Funkar bra att skruva 120x6 med en blå bosch 18v... kostar ca 3k med 2 st 2.6 A batteri.
 
Är stor skillnad på skruv o skruv med, man kan inte jämnföra en 120x6 fransk med en vanlig 120x6 tex
 
Jag har byggt mitt hus på 80 m2 x 2 endast med med att skruva. Jag använde jetting 90och 120. Råsponten körde jag förstås med pickan. Om du skruvar i ändträ måste du tänka på att inte dra för hårt som tidigare trådskapare skrivit för då käkar skruven upp träet. Fixas lätt med att ställa in åtdragningsmomentet rätt. Klokt val !
 
gunnebos galvade skruv är det enda vi använder på jobbet, utan tvekan den bästa skruven jag använt. det enda vi spikar är gw-panel....
 
Finns en del olika skruvar att välja på helt klart.

Nu har jag provat att skruva med lite olika skruvar i ändträ och kommit fram till bla att franska funkar inte alls bra till det ändamålet. Så fort det börjar ta emot så försvinner gängorna(har provat med förborrning i olika storlek). Detta var en 10 mm skruv som vi hade som altervativ på ett annat ställe i bygget men som måste bytas till något bättre.

Testade också en 6x120skruv från K-rauta och den satt riktigt bra. Den åkte dock ut hel , den gick inte av.Jämfört med en 95mm spik så skulle jag gissa på att det krävdes ca 4ggr mer kraft att dra ut 6x120 skruven.
 
Att fransk skruv inte funkar så bra beror nog på att gängorna oftast inte är så vassa som på t.ex Dynaplus. Gängorna förstör virket mer s.a.s.

Till"bränski"
Vilken Gunnebo-skruv använder ni ?
 
titanium skrev:
Att fransk skruv inte funkar så bra beror nog på att gängorna oftast inte är så vassa som på t.ex Dynaplus. Gängorna förstör virket mer s.a.s.

Till"bränski"
Vilken Gunnebo-skruv använder ni ?
den dom kallar nordisk träskruv...

allt från 5x75 till 6x140 ... men även jätte leksakerna 8x235
dessa är givetvis med torx bits som ligger i paketen, och skruven är galvad, skruven är mycket bra, drar så det knakar i träet...
 
Det blev Spax 6x120 från K-rauta med Torxskalle. Mycket bra skruvar.
 
LLLVäxjö skrev:
Det blev Spax 6x120 från K-rauta med Torxskalle. Mycket bra skruvar.
Bauhaus i Norrköping var nog inköpsstället för skruvarna när jag tänker efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.