Du behover inte plocka bort den gråa böjen! Du tar den inkl den vita raka biten som DM är ansluten till o kopplar i vertikal läge direkt mot första detaljen. Det syns att en 90gr böj kan plockas bort.
 
ahh okej .. skall testa det genast =)
 
Nu har jag testat och det fungerar. Vattnet rinner igenom som det skall. Som ni ser på bilden finns det nu inget vattenlås alls. Hur skall jag då tolka allt detta.

Det funkar inte när jag använder någon form av vattenlås, varken ett dubbelt som första bilden, eller ett singel som i andra. Rimligtvis borde det alltså vara vattenlåset som strular.

Någon har pratat om avluftning, men vi har ett överdreneringsskydd (heter det så :) ) längst upp i diskhon som ni ser på bilden, borde inte denna släppa in luft i avloppet?

Någon som genom att kolla på bilderna skulle kunna förklara hur man enklast skall koppla. Den grå delen måste finnas kvar då den är gjuten.

Sen vill jag tacka för all hjälp att felsöka problemet, verkligen uppskattat!

ps. det kan inte sitta som det gör då jag inte kan koppla in diskmaskin samt att hela konstruktionen blir rätt tung när vatten rinner på.

ps2. skall jag göra som GAIA skriver tidigare att fixa en slags del som innehåller luftning, om vårt överrinningsskydd inte funkar som luftning?
 
  • IMG_3823.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3824.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lånade din bil.

Jag hade kapat vid röd. /den gråa vinkel ska väck! Låt bara en liten stump av det raka vara kvar.
Förkortat blått.

Värm upp med varmluftpistol eller gasol (men med den mycket försiktigt) den gråa stumpen. När den blivit mjuk, trä över den vita detaljen o låt svalna.
Tag ut, lägg på lite lim, silicon eller vulktape. Och vips är den vinklade spärrande i ett viss läge vinkeln borta.

Det funkar. Jag har format många olika detaljer på detta sättet. Bl annat till dammsugaren.
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är där jag menar du ska dela på den.
 
  • avlopp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller börja med att kasta det gula utan att såga i nåt. Det kan fungera med.
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej tackar. Skall nog försöka med det första alternativet. Det andra att ta bort den gula blir svårt efter som den vita delen efter bara passar i just den vinkeln.

Har du nått aning om vår vattenavrining inuti diskhon fungerar som avluftning?
 
dannelarsson skrev:
Nu har jag testat och det fungerar. Vattnet rinner igenom som det skall. Som ni ser på bilden finns det nu inget vattenlås alls. Hur skall jag då tolka allt detta.
Att det sitter ett vattenlås längre ner, och det inte finns någon avluftning emellan. Om hitsidan av detta vattenlås enbart är kopplad till din diskho är allt frid och fröjd. Om vattenlåset servar flera anslutningar bör du istället ha avluftning och ett ytterligare vattenlås. Vilket kan kontrolleras genom att låta en medhjälpare spola/skicka ner en hink vatten i de övriga, kommer det då en tryckstöt i diskhon så är det det senare fallet, du behöver då avluftning och ett extra vattenlås.
 
dannelarsson skrev:
Har du nått aning om vår vattenavrining inuti diskhon fungerar som avluftning?
Det gör den inte. Den kan göra det bara om den är tom. Helt tom på vatten. Då kan luften passeras fritt.
 
Nu funkar det ;))) Vill tacka alla som varit med och försökt lösa problemet och speciellt kamilenski´s senaste bilder om hur man bör koppla. Nu klarar vi oss fram till rörmokaren kan komma.

Tusen tack !!

Daniel med familj!
 
Tänkte bara visa hur det blev också ifall att det kanske kan hjälpa någon annan. Vem vet :D

Återigen tackar, underbart forum!
 
  • IMG_3826.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.