sågspån förut!! Tänkte att 170 skulle räcka ! ? Blir ju så himla mkt man förlorar i yta! :(
 
Vi fick lära oss i skolan att det skulle vara 30cm. I praktiken tror jag genomsnittet ligger på dryga 25cm.
Du har haft 10 cm sågspån och då blir ju 17 cm isolering mycket mer, se det så istället om du är rädd om ytan.
 
17 cm räcker långt till golvet. Detta är också en vanlig dimension på golvbjälkar. vill man ha ytterligare isolering i golvet är det bättre att spika en hård isoleringsskiva under eller som jag gjorde cellplast. Men allt beror på vilken huskonstruktion du har. Jag har ingen isolering i mina tegelväggar och i golvet fanns 0-5 cm torv vilket inte gav några varma golv men en helfrisk krypgrund.
 
Mitt svar var på en generell nivå i relation till frågan, fanns inga förutsättningar att svara mot...
Men nu har du fått mer svar, bra va? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.