Skall avgränsa ett större rum i källaren, ena delen blir badrum, andra ett litet förråd. Väggen som skall dela rummet tvärs över blir ca 2 m hög och 2,7 m lång. Jag ser två möjligheter, det ena är stålreglar och våtrumsskivor. Det andra är att mura väggen i lättklinker (leca). Murat verkar bli lite billigare, men det känns som att reglat går snabbare och enklare, mindre att släpa på etc. Väggen kommer fuktspärras och förses med kakel. Vatten kommer nog dras utanpåliggande oavsett då det redan finns utanpåliggande vattenrör i utrymmet som kommer användas till badrummet. Har ni några tips eller andra synpunkter på för/nackdelar mot ena eller andra alternativet?
 
Hur ser resten av väggarna ut? Är det murade väggar det med? Jag har det i mitt badrum som står under renovering, och jag valde att mura i leca. Om du väljer det så kan jag tipsa om att regla upp med tex OSB och reglar att mura mot. Då är det ganska lätt att få det spikrakt.
 
Resten av källaren är putsade tegelväggar. Bra tips att regla upp en stödvägg. Var det någon särskild anledning du hade till att mura istället för att regla upp väggarna?
 
Anledningen till att vi valde att mura var att vi ville ha alla väggar i samma typ av material. Hela huset är murat. Kommer putsa alla väggar och sedan köra med vanlig tätskikts-gucka. Med murat behöver man inte använda folie, utan kan använda den gamla metoden.
 
Man bör ej använda tätsikts-gucka på källarväggar utom möjligen i duschen. Jag bara håller med andra som vet bättre :).

Själv har jag tätad enbart duschen med någon sorts cementbaserat tätslamma från Höganäs. Vet ej hur länge det håller för duschen är nyrenoverat. Hade en känsla att en cementprodukt passar bättre på putsad tegelvägg och betonggolv i en källare än guckan och gick efter den känslan. Min källare är gammal, oisolerad och med en för sån källare normal fuktvandring ( markfukt). Tror inte att guckan tål att stå fuktigt från båda sidor och bara tiden kan utvisa om jag valde rätt :).
gaia
 
Jag kommer bara köra tätskikt på väggarna i duschen (två stycken, båda på våtrumsskiva) den tredje väggen blir glasblock och den sista blir dörren till nischen. Sen blir det tätskikt på golvet i duschen, ingen annanstans. Jag kommer köra med folie/duk.
 
  • Gilla
Matias Bengtsson
  • Laddar…
Jag tror nog att jag bygger väggen i stålreglar och våtrumsskivor, mest för att slippa släpa en jäkla massa murblock...
 
gaia skrev:
Man bör ej använda tätsikts-gucka på källarväggar utom möjligen i duschen. Jag bara håller med andra som vet bättre :).

Själv har jag tätad enbart duschen med någon sorts cementbaserat tätslamma från Höganäs. Vet ej hur länge det håller för duschen är nyrenoverat. Hade en känsla att en cementprodukt passar bättre på putsad tegelvägg och betonggolv i en källare än guckan och gick efter den känslan. Min källare är gammal, oisolerad och med en för sån källare normal fuktvandring ( markfukt). Tror inte att guckan tål att stå fuktigt från båda sidor och bara tiden kan utvisa om jag valde rätt :).
gaia
Vi är inne på samma spår. Inte stänga in fukt! Mitt badrum jag nämnt ligger i markplan ovan jord. Borde ha klargjort detta....
 
gaia skrev:
Man bör ej använda tätsikts-gucka på källarväggar utom möjligen i duschen. Jag bara håller med andra som vet bättre :).

Själv har jag tätad enbart duschen med någon sorts cementbaserat tätslamma från Höganäs. Vet ej hur länge det håller för duschen är nyrenoverat. Hade en känsla att en cementprodukt passar bättre på putsad tegelvägg och betonggolv i en källare än guckan och gick efter den känslan. Min källare är gammal, oisolerad och med en för sån källare normal fuktvandring ( markfukt). Tror inte att guckan tål att stå fuktigt från båda sidor och bara tiden kan utvisa om jag valde rätt :).
gaia

Han bör/SKA absolut tätskikta en vägg som endast fungerar som en avgränsning och inte är en yttervägg.
 
MMR....är huset dränerat på utsidan och/eller har du isolering i vägg eller golv?
 
Nix, ingen isolering i plattan, oisolerad och dåligt dränerad yttervägg. Nybyggda innerväggen som kommer skilja badrummet från ett förråd blir tätskiktad helt och hållet, denna byggdes som sagt med stålreglar och våtrumsskivor.

Skiljeväggen mellan dusch och badkar som också är nybyggd blir tätskiktad och likaså befintlig innervägg som kommer utgöra tredje väggen i duschnishen samt golvet. Övrig innervägg (där handfat och toa placeras) tätskiktas inte, och inte heller ytterväggen, ytterväggen skall inte heller kaklas utan målas. Dessa kommer heller inte utsättas för vatten direkt, inte övriga golvet heller.
 
JarreParre skrev:
Han bör/SKA absolut tätskikta en vägg som endast fungerar som en avgränsning och inte är en yttervägg.
I källare och tätskikt...är det bara mot yttervägg man inte skall ha tätskikt i badrummet (förutom i duschutrymme)?? Väggarna i badrummet som är innerväggar då??
 
Läser man BKR så kan ju tolka det lite blandat, men väggar som står i direkt markkontakt behöver inte fuktspärras. På mina befintliga innerväggar sker det definitivt en kappilärstigning av fukten från marken via golvet och upp i innerväggarna så dessa fuktspärras inte. Däremot de nybyggda med plåtreglar i direktkontakt med plattan kommer fuktspärras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.