Hej!
Var någonstans köper man en fashyvel, gipsvinkel, fotlift och likande praktiska tillbehör om man har ett helt hus att gipsa?

Jag bor i Västerås och rev såldedes av både Bauhaus, Beijer, Byggmax, Jula och Swedol men kom hem tomhänt.

Säljaren på Bauhaus konstaterade torrt att sådana proffsverktyg har inte de.

Beijer viste inte vad en fashyvel var för något. När jag berättade tyckte de att jag skulle undvika att skarva skivorna där de saknar urfasning, fastän jag påtalade att det är ett nödvändigt ont runt dörrar och fönster. De krängde till sist på mig en Surform (gipsrasp) för att få tyst på mig.

Byggmax var rena skämtet vad gäller verktyg.

Jula hade aldrig hört talas om en fashyvel.

Säljaren på Swedol påstod sig ha jobbat i byggbranchen i 25 år och tyckte att man kör på frihand med Surformen för att åstadkomma samma sak som fashyveln.

Har också provad Google utan att ha hittat någon webshop som tillhandahåller sådana verktyg.

Så, var köper ni era grejer?
 
Tycker att Beijer/Bauhaus har i princip allt man behöver i verktygsväg. Annars får man kanske vända sig till respektive tillverkare och kolla återförsäljare.

Och vad gäller fasning av kanter så kör jag alltid på frihand med gipskniven..
 
Jag har byggt lite åt mig själv men fashyvel visst jag inte att det fanns, jag skär bort en bit med kniv bara är ju inte så noga det ska ju spacklas igen.

Gipsvinkel?? är det en stoooor vinkelhake bara?
Fotlift?? Är det en hävarm så man lyfter skivan en bit från golvet med foten??
Hjälp en amatörbyggare

Protte
 
Fashyvel har jag sett på Bauhaus här i Göteborg. Själv har jag använt mig av en surform/gipsrasp och bladkniv med gott resultat.
 
http://www.norgips.se/index0,442.htm, ring dem och fråga om ÅF.

http://www.jula.se/vaggskivlyft-124104

Vet inte varför man har denna egentligen, planerar man att ha taklist, så är det inte supernoga att gipsen kommer tight upp mot taket. Jag antar att de som jobbar mycket med gips kan svara på vad för praktiskt nytta en gipslyft har. Jag lade en masonitskiva i botten för att få distans.

Medan du ändå är där rekomenderas ett bärhandtag för skivor http://www.jula.se/handtag-for-skivor-124698
Kanon om man skall bära mycket skivor.

Inga proffsgrejer, men tillräckligt billiga för att se om man har någon nytta av dem.
 
Vet inte vad man ska med en vinkelhake till, gipsen är ju vinkelrätt kapad så det är bara att mäta lika efter båda långsidorna och lägga en linjal/långpass/bräda och skära efter.

Protte
 
Fashyvel aka "skära spackelkant" får du endast genom att skära med vanlig gipskniv, fasar du denna med en surf kan du lika gärna skita i det. Är till för att inte pappret på gipsen ska "fläcka" upp sej även om många tror att spackelet ska tränga in där. Gipsvinkel kan du juh köpa. Beroende på hur mycket du egentligen ska gipsa. Värmdö köpcentrum köpte vi nåra såna men folk slängde dom iaf. Fotlift.... Be nån lyfta skivan åt dej istället.

Enda stället jag skulle fråga om råd på är nog beijer i Lissma.
MvH Madde
 
Fotlift är bra om man bygger ensam. Inte alltid man kan vara två.

Dock kan man ju ta en bit plattjärn och svetsa fast en bit gängstång under eller nått annat hyffsat runt så har man ett substitut. Har man stor springa går det med en bit plywood också
 
Tack för alla svaren.

Så angående fashyveln så kan man alltså lika gärna skära med en gipskniv? Hur noga är det? Det jag är rädd för är att det ska bukta utåt när man sätter på remsa och spackel.
 
Remsa + spackel, det kommer att bli en bula.

Jag struntade i remsa i de två skarvar jag nyligen producerade, bara spackel. Får väl se om jag kan gå i trappen utan att se eventuellt elände det blir.

Protte
 
Hyvel har Gyproc ring och hör med dem vem som säljer i närheten av där du bor. Har en Gyproc själv.
Gipsvinkel är skitbra och finns att köpa på harald nyborg .
http://www.gyproc.se/produkter/verktyg
 
Till Verktygsgurun: Jo, jag har hittat till Gyprocs verktygssida. Frågan är bara var man köper verktygen. I Västerås listar de Beijer som återförsäljare. Man kanske kan be dem plocka hem verktyg?
 
Ja Beijer tar hem åt dig. Annars brukar det alltid finnas någon form av butik där hantverkarna/Industrierna köper sina verktyg och industriförnödenheter...De har säkert hemma på hyllan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.