Hej, jag ska byta ut köket i vår bostadsrätt och jag försöker få en uppfattning om vilka el-arbeten som kommer att krävas. (Kommer inte göra dem själv).

Det vi kommer att göra är att byta ut alla vitvaror till induktionshäll, ugn, kyl, frys och diskmaskin. När jag kollar i säkringsskåpet så hittar jag en 3-fasgrupp med 3 säkringar märkta med spis, 1 märkt med kök, hall, sovrum 1, 1 märkt med kyl och en med diskmaskin.
Sen finns det en 2-fasgrupp med 3 säkringar märkta med bad, vardagsrum och sovrum 2 samt tvättmaskin.

Om jag förstått saken rätt så behöver ingen ny el dras till köket, stämmer det?

Idag är det en kombinerad ugn/spis, men då vi byter ut den mot en häll + ugn tänkte vi passa på att flytta ugnen till ett högskåp som står bredvid kyl och frys mitt emot där den nuvarande ugnen står. Jag antar att vi måste dra separat el till ugnen från spisuttaget. Brukar det gå att dra el i befintliga rör (tänker på ledningarna till kyl och frys) eller blir det en utanpåliggande installation?

Jag kan inte komma på om det är fler el-arbeten som ska göras då kyl, frys, diskmaskin samt spishäll inte ska flyttas.

Någon som har en idé vad ett sådant här jobb kan tänkas kosta?
 
Du måste kolla på hur mkt din ugn kräver watt brukar ligga runt 3000w (sist jag koppllade en)..
där måste du dra en 2.5mm2 avsäkra med 16A. Det beror på hur lång kabel du behöver det är omöjligt att säga i nuläget..
Från spisuttaget hade jag dragit till hällen och nytt till ugnen. Sen kan man ju alltid chansa..!!
 
svårt och säga vad en sådan omändring kostar då man inte ser jobbet.
Men tror att du behöver byta eller iallafall (om det går) dra i en tråd till fram till ditt gamla spisuttag. då dom gamla spisarna inte behövde "nolla". vilket du kommer att behöva till både häll och ugn. Vilket i och för sig inte är en stor kostnad om det nu går enkelt att få i en tråd till..
 
Funderat på belysning i vitrinskåp, under överskåp (bänkbelysning).. Bänkuttag.. När man gör om kan man göra om på så många olika sätt så väldigt svårt att säga men ta dit en elektriker så kan han/hon räkna på det eller åtminstonde säga ungefär..
 
Av din beskrivning verkar du ha tillräckligt med grupper för att mata häll, ugn, diskmaskin och uttag i köket. Möjligen kan det bli behov av en grupp till om ni kör vattenkokare etc då ni verkar ha en grupp för kök (bel o uttag), hall och sovrum idag. Dessutom bör du kontrollera att du verkligen har 5 ledare fram till spisen, 3 faser, nolla och jord, 2.5mm² ledare avsäkrat med 16A.

Men nu skulle ugnen flyttas...det komplicerar ju saken, men om ni verkligen vill så innebär det en ny gruppledning från centralen, inte från spisuttaget (känns inte riktigt sunt). Finns det plats för en säkring till i centralen? Det lär knappast finnas "lediga" rör i väggen för kabeln. Så du får väl titta vilka möjligheter det finns att dra en ny (utanpåliggande) kabel.

Eller så placerar du ugnen vid hällen - då är det ok att ta ström från spisuttaget. I detta fall är det viktigt att hällen är 230V och kan kopplas in på 2 faser så att ugnen kan få den tredje.
 
Denna fråga med häll + separat ugn har varit uppe här flera gånger tidigare. Det "normala" i min värld är att man tar 2faser + N + Jord från spismatningen till Hällen och den 3e fasen + N + jord till ugnen.

Sen kan det ju rent praktiskt vara enklare att dra från centralen direkt till där ugnen ska stå.
 
Så länge det är 2,5kvadrat kabel dragit är det självklart för min del också men annars kräver hällen oftast 3faser på 10A (1,5kvadrat)..
 
Normalt är väl spisen säkrad 3*16A och har 2,5mm2 ledare, det räcker för en kombinerad spis/ugn. Problemet är som nämns ovan: vad kräver en separat ugn ?. Om jag skulle ha byggt en liknande installation skulle jag dragit fram en egen 3-fas 16A 2,5mm2 grupp med perilex-kontakt till ugnen (Då kan man ju plugga in alla tänkbara varianter).., alternativt grena av befintlig trefasgrupp från spisens dosa så att det blir två parallella perilexkontakter, en för spisen en för ugnen.., med risken av att en modern induktionshäll tillsammans med påslagen ugn kanske i vissa fall kan blåsa en säkring....
 
PST skrev:
Normalt är väl spisen säkrad 3*16A och har 2,5mm2 ledare, det räcker för en kombinerad spis/ugn. Problemet är som nämns ovan: vad kräver en separat ugn ?. Om jag skulle ha byggt en liknande installation skulle jag dragit fram en egen 3-fas 16A 2,5mm2 grupp med perilex-kontakt till ugnen (Då kan man ju plugga in alla tänkbara varianter).., alternativt grena av befintlig trefasgrupp från spisens dosa så att det blir två parallella perilexkontakter, en för spisen en för ugnen.., med risken av att en modern induktionshäll tillsammans med påslagen ugn kanske i vissa fall kan blåsa en säkring....
Har du alla 3 spismatnings-faser även vid ugnen så är risken att ugnen kopplas in på samma fas som hällen använder = inget bra.

Och alla(?) separata inbyggnadsugnar är 1fas (tyvärr! Skulle hellre se 3fas ugnar så man får bättre fördelning av belastningen i huset)
 
Kan ingen säga att "det var bättre förr" =)
 
1fas ugnar är ett otyg! Fast de är väl billigare att tillverka antagligen..
 
R_Strandberg skrev:
Kan ingen säga att "det var bättre förr" =)
Det var bättre förr, gamla spisar har oftast 380 v elementspänning vilket ger en jämn och snygg belastning. d^_^b:D:p;)
 
Att tillverkarna favoriserar 230 volt beror på att det är, runt om i värden, en mycket vanligare spänning än 400 volt. Tillverkarna vill helt naturligt hålla ner på antalet modeller och bryr sig inte det minsta om ev problem med sneda belastningar, grova ledningar, stora huvudsäkringar mm. som en liten del av mänskligheten tycker sig ha.
 
Tack för alla svar! Säkringsskåpet är nytt (stammbyte för något år sedan) och är med automatsäkringar. På spisens säkringar atår det" NB1, C16, 230/400-"

Jag trodde att de tre säkringarna skulle räcka för spis + ugn men man kanske får tänka om. Det finns plats för en till grupp i säkringsskåpet.

Ugnen ska flyttas ca 2 meter, fast till en annan vägg.
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Har du alla 3 spismatnings-faser även vid ugnen så är risken att ugnen kopplas in på samma fas som hällen använder = inget bra.

Och alla(?) separata inbyggnadsugnar är 1fas (tyvärr! Skulle hellre se 3fas ugnar så man får bättre fördelning av belastningen i huset)
De för hembruk verkar vara det ja


Däremot är de ofta 3,5kW dvs 16-ampere... Så en perilex är bättre än schuko tycker jag...

Hällen kan däremot oftast kopplas till 3 faser (eller 1, eller 2...) iallafall den mielehäll jag har i garaget för framtida bruk... Frågan är om man vinner något på att koppla hällen på 2 faser och nolla (340V elementspänning har den, så 400V funkar ej...) och ugnen på den tredje fasen om man skall dela gruppen, eller om det är bäst att koppla hällen på alla tre faserna och då kommer ju ugnen iallafall att dela en fas med hällen... Om hällen fullt påslagen belastar faserna jämnt vet jag inte, om den inte gör det får man väl lägga ugnen på den minst belastade fasen..

Men bäst är ju att dra en egen 16A 2,5mm2 grupp till ugnen från centralen, speciellt om den ändå placeras en bit från spisen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.