Vi håller på att renovera ett gammalt hus som vi skall flytta till. Målning av alla fönster, totalbyte av bad och kök och målning och tapetsering av alla rum. Vi gör det mesta av jobbet själva. Inflyttning våren 2011 kanske.

Nu har min fru kommit på att vi också skall måla om vårt nuvarande hus i sommar. Vist det är över tio år sedan det blev gjort senast. Jag tycker det ser skapligt ut. Inget jag skulle reta upp mig på om jag var köparen, kanske med undantag för en gavel och en sida där man aldrig vistas.

Frågan alltså, hur mycket mer får man för ett hus om det är nymålat. Lönar det sig att måla om?

Huset ligger 8 mil norr om Stockholm. Nära till skola, dagis och affär och bra allmänna kommunikationer, Prisnivån här ligger på c:a 1,3 mille för ett hus i vår storlek.
 
W
Det kan ju oxo vara så att det är en förutsättning för att få sålt det. Ett exempel. På min gata var ett hus ute till försäljning i 11 månader. Ingen lade ett bra bud så huset förblev osålt. huset var ljusblått och det var några år sedan det målades. Ägarna tog dit en kille som målade huset vitt på en helg. Direkt efter detta såldes huset till några som hade kollat på det innan men inte var så intresserade men nu när det var vitt så såg de huset på ett annat sätt och slog till. Det blev faktiskt så att även flera nya spekulanter kom till och därmed en budgivning så ommålning kan nog vara rätt bra ibland.
 
Jag tror som ovanstående. Det kan bli mer lättsålt, men man får inte nödvändigtvis mer betalt.
 
Vi kommer inte att ändra färg på huset utan det är bara en uppfräschning som kommer att ske.
 
valter53 skrev:
Vi kommer inte att ändra färg på huset utan det är bara en uppfräschning som kommer att ske.
kanske räcker med en uppfräschande tvätt?
gaia
 
Hmmm...

Om jag vore köpare av ett hus som målades precis innan försäljningen så skulle jag ställa mig 2 frågor:
1. Har jobbet gjorts ordentligt eller har man bara målat över algerna och möglet ?
2. Har man målat om för att gömma fel, skador och brister under ett lager ny färg ?

Men jag tror ändå att de flesta förtjusas över en ny, vacker kulör och blommor utanför entren.
 
Jag skulle också bli misstänksam av ett nymålat hus, själv skulle jag aldrig lägga jobb på det jag ska sälja utan hellre jobba med det jag ska flytta till. Det som uppenbarligen är fixat till försäljningen kan knappast ha gjorts med samma intresse som när man ska bo kvar tänker jag.

Men husköpare i allmänhet verkar inte ha nån koll direkt så förmodligen lönar det sej. Jag har hört exempel på 2 olika hus som var osäljbara med orenoverade badrum men som bägge såldes direkt efter renovering av desamma. Budgivningen slutade på priser som man fått 3-4 badrum för så varför ingen av dom köpte till det lägre priset och sen renoverade badrummet så som dom själva ville ha det fattar inte jag?? Men så verkar det va.
 
Jag tror det kan löna sig att tvätta av huset, det brukar hjälpa utseendemässigt.
 
Jan-Å skrev:
varför ingen av dom köpte till det lägre priset och sen renoverade badrummet så som dom själva ville ha det fattar inte jag??
Att slippa osäkerheten med en renovering (slutresultat etc) och att slippa bo i en byggarbetsplats har naturligtvis också ett pris.
 
Nyfniken skrev:
Att slippa osäkerheten med en renovering (slutresultat etc) och att slippa bo i en byggarbetsplats har naturligtvis också ett pris.
Förmodligen men puckat tycker jag, man är alltså rädd för vad en egen renovering innebär så man betalar 300 000 mer för ett radhus där man inte har en aning om hur renoveringen gick till eller om den är korrekt utförd.
Tur jag vet bättre själv :cool::D
 
Är det inte så att hus/lägenhet säljs på känsla och inte på förnuft ? I synnerhet (i 90+% av fallen) när et är frun i huset som väljer ?
 
bra poäng där, mycket e att känslan ska va rätt, o jag vet mäklare som bara riktar in sig på kvinnorna när det kommer par på visning o det borde ju säga nåt. har det gått 10 år så är det ändå dags ju, (antar att det e träpanel). Finns väl ingen som vill ställa sig o måla ett nyköpt hus, jag skulle iallafall inte bli skeptisk på samma sätt som om det va tex homestylat
 
För en barnfamilj är allt som är gjort och som man inte behöver göra själv guld värt ... klart man betalar extra för det. Eller betalar över huvud taget. Förvånar mig inte heller att det var lättare att sälja ett vitt hus, vitt är extremt poppis just nu.
 
Staffans2000
jan_af_lisoe skrev:
Hmmm...

Om jag vore köpare av ett hus som målades precis innan försäljningen så skulle jag ställa mig 2 frågor:
1. Har jobbet gjorts ordentligt eller har man bara målat över algerna och möglet ?
2. Har man målat om för att gömma fel, skador och brister under ett lager ny färg ?

Men jag tror ändå att de flesta förtjusas över en ny, vacker kulör och blommor utanför entren.
Kan inte annat än att hålla med.
Mina varningsklockor skulle ringa på samma vis som om jag var spekulant på en begagnad bil med nytvättad motor. Men frugan skulle sagt: o vilken fin färg!

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.