Hej!
Tänkte fräscha upp hussockeln, eller grundmuren som det kanske också heter. Färgen har flagat på sina håll, och en del små sprickor skall lagas.

Det ser ut som det är asfalt, eller kallasfalt på hussockeln idag, som sedan är målad på. Jag dränerade om huset förra sommaren, och till min glädje var det ingen asfalt på den delen av souterränghuset som ligger under jord.

Asfalt
Så, frågan är vad jag gör med asfalten som nu finns under sockelfärgen? Måsten jag skrapa bort den innan jag målas ny färg? Känns som ett tidskrävande och riktigt trist jobb! Någon som haft samma typ av sockel, som målats om. Hur gjorde ni?

Puts
För att bättra på putsen måste jag välja lämpligt putsbruk. Det finns ju en del olika att välja bland. Hur får man reda på vilket? Huset är från 1969 om det kan ge någon ledtråd?

Färgval
Fick rekommendation om att först grunda med Jotun Mur Grundning V, och sedan två omgångar med Jotun Mur Akryl Färg. Denna färg skall andas, dock inte i samma utsträckning som silikatfärg. Men, det skall räcka för husgrunden enligt försäljaren.
 
Asfalten
Har hittat några intressanta inlägg po forumet om borttagning av färg på betong/puts. Diamantskiva från Jula på vinkelslipen kanske jag skall prova och se hur det går. Risken är nog överhängande att skivan kletar igen.
Kan en varmluftspistol vara ett lämpligt verktyg? Har ingen så jag kan prova, men de kostar ju inte så många slantar, så jag kanske skaffar en och provkör. Ser två scenarior, antingen kletar det fast av värmen, eller "torkar" det och flagnar. Risk att skada underliggande puts med varmen från varmluftspistolen?
 
När vi dränerade om hade vi kallasfalt på hela grunden. Vi sandblästrade muren och den blev helt ren. Med all säkerhet är det bästa utbytet av pengar mot eget tung och hårt slit som jag gjort på huset! d^_^b
 
  • Gilla
erbvender
  • Laddar…
Perk skrev:
När vi dränerade om hade vi kallasfalt på hela grunden. Vi sandblästrade muren och den blev helt ren. Med all säkerhet är det bästa utbytet av pengar mot eget tung och hårt slit som jag gjort på huset! d^_^b
Något du gjorde själv, eller anlitade du folk? Torrblästring har jag sett inlägg om, var det det du nyttjade? För mig blir det inte så många kvm eftersom det endast är sockeln jag behöver åtgärda. Kanske är för lite för att anlita någon som kommer och blästrar?
 
Jag skaffar en diamantslipskiva från Jula, och provkör lite, så får vi se hur det går. Får kanske passa på att skaffa en riktig halvmask som skydd mot allt damm som verkar uppstå vid denna typ av arbete.

Återkommer med resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.