Hej,

Ska börja med badrummet nu i sommar och tänkte höra hur jag lämpligast bygger upp de olika markskikten.

Marken här består endast av lös sand, så frågan är hur jag gör.
Räcker det med sanden-frigolit-betong osv eller ska jag ha något bärlager ovanför sanden som jag lägger avloppsrören på och i, eller kanske jag ska ha mackadam? Fiberduk?

Tjocklek för de olika skikten?

Tacksam för förslag.
 
Redigerat:
Det finns många trådar här som kan hjälpa dig.Bara att sätta sig och söka och läsa;)
Men en (grund)tanke är att det ska vara fiberduk på sanden, 200mm tvättad makadam, och 300mm frigolit (vid golvärme) och 60mm-100mm armerad betong.100mm betong kör du bil på men neråt 60 ska man vara jäkligt säker att man inte vinglat med avvägningen så man får för tunnt.
Betong måste torka/krympa ca 2 månader för 60mm+2veckor per varje 10mm på det innan du går på med nästa skikt.Finns dyrare alt om du har bråttom.

Men sedan blir det kanske till att anpassa efter förutsättningarna.
 
Redigerat:
Hittade denna bild i BBVs branchregler som gjorde mig lite konfunderad. På bilden är ytterkanterna på gjutningen försänkta. Räcker det inte med att lägga ett helt plant lager av cellplast och gjuta på detta eller måste man ha denna försänkning runt om? Min platta kommer att vara 2x5m.
 
  • bbv.gif
Den där bilden visar en "platta på mark" till t.ex ett hus eller garage.Försänkningen du undrar om är till för att öka "böjstyrkan" i plattan och för att bära ytterväggar (som bär tak).
Det räcker alltså utmärkt att gjuta på ett plant cellplastlager i ditt fall.

Jag förutsätter att vi pratar om ett rum i ett befintligt hus, va? Inte att du ska bygga ett fristående badrum?
 
Redigerat:
Tack för dina svar ToughChuck.

Väggar och tak finns mycket riktigt redan och allt finns i befintliga huset.
 
Hård.?...........nä, bara lite oslipad;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.