Hur ska man göra då? Förr hade man väl bara galvade rör/rännor som man svetsade i skarpa hörn, medans nu är det väl lackad plåt som är förbockade :S

Vi ska bygga ett stort timmerhus i 1850-stil, med sadeltak 15x8m (?), det ska målas me ljus falurödfärg och vita knutar. Jag skulle vilja ha gamla galvade rör/rännor med skarpa hörn, :wow: men frågan är var man får tag på det?? till vilket pris?

Alternativet är väl att ha aluzink eller vita från Lindab.. Men då blir det ju bockade hörn.. :SEller finns det något annat bättre ställe att köpa från?



Har tänkt att leda ner vattnet från stuprören på en grusbädd (med nån typ av duk mot husväggen) ner i ett stort markrör (typ vägtrumma) fylld med sten, med ett utlopp kopplat till dräneringen, som ska vara beräknad för det ändamålet.. Så det blir i princip en stenkista..d^_^b
 
Du kan ju köpa galvade rör och rännor från lindab. Vad menar du med skarpa hörn? Det mesta går att beställa från indab, även handgjorda vinklar och böjar.
 
Jag har en granne med timmerhus. Han har kedjor från hängrännan ned till vattentunnan.
Äldre stuprör lär knappast ha varit svetsade, men jag förstår vad du menar med skarpa hörn. Troligen falsade plåtslagarna ihop rör delarna.
Kolla med firmor som säljer gamla "husdelar" om de har något du kan använda.
 
@Patrick - nä som sagt svetsade kanske inte är rätt, men du förstod grejjen ;)
Och jaa.. vi har funderat på kedjor, men då det är fulla 2 våningar, så skulle det bli låånga kedjor.. :S fast iofs.. koppar/mässings kedjor som ärjar efter några år, eller järn kedjor som får för-rosta kanske vore nåt! Skulle kunna bli rätt effektfullt - speciellt om man fixar hängrännor i lärk !! :wow:
 
Kedjorna funkar inte som de ska. Finns där något i närheten av dem som inte tål att bli väldigt blött varje gång det regnar så rekomenderar jag inte det. Falsade rörböjar i galvad stålplåt går att beställa från lindab.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.