K
Har haft 35 grader i skuggan mest hela dagen, nu är det 24 ute, svalt och skönt, fortfarande 33 i huset dock. Tyckte att golvet var varmt, kollade tempen på golvvärmet, jag har en mekanisk mätare på utgående vatten till golvvärmefördelaren, den visar nu 34 grader, brukar ligga på 26-28 på vintern..
Så nu är det ju som att brassa på full golvvärme hela natten. Är detta verkligen solen som värmer huset så mycket att plattan värmer vattnet till 34 grader? Pumpen (IVT 490) är avstängd, värmer bara varmvattnet. Platten är 229m2 enplansvilla, har stora fönster som får mycket eftermiddags-sol.
Kan pumpen ha nåt fel så golvvärmen är på fast den står på "Husvärme från" ?

Kan man stänga av kranarna på golvvärmefördelaren? Finns 2 st, en på inkommande, en på utgående.
 
Jag skulle tro att det delvis är så... Själv kollade jag min fram temp igår och den var på 29° min första tanke var att det kan inte stämma!... Då alla mina lampor som indikerar om någon givare kallar på värme var släckta...(givetvis ska de vara det när det är så här varmt) Så då kan det bara vara vattnet som snurrar runt mellan pannan till fördelaren.

Pannan är ju varm isig (varmvatten) så den värmer nog upp rören under sig och håller den lilla slingan på i mitt fall ca 2m

Pannan är i sommar läge dvs bara producera varmvatten.

Sen är det klart att solen värmer upp golvet och i sin tur golvslingorna När jag startade min panna i november (hade ingen panna innan) så var min fram temp 17° så bara värmen i huset (luften) värmer på golslingorna bra.
 
K
Alla mina lampor var tända, (Wirsbo radio) för jag hade termostaterna på fullt (sen i vintras), jag använder en extra rumstermostat till IVT'n då jag har en stor täljstenskamin också. Skall ställa om termostaterna nu, men huvudproblemet ligger nog i att solen ligger på mina stora fönster och värmer upp golvet, har ca 50 m2 som är direkt i solen, blir som ett växthus...måste nog skaffa markiser till fönstren.
Tänk om man kunde lagra all denna värme till vintern...
 
Jag kör bara trådlösa LK till hela huset. Och har sol hela dagen på en 40-50m2 så jag vet att det blir jäkligt varmt.

Har en markis som jag har glömt att dra ut idag så sambon kommer att vara glad när jag kommer hem...:D det fungerar en heldel men jobbigt med att det inte finns någon automatik för den.


Om du stängt av värmen bör inte din cirkulations pump gå utan den bör bra motions köras av pannan lite då och då.

Så värmen du har vid fördelaren är antagligen av självcirkulation när det blir varmt eller så kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.