Vi ska börja renovera i köket nu i sommar/höst och efter att vi har varit runt och tittat på de olika alternativen som finns så har vi kommit fram till att vi vill ha ett platsbyggt pärlspontkök.. Och tanken är väl att vi ska göra så gott som allt själva !?!

Ja skulle väl inte påstå att nån av oss har speciellt mkt erfarenhet av sånt så vi får se hur de kommer gå :)

Ja har tänkt bygga själva stommen av träreglar och sen sätta pärlspont runt, hyllplan och liknande kommer antagligen oxå vara av massivt trä. Skulle de funka? Vi kommer nästan inte att ha några överskåp heller utan köra med öppna hyllor.

-Vilket virke ska man använda? Går de bra med vanlig furu?
-Vilka dimensioner bör man använda till reglarna?
-Hur bör de göras?
-Vilka verktyg behöver jag?
-Hur ska reglarna fästas i varandra? Ja antar att de inte räcker med att spika ihop dem :)

Ja har igentligen tusen olika frågor men ja tänkte att de va bäst att börja med några :)
 
Hinner kanske inte svara på alla frågor just nu, men kan kolla på vårt kök från slutet av artonhundratalet med platsbyggda pärlspåntsskåp (då fanns det kanske inte så mycket annat än platsbyggt heller).

Virket är vanlig furu, tjocklek 5/8" (ca 16mm) bredden är 3-3/4" (ca 95mm) totalt och 3-1/2" täckande bredd. Allt verkar hopspikat. Stommarna (mellanväggar och hyllor) är gjorda av spåntade brädor (i princip råspånt) i olika tjocklekar från 1-1/8" (ca 30mm) till 3/4" (ca 19mm).

-Vilket virke ska man använda? Går de bra med vanlig furu?
-Virket är vanlig furu, tjocklek 5/8" (ca 16mm) bredden är 3-3/4" (ca 95mm) totalt och 3-1/2" täckande bredd.

-Vilka dimensioner bör man använda till reglarna?
-De reglar som förekommer här är oftast hyllbärare också, och de är i regel pärlspånts- eller råspåntslister som klyvts på mitten och fått fasade kanter. Några fyrkantslister förekommer också, de är väl mellan 19 och 25mm i fyrkant ungefär.

-Vilka verktyg behöver jag?
-Beror helt på hur du tänker arbeta, men kap- och gersåg, handöverfräs, putshyvel och klvysåg borde vara bra att starta med.
-
Hur ska reglarna fästas i varandra? Ja antar att de inte räcker med att spika ihop dem.
-Här finns bara spikar, och det har hållit i över hundra år så jag vet inte om det behövs något annat egentligen.

Det var det just nu.
 
Bara rent spontant! Furu? Inga problem så länge det är torrt! Limträskivor är torrt och packeterat i plast! Miljön ni bygger i bör också vara torr! Kolla upp! Skall väggarna putsas t.ex.? Gör detta först då luftfuktigheten garanterat kommer att höjas. Sätt in avfuktare om det behövs!
 
Tack för ett bra svar Mr Handyman :) Du har inga bilder på ditt antagligen fantastiska kök?

Snurre: Menar du att det måste vara väldigt torrt när vi bygger? För att de inte ska slå sej då antar jag?
 
Är lite osäker på vad du menar Snurre, bör inte köket hålla ungefär den fuktighet det kommer ha när det används, och virket bör vara acklimatiserat i den miljön först?

BillyBragg: Jag ska försöka med lite bilder vid tillfälle. Större delen av köket är tyvärr täckt med masonit, och bara två överskåp har överlevt (varav det ena stått i ladan och blivit dåligt).
 
Jo självklart skall virket aklimatisera sig i det rum man skall använda det i. Jag bara menade att man kanske skall kolla upp virket så det inte är nysågat med hög fukthalt. Det bör vara torrt annars är risken stor att det slår eller vrider sig när det torkar upp. Men också ha koll på luftfuktigheten inne och eventuellt vad för typ av arbete man planerar. T.ex. så är det inte lämpligt att utföra större putsarbeten, golvgjutningar etc då detta kraftigt höjer luftfuktigheten.
Kanske kan sätta in avfuktare under tiden om man nödvändigtvis behöver göra liknande arbeten, men å andra sidan vet jag inte om det är så bra med en allt för snabb torkning vid exempelvis putsarbeten.

Lägger man nu ner mycket arbete och pengar att göra ett nytt fint massivt kök så bör man åtminstone ha detta i åtanke då det finns risk för att snickerierna kan slå sig.
 
Snurre skrev:
Jo självklart skall virket aklimatisera sig i det rum man skall använda det i. Jag bara menade att man kanske skall kolla upp virket så det inte är nysågat med hög fukthalt. Det bör vara torrt annars är risken stor att det slår eller vrider sig när det torkar upp. Men också ha koll på luftfuktigheten inne och eventuellt vad för typ av arbete man planerar. T.ex. så är det inte lämpligt att utföra större putsarbeten, golvgjutningar etc då detta kraftigt höjer luftfuktigheten.
Kanske kan sätta in avfuktare under tiden om man nödvändigtvis behöver göra liknande arbeten, men å andra sidan vet jag inte om det är så bra med en allt för snabb torkning vid exempelvis putsarbeten.

Lägger man nu ner mycket arbete och pengar att göra ett nytt fint massivt kök så bör man åtminstone ha detta i åtanke då det finns risk för att snickerierna kan slå sig.
Ah mkt bra tips! Hade jag inte en tanke på :blushing:

De vi har tänkt göra förutom att platsbygga köksinredningen är: (Ja försöker skriva i den ordning vi ska göra)

* Installera ny kökspanna (på gång)
* Riva ner den gamla köksinredningen, plastmattan på golvet, knacka bort kakel, riva innertaket och isolering.
* Mura spiskåpa samt runt pannan
* Kakla och lägga stengolv framför pannan och spisen
* Elektriska åtgärder (gör ja självklart inte själv :))
* Förstärka/regla upp taket, isolera och sätta upp nytt innertak (antagligen pärlspont) **De bör man alltså kontrollera fuktnivån i rummet så den är "normal" innan ja börjar sätta upp taket??
* Lägga nytt massivt trägolv (Eller begagnat om skulle ha tur nog att få tag i ett). Under där kökstommen ska stå tänkte jag dock lägga plastmatta, den kommer alltså inte synas. Bra/dåligt?
* Bygga stommen till köket inklusive hyllplan
* Sätta in ny diskho, diskmaskin, blandare och se över vattenlåset (vattenlåset läcker lite idag men ser rätt bra ut i övrigt, kan de räcka kanske med att byta packningar eller ska man byta allt?) Behöver man vvs:are till de?
* Klä köksstommen samt halva 3/5 vägg med pärlspont. Tänkte försöka få tag i extra tjock pärlspont till köksluckorna, hur tjock bör man ha för att de ska bli någorlunda kraftigt?
* Tapetsera och sätta upp hyllor.

Kommer vi göra allt i rätt ordning då? Finns det nått övrigt man behöver göra som vi inte har tänkte på? (förstår att det blir svårt att svara på men man kan ju alltid försöka :))

Angående att trät ska acklimatiseras, bör jag köpa in de virket jag tror går åt och låta de ligga i köket nån vecka innan vi börjar?
 
Redigerat:
Ja normalt så ger sig mycket av sig själv. Fick själv ett massivt kök installerat. Det var ju leveransdatum på grejorna så jag skyndade undnan för att kunna ta emot kök och snickaren som skulle installera det.

Någon dag före avslutades även allt måleriarbete. När snickaren och köksdetaljerna kom så det första han nämnde var att jag var tvungen att hyra en avfuktare några dagar. Inget som jag själv kände av eftersom jag hade "aklimatiserat" mig själv och märkte inget. Troligtvis berodde detta på all färg som hade använts samt ganska nyligen lagd klinkers och fog i det nya köket.

På några dagar hade avfuktaren gjort sitt jobb och inga köksdetaljer slog sig efter detta.

Vad beträffar plastmatta under köksstommen så låser du dig ju då för att i framtiden eventuellt kunna flytta på något. Kanske aldrig blir aktuellt i och för sig men merkostnaden måste ju kunna ses som försumbar i samanhanget att lägga samma golvbeläggning i hela köket när du ändå är igång. Ser du det som ett fuktskydd vid ett eventuellt vattenläkage så lär nog golvet bli förstört ändå om det sipprar in utanför köksstommen. Finns larm för billig peng för vattenläckage.

Själva köket hade jag nog väntat med att göra till slutfasen av renoveringen. Se bara till att få tag på torrt virke eller köp på dig vad du tror kommer att gå åt och förvara detta inne så att du själv torkar upp det.

Låter spännande med ett självbyggt kök och det finns en hel del trådar i forumet i ämnet och även en bra tråd om att mura egen spiskåpa. Lycka till!
 
Troligtvis kommer vi inte att ändra så mkt utan den väggen kommer alltid att vara täckt.. Men de är ju faktiskt aldrig fel att ha möjligheten :) Ett problem är dock att det finns en öppen brunn därunder och därför kändes "säkrare" med plastmatta.. Kanske får lägga nått annat just under den. Får se hur de blir..

Vi kommer antagligen att måla det mesta i slutfasen när vi har fått upp all pärlspont och sånt.. Finns de då risk att de slår sej alltså?

Ah ja har läst den tråden några gånger faktiskt :) men vi bestämde oss nyligen för att leja bort den, vi fick ett rätt skysst pris från de vi köpte kökspannan av och de kändes som att vi har nog att göra i köket endå :)

De kommer bli mkt spännande att se allt växa fram :) får bara hoppas att det blir bra!?! :)

De är ingen som vet någon bra bok som beskriver just köksbyggandet tekniskt? Alla jag har/har sett beskriver bara hur de bör se ut, inte hur man gör de...
 
BillyBragg skrev:
Angående att trät ska acklimatiseras, bör jag köpa in de virket jag tror går åt och låta de ligga i köket nån vecka innan vi börjar?
Om du köper vanligt brädgårdsvirke bör det ligga något år för att torka.
 
andersmc skrev:
Om du köper vanligt brädgårdsvirke bör det ligga något år för att torka.
haha ah så lång tid har ja tyvärr inte :)

Men vissa av dem har väl tork så att man kan få virket i 8-12%? Ja hade tänkt få mej sånt virke :) Men de behöver väl oavsett acklimatiseras i rummet de ska vara i?!?
 
Jag renoverade ett gammalt golv och fick lägga i lite nya brädor där det innan stått väggar. Brädorna jag använde låg inomhus ett par dagar först, för att få rätt fukthalt och allt det där. Givetvis stämde inte måtten på de nya bädorna med de gamla så jag fick trixa och såga en del och när jag fick ner dem första gången så satt de i väldigt hårt spänn och bågnade både hit och dit. Muttrade lite fula ord och tänkte att jag får ta lite mer någon dag, hamnade sedan på diverse andra projekt. (som vanligt)
Häromdagen när jag var inne i rummet med de nylagade golvet så låg de nya bädorna så snällt på sin plats och hade tom en glipa mellan sig. Det gjorde alltså flera mm att låta dem ligga i över en månad och nu bångnar de ingenstans mer.
Kanske lite hjälp?
 
Då kan jag kanske fylla i med lite mer! Lade råspont på ett våningsplan, mest för att ha något stabilt att gå på under renoveringen. Smällde dit det direkt från byggshopen. Efter ett år hade det torkat och krympt så pass att vissa brädor hade krupit ur sponten. Nu gjorde detta inget eftersom jag klädde undertaket med pärlspont i fiskbensmönster mellan bjälkarna och reglade upp golvet på råvinden och inredde detta.
 
Vi har lagt två nya massiva trägolv, de lät vi ligga inne i nån vecka bara innan vi satte in de.. Och de verkar inte ha rört sej nått faktiskt.. kanske kryper ihop och blir väldiga glipor till vinter då :blushing:

Kanske får hyra en avfuktare nån vecka då efter vi har kaklat för att vara på den säkra sidan.. Borde väl inte vara så dyrt..

Struntar nog i plastmattan oxå i så fall! Men det finns en vanlig golvbrunn under den nuvarande inredningen. De känns ju inte helt "rätt" att ha en golvbrunn och trägolv!?!
 
Du har alltså en golvbrunn i köksgolvet? vad går den till/från? står det vatten i den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.