Jag har blivit intresserad av Supergrund när det gäller grund för en större ombyggnad, men är lite konfunderad över cellplasten mellan kantbalken och övriga plattan.

Vi har tänkt ha slipat betonggolv, typ HTC Superfloor och även skjutdörrspartier och även "vanliga" altandörrar mot ett trädäck. Är detta förenligt? Jag menar, man vill inte se cellplast innanför/utanför dörrarna.

Om det här funkar - hur löser man det hela tekniskt? Jag antar att cellplasten inte är något vidare att bygga på i sig, hur ser man till att tyngden från dörrarna inte ligger och belastar cellplasten?

Om man nu gör någon form av "trösklar" eller så, hur ser man till att man inte inför köldbryggor eller skapar fuktkänsliga konstruktioner?

Man kanske rent av skippar cellplastavgränsningen vid dörrar?

EDIT: Är det lämpligt att "blanda" t.ex. Supergrunds kantelement med L-kantelement eller liknande? Jag vill väl egentligen ha en hel betonguta där jag har dörrar och föntser hela vägen ner till golvet och borde därför kanske ha L-element där?
 
Redigerat:
Jag har byggt med supergrunds frigolitblock.
Hela finessen med deras block är att man ska avgränsa den varma plattan från den kalla luften som ligger emot kantbalken.
DVS kantbalken är kall och den inre plattan är varm.
Om man ändå ska skära bort den isoleringen finns det inte någon mening med att köpa blocken från Supergrund.

De har i sin monteringsbeskrivning löst ditt problem som för övrigt jag också skulle få vid vanliga dörröppningar.
Där får man med hjälp av lim och lite EPA-meck försöka flytta ut isoleringen lite närmare utsidan på plattan. Se länken här istället så behöver jag inte inveckla det hela så himla mycket med egen text.
http://www.supergrund.se/files/document/fonster2.pdf

Men för att hålla kvar vid deras finess skulle man kanske kunna tänka sig att man skär bort några mm av den inre kanten få att du får en liten skorpa med betong över isoleringen? Då skulle du ju kunna få ett slätt golv. Det blir förstås väldigt känsligt precis där eftersom det endast blir en tunn skorpa men det är ju bara på några centimeters längd så det kanske funkar?
 
Hmmm, det känns väl sådär för min del med tanke på att jag ska ha flera fönster ända ner till golvet, en vanlig altanförr, ett skjutdörrsparti på typ 3 meter och två ytterdörrar.

Problemet vlir väl iofs ungefär samma om man tar Sundolitts F-element - jag tänkte att man kunde ta bort lite av det inre isoleringsskiktet eftersom det ändå sitter ett isoleringsskikt till längst ut, men frågan blir nästan likadan - hur gör man med den yttre isoleringen på F-elementet? Man vill ju inte ha cellplast synligt...
 
Ja precis. Det är nog inte direkt så smidigt.
Jag vet inte om du kan få o äta kakan samtidigt är jag rädd för.

Jag har inte tagit bort den yttre frigoliten på den delen av huset som ligger under marknivå.
Den enda anledningen till att ta bort frigoliten är att man ska få en snygg sockel direkt. Kan du lösa det på något annat sätt är ju det lösningen.
Men återigen, syftet med både F-block och supergrunden är ju att man ska avgränsa en kall kantbalk från varm platta.
Om kantbalken är varm så spelar det ju inte någon roll.
Då kan man välja ett billigare alternativ om man vill fast jag tyckte även att deras modell med separerad kantbalk var smidig att gjuta i eftersom man inte behöver bygga upp så stark stämpning. Jag skrapade upp det singel som låg utanför frigolitblocket mot detsamma och sedan var det inte något mer. Jag har för mig att man måste vara nogrann när man gjuter med L-block så att de inte glider iväg när man häller i betongen. Det var också en fördel för isoleringen av plattan var skyddad så att den inte lyftes av betong som kom ifrån sidan lika lätt. Det fanns förstås riskmoment men inte så många o inte så stora.

Anders
 
Hur ser det ut mellan dörr och sockelns kant? Jag menar, plattan/kantbalken är väl synlig uppifrån där?

Eller sitter dörrarna såpass långt ut att de täcker betongen ända ut till kanten?
 
Ursäkta att jag inte svarat.
Jag tror inte att jag förstår vad du menar.

Jag har valt kantbalk i en sådan bredd att jag nu alltså har allt utom panelen inne på kantbalken. Dörren står alltså längst mot panelen så att jag bygger smygarna på insidan och jag kan då sätta foter direkt på dörrkarmen utan smyg.
Var det svar på frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.