Min granne har grävt av min telekabel som går genom hans tomt. Jag sa han får anmäla till Telia så de lagar den korrekt men jag är rädd han kommer snurra ihop det själv. Vad har jag för rätt i ett sådant ärende? Kan jag själv anmäla det till Telia och få det fixat men de fakturerar den som orsakat detta?

Förslag?
 
Göran.W
Gör en fel anmälan och tala om att den är avgrävd på grannens tomt så löser dom det och skickar räkningen till grannen.
Grannen får för övrigt inte får skarva den själv.
Bara be han frilägga den så dom kommer åt utan att gräva.
Skarvar han den själv och det blir problem senare blir det riktigt dyrt för han plus att dom gräver i trädgården hans.
 
Redigerat:
Har hittat rätt många "fina" hemmakopplingar, kan funka ett tag men kommer det in minsta lilla fukt är det kört! =) Ring Telia!
 
Göran.W
Det blir även kostsamt för grannen om dom måste komma och skarva i ett senare skede för då debiteras även för grävare för dom gräver inte för hand.
Hade fukt i en kabel skarv i tomt gränsen. trots dom viste exakt var skadan var ringde dom grävare och satt på en sten och dinglade med benen tills den kom efter 1 timme.
Hade jag fått betala hade det blivigt dyrt 2man i 2 timmar samt grävare i 1 timme + framkörning av grävaren.
 
Min lufthängda telekabel gick av i vintras då den inte klarade all snö. Jag använder inte fast telefon själv så jag har inte felanmält det eftersom jag inte behöver den. Men vad händer om jag vill sälja huset och då vill fixa till den igen? Kan Telia krångla eftersom jag inte har något abonnemang?
 
Har du inget abonnemang kommer knappast någon och lagar kabeln. Telia har dessutom inget med kabeln att göra utan det är Skanovas "problem", dom lagar naturligtvis först om nån vill bruka kabeln.
 
Dom brukar inte tycka om att man skarvar deras kablar ^^
 
När jag skulle gräva för inkoppling av kommunalt vatten så låg telekabeln 20cm under gräsmattan. den blev avklippt så klart av spaden. Jag fixade skarv med ögla-öron skarvar efter samtal med telebutiken här i byn. sen en stor skarvmuff över det hela. funkat bra i 1 år nu i kalla vädret/regn o.s.v.... kostade 100 kr typ för allt...
 
Är det inte numera så att fastighetsägaren själv har ansvar för kabeln från tomtgränsen? Dvs om det endast handlar om din egen anslutning. Isåfall skulle det vara helt OK att fixa det själv som i Coolmans fall. I TS fall så handlar det ju om någon annans kabel som grannen grävt av. Kabel som korsar mark på väg till abonnenten måste ju vara skanovas egendon. Då är det knappast OK att fixa det själv.

Nu kan jag ju ha fel, det kanske är först vid kopplingspunkten in i huset som husägaren tar över ansvaret?

Förr, innan det avreglerades så var ju allt Televerkets egendom, inklusive apparaten. Även själva telefonen hyrdes ju av Televerket och man fick inte ens lov att koppla in annan icke-Televerks utrustning.
 
SKANOVA, har ansvaret till förstakopplingspunkten, fastighetsägaren ska (vid nya anläggningar) lägga rör för telekabel från tomtgräns till första anslutningspunkt. De kravet har funnits i måååånga år minst sedan 70 talet
 
elmont skrev:
SKANOVA, har ansvaret till förstakopplingspunkten, fastighetsägaren ska (vid nya anläggningar) lägga rör för telekabel från tomtgräns till första anslutningspunkt. De kravet har funnits i måååånga år minst sedan 70 talet
Fast här låg kablarna helt nakna i backen. Hörde också det ska finnas varningstråd ovanför men inget sånt heller. Huset är ju byggt -81 och först var det luftburet sa ena grannen som bott här länge. Så den måste ju grävts ner på 80 talet. Har man något att säga till om då kanske?
 
Man har skyldighet att begära kabelvisning innan man sätter i gång och gräver i mark det får man av nätägarna utan kostnad (gäller både el och tele) har man inte begärt visning och gräver av en ledning ligger man lite pyrt till. I extremfall kan man bli skadeståndsskyldig med summor i miljonbelopp.
 
elmont var går gränsen mellan Telia och Skanova? När jag hade knas med min linje så var det Telia jag vände mig till och Telia som skickade ut folk som bytte min luftledning från stolpen fram till första jacket..
 
Göran.W
Man ska vända sig till Telia så skickar dom ut Skanova.
 
och har man nått annat bolag som man ringer med kontaktar man dom vid fel, och även dom skickar ut Skanova. Skanova har hand om ledningarna Telia har en del av trafiken på Skanovas ledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.